Viimeinen vuosikymmen on ollut mullistava koko teknologia teollisuudelle ja sosiaalisen median tuleminen on ollut monien liiketoimintamuutosten synnyn taustalla. Uusien sosiaalisten mediakanavien tulo millenniaaleille ja nyt uuden Z-sukupolven käyttöön on ollut niin laajaa, ettei kukaan olisi voinut sitä edeltä käsin uskoa. Sosiaalinen media on toisaalta myös pienentänyt maailmaa ja tehnyt mahdolliseksi sen että yhdessä maassa sijaitseva yritys ovi helposti markkinoida ja myydä tuotteitaan kymmeniin muihin maihin. Markkinat ovat todellakin lähentyneet ja tulleet entistä saatavimmiksi kiitos sosiaalisen median antaminen mahdollisuuksien. Sosiaalisen median nopea käytön lisääntyminen on jo nyt vaikuttanut monelle liiketoiminta alalle sekä usein positiivisesti että joskus myös negatiivisesti.
Jos sitten analysoidaan sosiaalisen median vaikutuksen kasvua, nähdää nopeasti että joillekin teollisuuden aloille siitä oli todellakin hyötyä ja toisille en niinkään. Se mitä sosiaalisen median tuleminen on saanut aikaiseksi, on yritysten entistä avoimempi keskustelu asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa, koska nyt ei enää voi keskustelua jättää yhden suuntaiseksi, koska kaikilla muillakin on näkymä siihen, kommunikoinnista on tullut entistä läpinäkyvämpää. Olemme valinneet erilaisia liiketoiminta-aloja ja analysoineet, miten sosiaalinen media on vaikuttanut näihin, niin positiivisessa kuin negatiivisessa valossa.
Kuinka sosiaalinen media on muuttanut markkinointia
Monet sosiaalisen median tuomista muutoksista yritysten toimintaan tuli aluksi esille markkinoinnin toimenpiteissä. Se aiemmin tuttu ja turvallinen markkinointi on ottanut voimakkaan askeleen uuteen suuntaan nimenomaan sosiaalisen median toimesta ja siitä, että sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa markkinointi strategioita. Markkinointi on nimenomaan se business osa, joka eniten hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja alustoja. Eikä mikään ihme, sillä sosiaalinen media tarjoaa yrityksille monia erilaisia tapoja kontaktoida ja saavuttaa tavoiteltu markkina-alue ja kohderyhmä. Nämä toimenpiteet jaetaan sitten kahteen osan eli maksuttomaan organiseen markkinointiin ja maksettuun sponsoroituun markkinointiin.
Orgaanisen ja sponsoroidun suurin ja pohjimmainen ero on maksullisuus. Jokaiselle sosiaalisen median alustoimittajalla kuten Facebook, Twitter, Instagrem ja jopa Reddit on oma sisäänrakennettu mainostenhallinta. Näiden hallintaominaisuuksien avulla yritykset voivat luoda mainontaa, mitä sitten voidaan edelleen jakaa entistä suuremmalle kohderyhmälle esimerkiksi sponsoroitujen mainospaikkojen avustuksella. Sponsoroidun mainonnan hyvä puoli, on että mainostaja voi valikoida kenelle, minne ja koska mainosta näytetään.
Sponsoroitu markkinointi ja mainonta on siis sitä maksullista mainontaan, mutta toisaalla orgaaninen markkinointi on sitä maksutonta, ilmaista, ja siinä pärjätään osaamalla avainsanojen käyttö ja SEO (hakukoneoptimointi). Jotta orgaaninen markkinointi olisi ylipäätään mahdollista, on yrityksen luotava itselleen suunnitelma ja sen mukainen presenssi valitulle tai valituille sosiaalisen median alustoille. Useimmat ovat esimerkiksi valinneet Facebookin ja sen tueksi esimerkiksi Instagramin tai YouTuben. Yrityksen tulee siis avata omat sosiaalisen median sivut ja tilit, miettiä millaisen profiilin, yritystekstin ja kuvat palveluun laittaa. Tavoitehan on kommunikoida asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, eli sosiaalisessa mediassa pitää olla aktivinen. Aktiivisuutta pitää olla myös yrityksen perinteisillä nettiosilla eli kotisivuilla, sosiaalisen median kanavien lisäksi. Tilastollisesti on tavoitteena parantaan yrityksen sijoitusta eli rank-arvoa erilaisilla Google ja SEO mittareilla.
