Kivijalkaliike ja digimarkkinointi 1.0

Omistatko paikallisen kivijalkaliikkeen ja kamppailet sekä oman alueesi tavarataloja vastaan, että netin verkkokauppoja? Haluaisitko tietää keinoja, joilla voit laittaa kampoihin ja saada edes oman alueen potentiaaliset asiakkaat tietoiseksi omasta tarjonnastasi ja siinä samalla kenties myös lähialueilta lisää asiakkaita? Tervetuloa lukemaan kivijalkaliike ja digimarkkinointi 1.0 vinkkiä.

Anna asiakkaille etuja

Oletko huomannut kuinka aktiiviset sivustot netissä markkinoivat erilaisia bonuksia nettikasinoilla ja miettinyt miten sinä voisit tehdä samaa, mutta paikallisella tasolla? Todennäköisesti suurin osa erilaisista markkinointitoimenpiteistä ja markkinointikampanjoista on jo tehty jossain päin nettiä tai maailmaa, mutta kyse onkin siitä, mitä niistä haluat hyödyntää omaan liiketoimintaasi?

Kaikessa markkinoinnissa on syytä aina kuitenkin lähteä ihan perusasioista. Viimeiset vuodet olen itse vetänyt yrittäjille markkinointikoulutuksia ja toiminut mentorina, ja yksi selkeä puute on tullut monen yrittäjän kohdalla vastaan: yrittäjällä ei ole ajanmukaista liiketoimintasuunnitelmaa. Nimittäin jos sellainen on tehty, vaikka vuosituhannen vaihteessa, on se auttamattomasti jo vanhentunut ja kaipaa uudistamista.

Jos sinulla ei ole minkäänlaista liiketoimintasuunnitelmaa, kannattaa aloittaa, esimerkiksi Suomen Yrittäjien tarjoamasta pohjasta. Se auttaa jo vähän luomaan niitä suuntaviivoja, joiden avulla saadaan myös digimarkkinointi oikealle pohjalle.

Resurssikartoitus

Liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä tulee selkeä näkemys myös sille, minkälainen tarve yrityksellä on näkyä digitaalisissa medioissa. Onko sen tarve olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, tai peräti useammassa eri sosiaalisessa mediassa, paikallisessa printissä vai toimia vain omien kotisivujen kautta? Kaikki kuitenkin pitää liittää myös omaan liiketilaan, jonka pitää kertoa omien keinojensa kautta myös yrityksen digitaalisista kanavista, ja päinvastoin.

Mieti myös vastaus näihin:

  • osaatko itse kirjoittaa tekstiä siten, että se on luettavaa eikä vie sinulta tuhottomasti aikaa?
  • osaatko ottaa valokuvia mobiililaitteellasi tai kamerallasi?
  • osaatko käsitellä kuvia nettisivujasi ja sosiaalisen median kanaviasi varten itse?
  • osaatko itse käyttää tietokonetta hallinnoimaan asiakastietojasi?
  • onko omassa verkostossasi osaaja, tai tiedätkö paikallisen osaajan jolta voit ostaa osaamista, mitä sinulla ei ole?

Yksi tärkeä perusfakta on, että ole itsellesi rehellinen sekä oman osaamisesi, halusi että aikasi suhteen. Jos tiedät, että et itse halua päivittää esimerkiksi sosiaalisen median kanavaasi tai kotisivujasi, mutta yrityksesi tarvitsee niitä – palkkaa apulainen!

Digimarkkinointi tukee

Digimarkkinointi tukee yrityksen kokonaismarkkinointia, mutta se ei yksinään vielä riitä. Iso osa markkinoinnista syntyy yrityksen päivittäisten rutiinien kautta ja muodostuu jo siitä, kuinka siistin ja toimivan kuvan yritys itsestään antaa. Huono julkisivu saattaa olla tekijä, joka käännyttää asiakkaan pois jo ennen oveen avaamista – siksi kannattaa miettiä myös mainosteippaamon tilaamista apuun.

Digimarkkinoinnilla on hyvä tukea toimivaa liikettä ja toimintaa. Ottamalla kuvia ja kertomalla yrityksen tapahtumista digissä, tavoitetaan potentiaalisesti selkeästi laajempi kuuntelijakunta, kuin vain kertomalla yrityksestä ovesta sisään tulijoille.

Suunnittele ja seuraa

Jos liiketoimintasuunnitelma on useilla yrittäjillä retuperällä, niin toinen asia, joka on usein olematonta, on markkinoinnin ja mainonnan suunnittelu ja seuraaminen. Suunnittelun kautta saadaan eri kampanjoille aikataulut, budjetit, resurssoinnit sekä selkeät tavoitteet. Ainoastaan tavoitteiden seurannan kautta voidaan lopulta myös arvioida, kuinka hyvin markkinointi toteutettiin.

Luonnollisesti parit ensimmäiset suunnitelmat ovat aika raakileita, mutta vähitellen oppii panostamaan oikeisiin asioihin ja seuraamaan oikeita mittareita. Esimerkiksi mittarina voi olla kotisivujen kävijäkehitys tai sosiaalisessa mediassa seuraajien määrän kehitys verrattuna uusiin asiakkaisiin. Pelkät määrien lisäykset kävijöissä tai seuraajissa ei ole riittävä mittari, mutta liitettynä esimerkiksi keskimääräiseen ostokseen tai kävijöiden suhteessa ostajiin, alkaa oikeita mittareita syntyä. Kun nämä mittarit löytyvät, on helpompi jatkossa suunnitella kampanjoita, ja asettaa niille selkeitä tavoitteita pohjautuen näihin oman toiminnan mittareihin.

Muista että digimarkkinoinnissakaan ei ole pikatietä voittoihin. On mahdollista saada tulosta digikampanjalla, jopa tuurilla, mutta pitkäaikainen tulos saadaan aikaiseksi vain suunnittelemalla, seuraamalla ja mittaamalla. Mitä nopeammin aloitat oman toimintasi mittareiden kehittämisen, sitä paremmalla pohjalla tulevat suunnitelmasi tulevat olemaan.