Kuinka sosiaalinen media muuttaa liiketoiminnan muotoja

Viimeinen vuosikymmen on ollut mullistava koko teknologia teollisuudelle ja sosiaalisen median tuleminen on ollut monien liiketoimintamuutosten synnyn taustalla. Uusien sosiaalisten mediakanavien tulo millenniaaleille ja nyt uuden Z-sukupolven käyttöön on ollut niin laajaa, ettei kukaan olisi voinut sitä edeltä käsin uskoa. Sosiaalinen media on toisaalta myös pienentänyt maailmaa ja tehnyt mahdolliseksi sen että yhdessä maassa sijaitseva yritys ovi helposti markkinoida ja myydä tuotteitaan kymmeniin muihin maihin. Markkinat ovat todellakin lähentyneet ja tulleet entistä saatavimmiksi kiitos sosiaalisen median antaminen mahdollisuuksien. Sosiaalisen median nopea käytön lisääntyminen on jo nyt vaikuttanut monelle liiketoiminta alalle sekä usein positiivisesti että joskus myös negatiivisesti.

Jos sitten analysoidaan sosiaalisen median vaikutuksen kasvua, nähdää nopeasti että joillekin teollisuuden aloille siitä oli todellakin hyötyä ja toisille en niinkään. Se mitä sosiaalisen median tuleminen on saanut aikaiseksi, on yritysten entistä avoimempi keskustelu asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa, koska nyt ei enää voi keskustelua jättää yhden suuntaiseksi, koska kaikilla muillakin on näkymä siihen, kommunikoinnista on tullut entistä läpinäkyvämpää. Olemme valinneet erilaisia liiketoiminta-aloja ja analysoineet, miten sosiaalinen media on vaikuttanut näihin, niin positiivisessa kuin negatiivisessa valossa.

Kuinka sosiaalinen media on muuttanut markkinointia

Monet sosiaalisen median tuomista muutoksista yritysten toimintaan tuli aluksi esille markkinoinnin toimenpiteissä. Se aiemmin tuttu ja turvallinen markkinointi on ottanut voimakkaan askeleen uuteen suuntaan nimenomaan sosiaalisen median toimesta ja siitä, että sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa markkinointi strategioita. Markkinointi on nimenomaan se business osa, joka eniten hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja alustoja. Eikä mikään ihme, sillä sosiaalinen media tarjoaa yrityksille monia erilaisia tapoja kontaktoida ja saavuttaa tavoiteltu markkina-alue ja kohderyhmä. Nämä toimenpiteet jaetaan sitten kahteen osan eli maksuttomaan organiseen markkinointiin ja maksettuun sponsoroituun markkinointiin.

Orgaanisen ja sponsoroidun suurin ja pohjimmainen ero on maksullisuus. Jokaiselle sosiaalisen median alustoimittajalla kuten Facebook, Twitter, Instagrem ja jopa Reddit on oma sisäänrakennettu mainostenhallinta. Näiden hallintaominaisuuksien avulla yritykset voivat luoda mainontaa, mitä sitten voidaan edelleen jakaa entistä suuremmalle kohderyhmälle esimerkiksi sponsoroitujen mainospaikkojen avustuksella. Sponsoroidun mainonnan hyvä puoli, on että mainostaja voi valikoida kenelle, minne ja koska mainosta näytetään.

Sponsoroitu markkinointi ja mainonta on siis sitä maksullista mainontaan, mutta toisaalla orgaaninen markkinointi on sitä maksutonta, ilmaista, ja siinä pärjätään osaamalla avainsanojen käyttö ja SEO (hakukoneoptimointi). Jotta orgaaninen markkinointi olisi ylipäätään mahdollista, on yrityksen luotava itselleen suunnitelma ja sen mukainen presenssi valitulle tai valituille sosiaalisen median alustoille. Useimmat ovat esimerkiksi valinneet Facebookin ja sen tueksi esimerkiksi Instagramin tai YouTuben. Yrityksen tulee siis avata omat sosiaalisen median sivut ja tilit, miettiä millaisen profiilin, yritystekstin ja kuvat palveluun laittaa. Tavoitehan on kommunikoida asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, eli sosiaalisessa mediassa pitää olla aktivinen. Aktiivisuutta pitää olla myös yrityksen perinteisillä nettiosilla eli kotisivuilla, sosiaalisen median kanavien lisäksi. Tilastollisesti on tavoitteena parantaan yrityksen sijoitusta eli rank-arvoa erilaisilla Google ja SEO mittareilla.

