Erottautuminen oman yrityksen kanssa massasta

Viime viikolla näin yhdessä yritysryhmässä kysymyksen jäsenille: mikä erottaa sinut muista palveluista markkinallasi. Vastauksissa oli useita “parhaita”, “halvimpia” ja olihan siellä jopa “ainoita” palveluntuottajia, mutta kymmenistä vastauksista kävi nopeasti ilmi, että markkinoilla erottautuminen ei ole helppoa, ei ainakaan sanallisesti. Jos asiakas kysyy sinulta: miksi hänen pitäisi ostaa teiltä – mitä vastaat?

Me teemme lähes joka päivä jonkinlaisia ostamiseen liittyviä päätöksiä. Vaikka emme välttämättä juuri tänään ostaisi mitään, voimme jo mielessämme päättää vaikka huomisen kauppareissun ostoksia, tai yrityksen tulevan markkinointikampanjan sisältöä – esimerkiksi mainosbanderolli ja sen sisältö on hyvä miettiä rauhassa. Mainoksen ei tarvitse välttämättä olla monimutkainen, tai edes “hieno”, koska tärkeintä on saada potentiaalisen ostajan huomio, ja vielä siten, että mainoksesta käy helposti ilmi, mistä on kyse. Pahimpia ovat sellaiset hienot mainokset, joista niiden näkijä ei vielä kolmannellakaan kerralla ymmärrä, mitä siinä mainostetaan, ja kenen se mainos on.

Mainosbanderolleja voidaan sijoittaa ulos ja sisälle, ne voivat olla isojakin, joten niillä on mahdollisuus saada hyvin ohikulkijoiden huomio, ja mikä parasta: ne ovat vaihdettavissa – eli siihen ajateltuun ja suunniteltuun mainostilaan voidaan tehdä kampanjoittain omat mainokset.

Mainosten suunnittelu ja tulosten analysointi

Koska viimeksi olette asettaneet mainoksillenne tai markkinointikampanjalle mitää tulostavoitteita? Tulostavoitteiden asettamista ei pidä pelätä, mutta se on oikeasti ainoa keino arvioida, kuinka mainos tai markkinointi on toiminut. Kun tuloksia verrataan suunnitelman tavoitteisiin, voidaan myös analysoida, mitä tehtiin oikein ja mitä väärin, jotta seuraavalla kerralla voidaan tehdä asiat paremmin. Jos et tee tätä suunnitelmaa, tavoitetta ja analyysiä, et voi koskaan oikeasti tietää, miten mainoksesi toimi…

Perusmainoksia:

  • lehtimainokset
  • nettimainokset kuten bannerit, tekstimainokset ja natiiviartikkelit
  • ulkomainokset kuten mainosbanderolli, mainoskyltti, valomainos
  • autotarrat
  • suoramainonta kuten flyerit, lehtimainokset
  • radiomainonta
  • tv-mainonta
  • nettimainonta sosiaalisessa mediassa sekä striimauspalvelut kuten YouTube, TikTok ja Twitch

Kun sitten pääset tekemään kampanjoita ja mainoksia, älä odota, että jokainen onnistuisi. Yksikään yritys maailmassa ei ole tuottanut ainoastaan hyviä ja tavoitteensa tuottavia mainoskampanjoita. Mainonnassa on samoja lainalaisuuksia kuin muussakin yritystoiminnassa, ja yksi niistä on toistaminen, ja uudelleen tekeminen. Joskus joku yrittäjä on sanonut meille, ettei hänen enää tarvitse mainostaa, kaikki tietävät jo hänet…. jostain syystä tällaiset yritykset kohtaavat nopeasti vähenevän myynnin ja vähenevät asiakkaat. Ostajat nimittäin muuttuvat, ja lähes jokaiselle tuotteelle on tarjolla kilpaileva tuote tai palvelu, ja vaikka yrittäjästä itsestä tuntuisi, että hänen tuotteeensa tai oma palvelunsa olisi maailman parasta, se ei kuitenkaan sitä välttämättä ole asiakkaalle. Siksi vanhat, isotkin brändit jatkava mainostamistaan, vaikka “kaikki” heidät jo tietää ja tuntee, yrittäjän ei koskaan pidä tehdä tällaisia olettamuksia omasta asiakaskunnastaan, sillä ne omat asiakkaat ovat niin kauan teidän luotettavia asiakkaita, kunnes he ostavat toisaalta – kenties jos seuraavan tilauksensa.

Miten erotut kilpailijoistasi

Useimmat mainokset liittyvät tarjouksiin. Ne voivat liittyä myös uutuustuotteisiin, mutta ne voivat olla myös vain omasta palvelusta kertomista – ja vaikka hinta olisi näkyvillä, ei sen hinnan aina tarvitse olla mikään ale-hinta. Nykyään vain asiakkaat haluavat nähdä mahdollisimman nopeasti mitä on tarjolla ja mihin hintaan – siksi myös nettikaupat ja nettipalvelut ovat sellaisia, joiden pitäisi aina näyttää palveluiden ja tuotteiden hinnat mahdollisimman yksiselitteisesti.

Jotta osaisit erottua kilpailijoistasi, on hyvä tietää, ketä ne kilpailijat ovat – eli mistä muualta potentiaalinen asiakas voi tilata ja ostaa oman yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita? Miten nämä muut palvelut ovat saatavilla, missä ne ovat esillä – ja jos sijainti on iso asia, missä ne sijaitsevat verrattuna omaa sijaintiinsi? Verkkokaupat ovat tuoneet tähän ajatteluun paljon uusia palasia, ja monesti on hyvä aloittaa nämä analyysit ja tutkimukset ulkopuolisen tahon kanssa – silloin nimittäin ei ole sitä historian taakkaa omasta mainiosta yrityksestä ja sen voittavista tuotteista. Ulkopuolinen toimittaja voi tuoda esille asioita, joita ei ole itse huomannutkaan, ei se vanha sanonta “ei näe metsää puilta”, ole turha myöskään yritysmarkkinoinnissa,.