Useimmiten yrityksellä ei itsellään ole aikaa eikä osaamista tehdä tätä itse, joten he joko palkkaavat uuden työntekijän tai ostavat palvelun SEO/hakukonemarkkinointitalolta ja lisäävät osaamisen jo olemassa olevaan päivittäiseen markkinointi ja mainontatyöhön. Tämän ja näiden osaajien saaminen ja löytäminen oli aluksi vaikeata, mutta sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi ovat olleet jo useita vuosia tavallisia työvälineitä ja nykyään osaavia toimistoja ja osaavia henkilöitä on saatavilla hyvin.
Miten sosiaalinen media on muuttanut rahapelimarkkinoita?
Tavallaan voidaan puhua että nettipelaaminen ja sosiaalinen media ovat kuin serkuksia, koska molemmat ovat kasvaneeet je kehittyneet nimenomaan internetin kehityksen kyljessä. Ne syntyivät aikaailla samoihin aikoihin ja ovat molemmat kasvaneet omiksi palveluteollisuuden aloikseen. Varsinkin urheiluvedonlyönnin alalla sosiaalinen media on ollut kultaakin arvokkaampi rahapelejä tuottaville tahoille. Tämä johtunee siitä, että useampia rahapelitapoja jätetään puhumatta, koska ne ovat tietynlaisia tabuja mutta urheilusta ja urheiluvedonlyönnistä voidaan ja puhutaan avian avoimesti. Urheilua rakastetaan ympäri maailman ja faneja on miljoona, mutta myös ei-fanit osallistuvat vedonlyönteihin. Tämä on totta varsinkin silloin kun on kyse “elämää” suuremmista tapahtumista kuten FIFA MM lopputurnaus, jääkiekon MM-turnaus, NHL loppuottelut, Mestareiden liiga, Wimbledon ja vaikka Super Bowl.
Sosiaalisen median vaikutus yritysten väliseen kilpailuun
On totta että sosiaalinen media mahdollistaa yrityksille olla entistä enemmän näkyvillä, se tuo tarjolle myös se toisen puolen eli kasvavan kilpailun. Pienet yritykset ovat päässeet kansainvälisille markkinoille sosiaalisen median tuomien kanavien kautta ilman että markkinointiin ja mainontaan on tarvinnyt käyttää huimia summia rahaa. Sosiaalisen median markkinointi tasoittaa kaikkien mahdollisuuksia tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja nyt on entistä tärkeämpi itse osaaminen kontaktoida ihmisiä, kuin kuinka paljon sinulla on varaa laittaa mainontaan tai erilaisiin asiakastutkimuksiin.
Kaikkiaan sosiaalinen media on onnistunut muokkaamaan niitä tapoja, joilla yritykset ovat yhteydesssä asiakkaisiin ja miten yritykset itse asiassa toimivat. Kaikki yrityksen toimintaan liittyvä on entistä avoimemmin muille tiedoksi annettavissa ja yritykset joutuvat entistä tarkemmin toimimaan lakien ja asetusten mukaisesti. Asiakaspalvelu, tuotteet, yhteydenpito ovat entistä läpinäkyvimpiä prosesseja ja siksi ne ovat myös kehittyneet edelleen, sosiaalisessa mediassa on niin helppoa tehdä väärä liike ja saada aikaan oikeata tuhoa yrityksen tavoitteille kasvun sijasta.
You must be logged in to post a comment.