K18 tuotteiden markkinointi 20-luvulla

Jos vielä ennen internetin valtakautta K18 tuotteiden myynti tapahtui pitkälti erikoisliikkeissä ja lehtien sivuilla, 2000-luku muutti koko alaa. Ensin katosivat videot kauppojen hyllyiltä pornon siirtyessä verkkoon, ja nyt ovat vaikeuksissa myös erikoisliikkeet kaupan siirtyessä digitaalisille pohjaratkaisuille ja myynnin muuttuessa paikkariippumattomaksi mobiilikaupaksi. Miten tässä pärjätään, ja kuka pärjää?

Aivan kuten oppikirjat kertoivat jo vuosia sitten, markkinointi ja myynti ovat kokonaisuuksia, eikä myyntiä tehdä vain luottamalla yhteen markkinointikanavaan vaan yritykselle luodaan oma markkinointimixi. Nykyään se voi sisältää radiota, televisiota, suoratoistoa, nettiä, mobiilia, lehtiä, tapahtumia ja liiketilamainontaan. Miksi esimerkiksi Sinful on saanut nopeasti oman osuutensa Suomen markkinoista?

  • aktiivinen markkinointi
  • monikanavaisuus
  • hyvät ja edulliset tuotteet

Seksi tai aikuisten yhteiset hetket eivät ole enää niin suuri salaisuus tai tabu, kuin mitä se oli vielä muutamia vuosia sitten. Suomalaisetkin ovat vapautuneet seksin iloihin, ja siksi myös alan markkinointi on vapautunut ja seksileluja markkinoidaan niin televisiossa kuin radiossa ja netissä aivan siinä missä muitakin tuotteita- ja miksi ei, ei kyse ole pornosta vaan seksin ilosta ja nautinnosta.

K18 tuotteiden markkinointi

Paljon liittyy alan kehitykseen myös se, että valtavirran elokuviin on tullut enemmän rakastelua ja seksikohtauksia, joissa ei kuitenkaan ole menty pornon puolelle. Elokuvat tyyliin Fifty shades of Grey tai Netflixin uusi sarja Sex/Life, josta mm. Iltasanomat kirjoittaa:

Amerikkalaissarja keskittyy Billie -nimiseen kahden lapsen äitiin, joka muistelee kiihkeää aikaa edellisen kumppaninsa kanssa. Billie on naimisissa mukavan miehen kanssa, mutta hän haikailee entisen kuuman suhteensa perään. Sarjan aikana Billie harrastaa seksiä makuuhuoneensa lisäksi muun muassa klubilla, autossa ja uima-altaalla.

https://www.is.fi/viihde/art-2000008099334.html

Seksin ja seksilelujen markkinointiin on tuonut siis uutta väriä viihdemaailman muut toimittajat. Elokuvat ja tv-sarjat sekä suoratoisto ovat auttaneet markkinoita avautumaan, mutta avanneet myös tien muille digitaalisille markkinoijille. Samalla on seksiliikkeille käynyt samalla tavalla kuin monelle muullekin pienelle paikalliselle liikkeelle, netissä toimivat isot toimijat pystyvät myymään edullisemmin, laajemmalla tuotevalikoimalla ja kotiinkuljetettuna jopa ilman toimitusmaksua – tämä on ollut monelle paikalliselle pikkuliikkeelle liian vaikea kilpailutilanne.

Tuotevalikoima on tärkeä tekijä verkkokaupan menestymiselle – myös K18 tuotteissa.

Mikä auttaa kilpailussa?

K18 tuotteilla ja markkinoilla on sama tilanne kuin niin monella muullakin alalla. Paljon voidaan puhua paikallisuudesta ja paikallisen yrittäjän tukemisesta, mutta todellisuudessa nämä asiat määräävät, kuka pärjää ja kuka tipahtaa markkinoilta:

  • tuotevalikoima
  • hinnat
  • toimituskulut ja toimitusvarmuut ja toimitusnopeus
  • maine ja luotettavuus
  • sivuston toimintavarmuus ja nopeus
  • tarjoukset

Suomenkin markkinoille on tullut helpolla useita Pohjoismaalaisia nettikauppoja vieden markkinoita suomalaisilta toimijoilta yksinkertaisesti toimimalla ylläolevan periaatteen mukaisesti. Kun näille verkkokaupoilla on vielä hyvät suomenkieliset sivut, jotka näyttävät hyvältä ja toimivat hyvin – on menestys taattua. Liian moni suomalainen kauppa ei panostanut omaan toimintaansa digimaailmassa ajoissa, ja näin ne menettivät otteensa ja moni joutui lopettamaan.

Esimerkiksi Sinful on Pohjoismaiden suurin seksileluihin erikoistunut verkkokauppa, jolla on oma sivusto Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tämä antaa sille mahdollisuuden tuoda markkinoille tuotevalikoima sellaisella hintatasolla, jota pienten toimijoiden on mahdotonta toteuttaa. Itseasiassa heidän verkkokaupassaan on yli 6000 tuotetta, joilla kaikilla on verkkokaupan oma takuu.

Toimiva markkinointi

Toimiva markkinointi on aina kokonaisuus itse yritystä, hyviä tuotteita, asiakastyytyväisyyttä ja graafisesti onnistunutta markkinointia. Se, että isompi yritys pystyy suurentamaan omaa markkinointibudjettia kattamaan televisio ja suoratoistokanavia, ei tarkoita, etteikö pienikin erikoisliike voisi menestyä.

Pienen erikoisliikkeen menestymiseen tarvitaan vain hyvä liikeidea ja sitä tukeva markkinointi. Jos yrittäjä itse ei osaa ottaa valokuvia, tai osaa kirjoittaa sujuvasti, kannattaa nämä palvelut ostaa ulkopuoliselta ja keskittyä itse omaan ydinosaamiseen. Riippuen hieman omasta liikeideasta, on markkinoinnissa otettava aktiivinen ote useammassa kuin yhdessä kanavassa, mitkä ne oikeat kanavat sitten ovat, selviävät useimmiten vasta testaamalla, mutta näistä on hyvä lähteä:

  • Facebook sivu ja jatkossa kenties oma ryhmä
  • Instagram kuvalliseen kerrontaan
  • TikTok videokerrontaan
  • Twitch laajempaan videokerrontaan suoratoiston tapaan
  • paikallinen printtimainonta
  • ulkomainonta
  • oma liiketila ja sen muokkaaminen myyntiä edistäväksi
  • oma henkilökohtainen myynti- ja markkinointityö
  • paikallinen tai alueellinen yhteistyö muiden yritysten kanssa
  • Twitter, LinkedIn ja muut sosiaalisen median kanavat toimivat myös, jos kohderyhmä on siellä kanavassa

Koska todellakaan ei ole valmista pohjaa menestykselle, on kyse kokeilemisesta ja oppimisesta – eikä koskaan kannata olla kuuntelematta muiden kommentteja ja ideoita – niissä voi olla polku tulevalle menestykselle. Esimerkiks Sinful perustettiin 2008 Tanskassa, ja nykyään sillä on yli 140 työntekijää ja toimintaa useammassa vuodessa, mutta se on vaatinut yli 13 vuoden pitkäjänteisen työn ja kehittämisen, miksi se ei siis toimisi myös sinun yrityksellesi?