Digimarkkinoinnin alkeet

Aloitamme täällä ER-tuen sivuilla tänä syksynä uutta kirjoitussarjaa, missä käsitellään digimarkkinointia alkeista alkaen. Vaikka me täällä ER-tuessa olemme olleet digissä mukana sieltä 90-luvulta, ymmärrämme että läheskään jokainen näillekään sivuille eksynyt ei ole vielä kokenut kehäkettu näissä asioissa.

Parhaimmat nettikasinot ja vastaavat vilahtelevat usein teksteissämme, koska se ala yksinkertaisesti käyttää todella montaa eri digimarkkinoinnin keinoa omassa markkinoinnissaan.

Google ja kaikki muu

Jatkamme luonnollisesti syksyn aikana myös Google ja SEO vinkkien antamista satunnaiseen tahtiin ja julkaisemme niitä myös vanhalla adfox.com sivustollamme, joka välillä ehti olla poissa netistäkin, mutta virittelimme sen uudelleen käyntiin jokin aika sitten. Pääsivustomme näiden vinkkien ja oppaiden tekemiseen ja antamiseen on kuitenkin tämä ER-tuen oma kotisivu.

Mitä sitten tulevissa oppaissa käsitellään

  • digistrategian luominen
  • omien tarjouksien rakentaminen digiin
  • asiakastiedon käyttäminen markkinoinnissa
  • sisällöntuotanto ja sen merkitys
  • asiakkaiden kohdentaminen ja tavoittaminen
  • eri digikanavien hyödyntäminen
  • oman liiketoimintasuunnitelman kehittäminen
  • verkostojen kehittäminen
  • Facebook, Instagram ja muut sosiaalisen median kanavat markkinoinnissa
  • Analysointi ja lisäkehittäminen

Näiden päätason asioiden lisäksi käymme läpi myös asioita, jotka saavat asiakkaat ostamaan tuotteita ja palveluita. Kaikki artikkelit ja oppaat perustuvat sekä teoriaan, jonka olemme opiskelleet, että koko 2000-luvun kestäneeseen työuraan, jonka varrella olemme oppineet paljon näistä asioista tekemällä. Olemme myös tehneet virheitä, joiden kautta olemme oppineet.

Emme ole vieläkään täysin oppineita, koska kanavat ja digimaailma muuttuu koko ajan. Siksi meillä on verkostossamme nuoria osaajia, reiluista 20-vuotiaista, 30-vuotiaisiin ja meihin vanhoihin konkareihin, eli meillä on näkemystä useamman vuosikymmenen ajalta eri kehitysvaiheista.

Oppaamme ja vinkkimme eivät toimi 100 % jokaiseen tilanteeseen tai jokaiselle alalle, ja jotkin vinkeistämme tulevat olemaan tarkasti kohdennettuja jollekin alalle, mutta pyrimme artikkeleiden vinkeissä siihen, että ne olisivat käytettävissä kaikilla aloilla.

Suunnittele, tee ja analysoi

Emme voi alleviivata koskaan tarpeeksi suunnittelun tärkeyttä. Emmekä sitä, että jos et itse osaa jotain asiaa, kysy neuvoja. Tekemällä ensin ja katsomalla sitten perään ilman oikeata tietoa ja suunnitelmaa voi joskus toimiakin, mutta useimmiten mennään “metsään” jossain vaiheessa.

Viime vuosina olemme useasti nostaneet esille myös oman liiketoimintasuunnitelman merkityksen. Sen kunnolla tekeminen ja välillä päivittäminen antaa yrityksen omistajalle ja johdolle käsityksen, missä oikeasti ollaan. Liiketoimintasuunnitelma pitää tehdä itselle rehellisesti, eli siinä ei pidä kaunistella asioita, eikä suhtautua tulevaan liian ruusuisesti. Ja mikäli suunnitelma on tehty vuosia sitten, on hyvä käydä sitä läpi, sillä monet sen kohdat ovat saattaneet menneiden vuosien aikana muuttua rajustikin.

ER-tuen oma vahvuus ja tietotaito liittyy markkinointiin ja sitä kautta hieman mainontaan. Asiakkaita meillä on ollut paljon pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, ja koska olemme itsekin pieni yritys ja luotamme verkostomme voimaan, olemme pysyneetkin lähes koko ajan tässä segmentissä.

Vastuullinen Suomi

ER-tuen suurin oma projekti on tänä vuonna käynnistynyt Vastuullinen Suomi-hanke, missä olemme kehittämässä eräänlaista mittaria suomalaisten liikeyritysten ja palveluyritysten vastuullisuuden mittaamiseksi. Alkutyöt on tehty ja kontakteja otettu suomalaisiin pörssiyhtiöihin ja alkuvastaanotta on ollut hyvä. Tällä hetkellä odottelemme yhä ELY-keskuksen päätöstää rahoituksen suhteen, jotta tiedämme, miten pääsemme jatkamaan projektiamme. Projektin jatkotavat riippuvat täysin siitä saammeko rahoitusta vai ei. Mikäli saamme rahoituksen, jatkamme mittariston kehittämistä ja yritysjohtajien ja vastuullisuushenkilöiden haastatteluja. Tämän hetken tilanne on nähtävillä www.vastuullinensuomi.fi sivustollamme.

Suomalainen digiloikka

Jos Suomi oli edelläkävijä digimarkkinoilla 80- ja 90-luvulla, emme ole sitä enää. Elinkeinoelämän Keskusliitto kirjoittaa paljon suomalaisesta digiloikasta ja siitä minne meidän kenties pitäisi yritystoiminnassa mennä, sekä minkälaisia esteitä kehitykselle on.

Suositeltavampaa on edetä positiivisen mahdollistamisen kautta: helpotetaan datan vapaaehtoista jakamista. Porkkana toimii keppiä paremmin myös Suomen tietopolitiikassa. Hyvä uutinen on se, että suuri osa yrityksistä nimenomaan haluaa jakaa dataa. Sitä hankaloittavat esteet on purettava ja kannustettava uusia kokeiluja.

Sanna-Maria Bertell

Tervetuloa vieraaksemme syksyn ja tulevien vuosien aikana.