Markkinoinnin tukitoimista

Koska viimeksi olet tarkistanut ja analysoinut oman yritystoimintasi markkinoinnin tilannetta? Toivottavasti olet kuitenkin suunnitellut tämän vuoden, ja ensi vuodellekin on edes jonkinlaiset suunnitelmat valmiina. Nimittäin toimivaan markkinointiin ja mainontaan on vain yksi tehokas lääke, ja se on etukäteissuunnittelu. Suunnittelu on ainoa keino, jonka avulla voidaan myös analysoida omaa onnistumista mittaamisen kautta.

Markkinointi ja mainonta eivät ole kuitenkaan pelkkää suunnittelua. Suunnittelu on vain se rakenteet ja rajat antava tai ehdottava viitekehys, jonka sisällä kaikki sitten tapahtuu – ja se mitä oikeasti tehdään yrityksen toiminnan tukemiseksi on tärkeätä. Sillä mikä järki olisi vain suunnitella, ilman että toteuttaa mitään, ja tekisi sitä tavoitteellisesti.

Katsotaan vaikka markkinointituotteet Marleasta ja tehdään sieltä pieni listaus, niistä tuotteista, joita omassa toiminnassa olisi hyötyä nyt ja kenties ensi vuonna ja tulevina vuosina – listataan kaikki tuotteet, mutta vasta sitten mietitään, mitä niillä tuotteilla voisi tehdä – ja seuraavaksi sitten valitaan tehtävät ja tuotteet ja sovitetaan ne tuleviin kampanjoihin ja tavoitteellisiin tehtäviin.

Tavoitteet ja suunnittelu

Mitä hyvään markkinointisuunnitelmaan kuuluu? Siihen kuuluvat sopivasti koko vuoden ajalle hajautetut pienet ja isommat markkinointiin liittyvät tehtävät. Muista myös että, mm. joulu on kaikille yrityksille markkinoinnillisesti hyvää aikaa, sillä joulunaikoihin kaikki ovat vastaanottavaisempia huomionosoituksille, myös toimitttajilta ja asiakkailta.

Jos et ole koskaan vielä tehnyt vuosisuunnitelmaa, hyvä idea on ns. vuosikellosta lähteminen liikkeelle. Yleensäkin on hyvä tehdä ensin näkymä tietokoneella tai vain paperille, missä on koko vuosi. Siihen sitten lähtee merkitsemään ne hyvät myyntiajat ja huonot myyntiajat – loma-ajat ja tärkeät tapahtumat vuoden sisällä, jotka saattavat merkitä jotain omaan toimintaan. Markkinoinnissa kannattaa myös muistaa, että monesti tietyn tapahtuman tai ajanjakson ympärille luotu markkinointi pitää aloittaa ajoissa, ja monesti ei saa myöskään unohtaa jälkimarkkinointia.

Jos olet nyt tekemässä ensimmäistä suunnitelmaasi, älä pyri täydellisyyteen, mutta yritä huomioida mahdollisimman monta asiaa. Sitten ensi vuonna kun teet seuraavan vuosisuunnitelman, sinulla on jo hyvä pohja mistä aloittaa. Suunnitelmassa on myös se hyvä puoli, että siihen voi tehdä kyllä vuoden aikana lisäyksiä. Pyri kuitenkin siihen, että lisätessäsi jonkin markkinointitoimenpiteen suunnitelmaan, lisää sille myös tavoite. Tavoite voi olla suoranainen myyntilukema, kävijämäärä liikkeessä, palautuneet arvontalipukkeet tai sosiaalisen median kanavan lisääntyneet seuraajat – vaihtoehtoja on paljon, kunhan se vain on tavoitteellista.

Sovellukset kuntoon

Yksi tärkeä asia on myös miettiä omat resurssit varsinkin ajan ja rahan suhteen. Kaikkea mitä haluaisit tehdä, et todennäköisesti pysty tekemään syystä tai toisesta. Siksi nykyään on hyvä tutkia myös, mitä sovelluksia on saatavilla, jotka auttavat sinua halllitsemaan kaikkea. Onko teillä esimerkiksi toimiva asiakashallintajärjestelmä eli CRM, ja onko teillä käytössä sähköpostissa oma uutiskirje – keräättekö aktiivisesti asiakkaidenne yhteystiedot oikeasti käyttöön. Jos vain keräätte yhteystietoja, mutta ette käytä niitä millään tavalla….. se on kuin heittäisi rahaa ja työtä roskiin.

Ulkopuolinen apu

Jos olet yksinyrittäjä, niin on hyvä antaa itselle oikeus pyytää apua. Muutenkin yrittäjillä on helposti virheenä yrittää tehdä kaikki itse, vaikka se oma osaaminen ei välttämättä olisikaan se paras vaihtoehto. Joskus lähdetään säästämään ja toisinaan taas ei luoteta ulkopuoliseen apuun. Monesti vain tilanne kuitenkin on sellainen, että varsinkin markkinoinnissa, se ulkopuolinen apu saattaa toimia moninkerroin paremmin ja nopeammin kuin se itsetehty versio. Markkinointi ja mainonta eivät ole tiedettä, se siis tarkoittaa, että kukaan ei tiedä 100% varmasti mikä milloinkin toimii, mutta markkinoinnin ammattilaisilla on sekä ammatillinen kokemus että teoreettinen tietotausta, joiden avulla voidaan tehdä hyviä arvauksia erilaisten tempauksien ja mainoksen toimivuudesta.