Useimmiten yrityksellä ei itsellään ole aikaa eikä osaamista tehdä tätä itse, joten he joko palkkaavat uuden työntekijän tai ostavat palvelun SEO/hakukonemarkkinointitalolta ja lisäävät osaamisen jo olemassa olevaan päivittäiseen markkinointi ja mainontatyöhön. Tämän ja näiden osaajien saaminen ja löytäminen oli aluksi vaikeata, mutta sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi ovat olleet jo useita vuosia tavallisia työvälineitä ja nykyään osaavia toimistoja ja osaavia henkilöitä on saatavilla hyvin.

Miten sosiaalinen media on muuttanut rahapelimarkkinoita?

Tavallaan voidaan puhua että nettipelaaminen ja sosiaalinen media ovat kuin serkuksia, koska molemmat ovat kasvaneeet je kehittyneet nimenomaan internetin kehityksen kyljessä. Ne syntyivät aikaailla samoihin aikoihin ja ovat molemmat kasvaneet omiksi palveluteollisuuden aloikseen. Varsinkin urheiluvedonlyönnin alalla sosiaalinen media on ollut kultaakin arvokkaampi rahapelejä tuottaville tahoille. Tämä johtunee siitä, että useampia rahapelitapoja jätetään puhumatta, koska ne ovat tietynlaisia tabuja mutta urheilusta ja urheiluvedonlyönnistä voidaan ja puhutaan avian avoimesti. Urheilua rakastetaan ympäri maailman ja faneja on miljoona, mutta myös ei-fanit osallistuvat vedonlyönteihin. Tämä on totta varsinkin silloin kun on kyse “elämää” suuremmista tapahtumista kuten FIFA MM lopputurnaus, jääkiekon MM-turnaus, NHL loppuottelut, Mestareiden liiga, Wimbledon ja vaikka Super Bowl.

Urheilu on kansainvälinen ilmiö, aivan kuten sosiaalinen media. Urheiluvedonlyönti alusta NetBet Sport  on hyvä esimerkki yrityksestä joka käyttää sosiaalista mediaa saadakseen lisää yleisöä niin sponsoroidusti kuin orgaanisesti. Tee vaikka “netbet” haku Facebookissa ja saat listan NetBet tilejä. Listalla on erilaiset tilit niin NetBet pokerille kuin NetBet kasinolle kuin myös NetBet Sportille. Jos sitten klikkaa NetBet Sport Facebook sivulla, pääset siulle, jolla on yli 200 000 seuraajaa ja on Facebookin varmentama sivu. Kun tätä kirjoittettiin oli kanavan ensimmäisenä juttuja Liverpool, tuore Mestareiden liigan voittaja. Sillä yhdellä julkaisulla jo ainoastaan oli yli 3000 kontaktia, 83 kommenttia ja 73 jakoa, juuri niitä, mitä yritykset toivovat julkaisuilleen tapahtuman – saavan julkisuutta ja näkyvyyttä. Tuo julkaisu ja sen saavutettavuus saatiin aikaaan täysin orgaanisesti, ilman euron euroa. Vahva sosiaalisen median osaaminen mahdollistaa melkoiset saavutettavuudet koko maailman mittakaavassa.  Laaja saavutettavuus lisää myös mahdollisuuksia kontaktoida täysin uusia ja potentiaalisia asiakkaita ja kääntää kontaktista uusi asiakas..

Sosiaalisen median vaikutus yritysten väliseen kilpailuun

On totta että sosiaalinen media mahdollistaa yrityksille olla entistä enemmän näkyvillä, se tuo tarjolle myös se toisen puolen eli kasvavan kilpailun. Pienet yritykset ovat päässeet kansainvälisille markkinoille sosiaalisen median tuomien kanavien kautta ilman että markkinointiin ja mainontaan on tarvinnyt käyttää huimia summia rahaa. Sosiaalisen median markkinointi tasoittaa kaikkien mahdollisuuksia tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja nyt on entistä tärkeämpi itse osaaminen kontaktoida ihmisiä, kuin kuinka paljon sinulla on varaa laittaa mainontaan tai erilaisiin asiakastutkimuksiin.

Kaikkiaan sosiaalinen media on onnistunut muokkaamaan niitä tapoja, joilla yritykset ovat yhteydesssä asiakkaisiin ja miten yritykset itse asiassa toimivat. Kaikki yrityksen toimintaan liittyvä on entistä avoimemmin muille tiedoksi annettavissa ja yritykset joutuvat entistä tarkemmin toimimaan lakien ja asetusten mukaisesti. Asiakaspalvelu, tuotteet, yhteydenpito ovat entistä läpinäkyvimpiä prosesseja ja siksi ne ovat myös kehittyneet edelleen, sosiaalisessa mediassa on niin helppoa tehdä väärä liike ja saada aikaan oikeata tuhoa yrityksen tavoitteille kasvun sijasta.