10 vinkkiä kasinoille tehokkaaseen sosiaalisen median markkinointiin

Kilpailu igaming-alalla on kovaa, minkä vuoksi etenkin sosiaalisen median markkinointi on kasvattanut merkitystään jatkuvasti. Listasimme 10 vinkkiä, joiden avulla nettikasinot voivat tehdä markkinoinnistaan tehokkaampaa.

1. Tunne kohderyhmäsi

On ensisijaisen tärkeää tietää, mikä on yrityksesi kohderyhmä; kenen kiinnostuksen yrität viesteilläsi herättää? Jos kohderyhmäsi on väärä, markkinointi ei toimi, vaikka se olisi muuten viimeisen päälle hiottua. Selvitä siis ensin kohderyhmä ja ala suunnitella markkinointia tarkemmin vasta sen jälkeen.

2. Valitse oikea markkinointikanava

Sosiaalinen media ei ole vain yksi kokonaisuus, jossa voi hyödyntää samanlaisia keinoja kanavasta huolimatta – päinvastoin. Instagram on tarkoitettu kuvien ja videoiden julkaisuun, Twitter taas ytimekkäiden viestien jakamiseen ja YouTube perustuu pelkästään videoille. Tutki siis etukäteen, mikä kanava palvelee tarpeitasi parhaiten.

3. Panosta laatuun

Laatu on kaikki kaikessa myös sosiaalisessa mediassa. Kirjoitusvirheet ja huonolaatuiset kuvat karkottavat potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti. Kannattaakin panostaa ammattilaisten tuottamiin teksteihin ja kuviin, jotta julkaisut toimivat toivotulla tavalla.

4. Huolehdi brändistäsi

Brändi on joko tarkoituksella tai tahattomasti luotu maine tai mielikuva. Yritykset ovat nykyisin lähes poikkeuksetta määritelleet itsellensä tietynlaisen brändin, jota ne pyrkivät vahvistamaan myös markkinoinnin avulla. Kaikki, mitä yrityksesi julkaisee sosiaalisen median kanavissa, vaikuttaa sen brändiin automaattisesti, vaikket niin haluaisikaan. Huolehdi siis brändistäsi myös sosiaalisessa mediassa; tuota julkaisuja, jotka tukevat brändiäsi. Asia kannattaa ottaa huomioon niin tekstin tyylissä kuin kuvissa ja grafiikoissakin.

5. Julkaise säännöllisesti

Säännöllisyys on tärkeää sosiaalisen median markkinoinnissa. Jotta asiakkaiden kiinnostus säilyy yllä, on tärkeää tuottaa julkaisuja tasaisesti. Säännöllisyys on merkittävä tekijä myös toisesta syystä: sosiaalisen median kanavien algoritmit suosivat aktiivisia käyttäjiä. Jos julkaiset vain harvakseltaan, alustat näyttävät julkaisusi pienemmälle määrälle käyttäjiä.

6. Tee A/B-testejä

A/B-testien avulla voit testata esimerkiksi erilaisia sanamuotoja ja analysoida, minkälaiset otsikot herättävät eniten kiinnostusta kohderyhmän keskuudessa. Sosiaalisessa mediassa A/B-testit ovat yritysten keskuudessa yleisiä erityisesti Facebookissa, jossa niiden toteuttamiseen on tarjolla selkeät ja helppokäyttöiset työkalut.

7. Seuraa tuloksia

Tarkkaile, mikä toimii ja missä taas voisi olla parantamisen varaa. Minkälaiset julkaisut saavat eniten tykkäyksiä? Minkälaiset videot eniten näyttökertoja? Mitkä jutut herättävät keskustelua? Seuraamalla tuloksia voit panostaa paremmin niihin osa-alueisiin, jotka tuottavat tuloksia. Tulosten analysoinnilla säästät todennäköisesti myös rahaa ja vältyt virheiltä tulevaisuudessa.

8. Vastaa asiakaspalautteisiin

Jos asiakkaat lähettävät kritiikkiä tai kysymyksiä sosiaalisen median kanavissa, on vain yksi oikea tapa reagoida; vastata heille asiallisesti, ystävällisesti ja mahdollisimman nopeasti. Kuten viime vuosien aikana usein on nähty, asiakkaan näkökantaa vähättelevä, omaa toimintaa puolusteleva tai ylimielinen vastaus yrityksen puolelta johtaa katastrofiin. Sen sijaan hyvä asiakaspalvelu ja vuorovaikutus seuraajien kanssa voi tehostaa sosiaalisen median markkinoinnin toimivuutta merkittävästi. Vastaa siis asiakkaiden palautteisiin, kommentteihin ja kysymyksiin mahdollisimman nopeasti resurssiesi mukaan.

9. Aktivoi seuraajiasi

Erinomainen vinkki tehokkaaseen sosiaalisen median markkinointiin on seuraajien aktivointi. Voit kysyä seuraajiltasi toiveita tai mielipiteitä esimerkiksi kampanjoihin liittyen. Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä on myös erilaisia toimintoja, joita on mahdollista hyödyntää asiakkaiden näkemyksiä tiedustellessa. Niitä ovat esimerkiksi erilaiset äänestykset ja kyselyt.

10. Löydä oma tapasi toimia sosiaalisessa mediassa

Vaikka monet vinkit, kuten säännöllinen julkaisutahti ja laadukkuus ovat tärkeitä seikkoja jokaiselle yritykselle, ei kannata mennä liian pitkälle muiden euraamisessa. Vaikka jokin yritys olisi onnistunut keräämään paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa tietynlaisen kirjoitustyylin tai kuvien avulla, se ei tarkoita sitä, että konsepti olisi siirrettävissä onnistuneesti sinun yrityksellesi. Älä siis pyri kopioimaan menestyjiä, vaan löydä oma tapasi toimia.