Mainonta kaupunkilehdessä on vielä toimiva vaihtoehto

Lehtien ja varsinkin ilmaisesti jaettavien lehtien tehosta on kiistelty vuosikymmeniä. Koko Ykkös-Lohjan kolmenkymmenen vuoden ajan itseasiassa on kiertänyt huhu, että jos ihminen tilaa lehden, niin kyllä hän lukee sen varmemmin kuin ilmaiseksi tulevan. Perusajatuksessa ei liene mitään vikaa, mutta sanomalehtimainonta on aina paikallisestikin massamainontaan, missä tietylle alueelle kohdistetaan mainos samanlaisena kaikille asukkaille ja massamainonnassa merkitsee määrä.

Koteihin kuljetettu mainos toimii

Paikallisesti Lohjalla voit valita ma,ti,to,pe tai lauantaina ilmestyvän noin 9000 lohjalaiseen talouteen jaettavan sanomalehden tai keskiviikkoisin voit valita joko Länsi-Uusimaan noin 28 000 kotitaloutta tai Ykkös-Lohjan noin 34 000 kotitaloutta kattavan jakelun, joka kerran kuukaudessa on laajennettu aina 44 000 kotitalouteen saakka niin pelkän peittojakelualueen kritiikkinä valinta on selvä, loogisesti omaa myyntiään kasvattamaan tähyävä myyjä laittaa mainoksen mediaan, joka saavuttaa lähes 6 000 kotitaloutta enemmän tai jopa 16 000 kotitaloutta enemmän kuin toinen media – varsinkin kun molempien se perus 28 000 kotitaloutta jaetaan yli 90% samoihin talouksiin(!).

Miksi printtimainonta sitten toimii Lohjalla ja muuallakin paikallisesti? Siksi, koska alueet ovat pieniä ja asukkaita on vähän eikä yksikään muu media kata koko aluetta peittäen kaikkia talouksia. Esimerkiksi paljon puhuttu sosiaalinen media tavoittaa parhaimmillaan reilut 30 000 potentiaalista ihmistä Lohjan, Vihdin ja Karkkilan alueilla – ja se vielä tarkoittaa, että niiden ihmisten pitäisi olla sillä viikolla siellä Facebookissa ja nähdä se mainos verrattuna siihen tilanteeseen, että jakaja tuo lehden kotiin saakka. Molemmat keskiviikkoisin Lohjalle jaettavat lehdet eivät ole pelkkiä mainoslehtiä, vaan molemmissa on aina paikallisuutisia luettavana ja yleensä vielä niin, että lehdissä on eri jutut, eli jos joku oikeasti lukee toisen lehden, lukee hän myös toisenkin.

Printtimainontaa voi myös analysoida kyselyillä tai sillä mittarilla, miten ihmiset käyttävät lehteä. Monet laittavat esimeriksi oman henkilökohtaisen tavaramyynti-ilmoituksen paikallislehteen, koska se toimii ja tavara menee kaupaksi – ei ehkä kerralla mutta menee kuitenkin nopeasti, myös vuokralaiset löytyvät lehden välityksellä, koska internetissä vain yksinkertaisesti on enemmän tarjolla, niin siellä esille tuleminen on vaikeampaa.

Monikanavaisesti

Monikanavainen markkinointi on ollut puheissa siitä lähtien kun tarjolle tulivat radio ja tv. Ne molemmat ovat yhä saatavilla mutta paikallisille yrityksille turhan hankalia eivätkä kustannustehokkaita. Paikalliselle liikeyritykselle jää tällöin todellisiksi vaihtoehdoiksi oma liiketila, yrityksen auto, henkilökunnan vaatetus, liiketilan ikkunat, suoramainonta flyerit, kaupunkilehti, yrityksen omat kotisivut, yrityksen omat sosiaalisen median kanavat, paikalliset sosiaalisen median kanavat sekä ulkomainonta. Kanavien valintaan vaikuttaa sitten yrityksen oma osaaminen ja mainontabudjetti, johon taas vaikuttaa yrityksen myyntitavoitteet ja myytävät tuotteet ja palvelut. Jos yritys tietää edes suurin piirtein minkä ikäiset ihmiset palveluita ja tuotteita ostavat, on mahdollista suunnata mainoskampanjoita oikeisiin kanaviin, joita kautta paremmin tilastollisesti tavoittaa oikean kohderyhmän.

Yrityksen tehdessä mainontaa paikallisellakin tasolla, kannattaa se tehdä kohtuullisen hyvin ja suunnitelmallisesti, on siis hyvä harkita, mitä oikeasti voi tehdä itse ja mistä kannattaa maksaa tekijälle. Esimerkiksi yrityksen sosiaalisen median kanavat ovat perustaltaan maksuttomia, mutta sisällöntekemiseen ja suunnitteluun menee aikaan, yrittäjän on hyvä tehdä päätös käyttääkö sisällöntekemiseen ja julkaisemiseen omaa aikaansa vai maksaako ulkopuoliselle taholle siitä, että sisältö tulee varmasti tehtyä ja sen toimintaa analysoitua. Samoin kotisivut ja muu digitaalinen mainonta ja markkinointi ovat yritykselle useimmiten edullisia vaihtoehtoja tehdä mainontaa, mutta niissäkin tulee muistaa yrittäjän omat resurssit tehdä itse tai tilata palvelu toiselta – kuinka moni esimerkiksi itse pesee autonsa, kun voi nopeasti ajaa autopesulaan, joka hoitaa homman. Samaa ajattelu on hyvä käyttää yrityksen mainonnassa, moni asia on yrittäjän itsensä tehtävissä, mutta onko yrittäjällä kenties itsellään tuottavampia työtehtäviä tehtävänä?