Kansainvälinen Suomi

Koska viimeksi itse ostit suomalaiselta verkkokaupalta? Vai kävikö sinulle niin, että luulit ostavasi suomalaisesta verkkokaupasta, mutta huomasit sitten viimeistään paketin tullessa, että nyt ei ihan osunut.

Nykyaikana nimittäin parhaimmat ulkomaalaisten omistuksessa olevan fi-domainissa toimivat verkkokaupat toimivat 100% kuten suomalaisetkin, ainoa ero löytyy jostain alareunasta tai tilausehdoista. Sieltä selviää, että kyseessä onkin saksalainen, englantilainen, tanskalainen tai ruotsalainen yhtiö. Yhtiö on vain ostanut suomalaisen domainin ja rakentanut maakohtaisen verkkokaupan.

Yksi tällaisista uusista tuotteista, joka hyödyntää näitä mahdollisuuksia on CBD -öljy ja muut CBD-tuotteet, joita Suomeen tuodaan useista Euroopan maista ja Suomessakin tuotteita löytyy mm. luontaistuotekauppojen hyllyiltä. CBD öljy ja muut vastaavat tuotteet ovat saaneet monessa käyttötarkoituksessaan jopa ihmetuotteen tyylisen merkityksen ja mikäli tämä kyseinen tuote kiinnostaa, niin mm. YLE kirjoitti CBD-tuotteista.

Entä maksaminen?

Maksaminenkin onnistuu ympäri Eurooppaa meidän omilla pankkitunnuksilla ja palveluntarjoajia on useita, eli verkkokaupan maksuvaihekaan ei välttämättä näytä täysin läpinäkyvästi, missä kaupan omistaja oikeasti on. Esimerkiksi ruotsalaisen Trustlyn maksuliikennepalveluiden kautta suomalainen asiakas voi maksaa ostoksensa suoraan omilla pankkitunnuksillaan. Muun muassa tuttu CDON.com käyttää Trustlyn palveluita. Tiedätkö muuten mistä maasta CDON.com tulee?

Me ER-tuessa teemme paljon töitä eurooppalaisten yritysten kanssa ja viime vuosina heille on jo auennut, että Suomi on varteenotettava markkinointikohde, missä kuluttajilla on rahaa käytettäväksi. Ennen Suomi nähtiin jopa osana Venäjää tai Neuvostoliittoa, joten kaikilla ei edes ollut mielenkiintoa katsoa Suomen suuntaan. Nyt mekin olemme tehneet kotisivu- ja sisältöprojekteja eurooppalaisille asiakkaille monesta eri maasta.

Entä kuljettaminen?

Suomessa on parjattu paljon Postin palveluita, mutta ongelma ei välttämättä ole Postissa vaan paljon ennen sitä. Suomalaiset verkkokaupat eivät välttämättä ole parhaita logistisessa osaamisessa ja tavaran lähtemiseen saattaa kulua päiviä kun nopeimmissa eurooppalaisissa, amerikkalaisissa ja kiinalaisissa verkkokaupoissa tilaus hoituu automaattisesti tilauksesta lähetykseen jopa minuuteissa. Jossain vaiheessa sielläkin on manuaalista työtä ja työ hidastuu sillä hetkellä. Mutta voi kuitenkin olla, että muualta tilattu tavara on nopeammin perillä Suomessa, kuin Suomesta naapuri kaupungista tilattu tuote.

Mikäli tilaamasi tuote on saatavilla 3-5 viikon toimitusajalla, niin silloin voit jo valmiiksi suhtautua, että tuote on tulossa Kiinasta. Monet suomalaisetkin verkkokaupat pitävät paljon tuotekuvia sivuillaan, mutta Suomessa niillä ei ole lainkaan varastoa. Pahimmillaan tuotteet lähetetään asiakkaille Suomessa suoraan Kiinasta. Hyvää tässä on nopeus, mutta huonoa se, ettei suomalainen myyjä tarkista tuotetta itse välissä.

Oma verkkokauppa pystyyn!

Monet uudet verkkokaupat ovat syntyneet Suomeenkin nyt kevään 2020 aikana, eikä ihme. Ihmiset eivät liiku, joten tuotteet pitäisi saada jotenkin ihmisten silmille, ja helposti ostettaviksi. Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä, jos olet vasta avaamassa kauppaasi:

  • Kuvaa tuotteesi hyvin. Käytä hyvää valaistusta ja kuvaa mielellään jopa siten että ostaja voi nähdä tuotteesi 3D mallina, tai ainakin kuvia joka puolelta
  • Kerro tuotteesi tiedot mahdollisimman tarkasti ja kerro tuotteen ohessa mitä tuotteella voi tehdä – tämä on ostajan lisäksi hyväksi myös Google näkyvyydelle
  • Älä tee sivuistasi liian monimutkaisia, KISS, keep it simple
  • Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi, älä piilottele tilaa nappulaa äläkä tee hintojen löytämisestä liian vaikeata
  • Avaa verkkokauppaasi tukeva sosiaalisen median kanava
  • Aloita viimeistään verkkokauppasi avaamisen yhteydessä aktiivinen toiminta niin kotisivujen uutisten suhteen kuin sosiaalisen median tiedottamisen suhteen
  • Ennen kaikkea tee itsellesi suunnitelma ja tavoitteet!

Verkkokauppa on mielestämme 20% tekniikkaa, 50% tuotteita ja 30% markkinointia – ilman markkinointia kukaan ei tiedä missä kauppasi on ja huonolla tekniikalla se ei toimi. Jos taasen tuotteet ovat huonoja tai hinnat eivät osu ostajan mieleen, et saa silloinkaan kauppaa. Seuraa siis myös kauppasi analytiikkaa, miten ostajaehdokkaat liikkuvat sivuillasi.