Hybridimarkkinoinnista – mitä se on?

ER-tuen taustat ovat pitkällä markkinoinnissa ja mainonnassa. Silloin kun me aloitimme oman tiemme mainoksien ja markkinoinnin parissa, ei ollut nettiä, ei sosiaalista mediaa, eikä älypuhelimia. Tietokoneellakaan ei hirveästi mitään järkevää saanut kotioloissa aikaiseksi, eikä ns. työkonetta ollut.

Näiden menneiden vuosikymmenten aikana tekniikka on kehittynyt ja meille on tullut uusi ns. Z-sukupolvi, joka on kasvanut koko ikänsä digitalisaation aikakaudella. Tämä sukupolvi ei ole nähnyt kasettimankkaa tai lankapuhelinta, ja lehtienkin lukeminen jää heillä aika minimiin ja tilalle ovat tulleet digitaaliset keinot kuten suoratoisto.

Nykyään yritysten ja liikkeiden markkinoinnin tarpeet ja lähtökohdat ovat samat kuin aiemmin: yritys haluaa myydä tuotteitaan tai palveluitaan ostajille, ja tämä yhteys pitää saada luotua. Samalla kun yhteytä luodaa, pyritään luomaan yritykselle muistettavissa oleva brändi, jotta jatkossa asiakkaat muistavat yrityksen tarjonnan, jopa lukematta itse mainosviestiä.

Markkinointi on siis pidempi aikainen prosessi, siinä missä yksittäinen mainos voi olla yksikappaleinen, lyhytikäinen tarjous. Oletteko te omassa liiketoiminnassanne miettineet, millaisen kuvan olette antaneet mainoksienne ja omien markkinointitoimenpiteidenne kautta omille asiakkaillenne? Tunnistavatko asiakkaat teidän mainoksenne heti ne nähtyään?

Mitä on hybridimarkkinointi?

Hybridisana tuli massojen käyttöö enemmänkin autojen kautta. Autoissa hybridi tarkoittaa sitä, että autossa on sekä sähkö- että polttomoottori, mutta mitä hybridiajattelu tarkoittaa markkinoinnissa? Se tarkoittaa käytännössä sekä perinteisten markkinointikanavien käyttöä, että uusien digitaalisten kanavien käyttöä yhtäaikaa. Näillä molemmilla on omat hyvät puolensa, ja omat heikkoutensa, aivan kuten kaikilla asioilla yleensäkin.

Otetaan esimerkiksi paikallislehti kuten Ykkös-Lohja, joita yhä on ympäri Suomea ja maailmaa. Vaikka nuoret aikuiset eivät prosentuaalisesti enää lue niin paljon lehtiä, niin monesti se kotiin kannettu paikallislehti on kuitenkin monelle se ainoa väline, josta luetaan ne alueen tärkeimmät asiat ja päätökset. Ne varmasti löytyvät myös netistä, mutta kun se kannetaan kotiin, antaa se myös markkinoijalle mahdollisuuden tulla potentiaalisen ostajan silmille, ilman että ostaja on vielä tietoinen mahdollisesta tulevasta ostoksestaan. Sen sijaan netissä useimmiten ostaminen tapahtuu tarvepohjaisesti, eli nettiin lähdetään hakemaan ratkaisua – suoraan silmille tuleva mainonta taasen voi saada aikaan uusia tarpeita, vaikkei niitä olisikaan.

Kohderyhmät ja suunnittelu

Me olemme tälläkin sivustolla useammin kuin kerran kirjoittaneet suunnittelun tärkeydestä. Yksi tärkeimmistä elementeistä suunnittelussa on se, että silloin voimme myös analysoida, mitä olemme tehneet, ja miten onnistuimme tavoitteissamme. Ilman suunnittelua tätä ei voi tehdä. Onko se sitten kalliimpaa tai hitaampaa? On, mutta monesti se tulos ei muutenkaan tulisi nopeasti, tai nopeasti tullessaankin se voisi tuoda vain hetkellisen onnen, koska se todellinen syy onnistumiselle voisi olla aivan piilossa.

Muistan vieläkin elävästi muutamia vuosia sitten kiertäessäni Lohjan keskustan kaikki liikkeet läpi ja kysyin omistajilta tai liikkeenharjoittajilta, miten he kohdistavat markkinointinsa ja mainontansa, ja 9/10 vastasi, että kaikille. He eivät siis tehneet minkäänlaista kohderyhmävalintaa, tai analysoineet, kuka heillä on asiakas, tai miten asiakkaisiin oikeasti saadaan yhteys.

Paikallisesti toimien saattaa vielä näin 2022 riittää printtinäkyvyys ja oman liiketilan oven avoinna pitäminen, mutta entistä tärkeämpää on myös luoda omalle yritykselle sellainen digitaalinen jalanjälki, joka löytyy Googlen tai muiden hakukoneiden avustuksella. Yrityksen oma digitaalinen kokonaisuus voi koostua omien kotisivujen lisäksi useammasta eri sosiaalisen median kokonaisuudesta, mutta näiden kanssa jokaisen yrittäjän ja yrityksen kannattaa olla tarkkana – kaikkeen ei ole aikaa lähteä mukaan.

Digitaaliset mainokset

Toiset mainostavat Googlen kautta, toiset Instagramin tai Facebookin kautta – tai niiden kaikkien kautta, eikä digitaalinen mainonta välttämättä maksa paljoa per mainos, mutta jos olet itse mainostanut oman yrityksesi palveluita tai tuotteita jonkun digitaalisen alustan kautta, onko mainoksesi ollut oman yrityksesi brändi-ilmeen mukaista, onko siitä ollut heti tunnistettavissa, että kyse on ollut teistä, ja onko itse mainos perustunut johonkin suunnitelmaan?

Jos kaipaat apua oman yrityksen markkinointiin ja näkyvyyteen, aloitetaan ensin keskustelulla ja pienellä kenties konsultoinnilla, ja sen mukaan sitten voidaan edetä oikeasti tekemään jotain. Me teemme mielellämme kaikkien sellaisten yritysten kanssa yhteistyötä ja projekteja, jotka oikeasti haluavat tehdä asioita suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.