Markkinointi ja tietosuoja-asetus

      Comments Off on Markkinointi ja tietosuoja-asetus

Nyt parin viiikon päästä voimaan tuleva uusi tietosuoja-asetus on näkynyt jo käytännössä jokaisen käyttäjänkin päässä. Se on ilmentynyt niin sähköposteina, kuin uudenlaisina ilmoituksina mentäessä yritysten kotisivuille. Toiset yritykset tekevät nämä uuden asetuksen vaatimat asiat juuri kuten pitää, ja toiset vetävät sen jopa hieman överiksi- ja aina on niitä, jotka havahtuvat vasta kun joku viranomainen sitten heille siitä huomauttaa, mutta siihen on vielä aikaa.

Uusi asiakasrekisteriasetus tulee vaatimaan kaikilta yrityksiltä omien käytäntöjensä läpikäyntiä sekä niiden toimintojen dokumentointia, missä käsitellään asiakastietoja. Varsinaisiin markkinointitoimiin uusi asetus ei suoranaisesti vaikuta, mutta markkinointiin käytettävä asiakasrekisteri kannattaa ja pitää dokumentoida.  Jo tähän päivään mennessä ainakin ja varsinkin suomalaiset eMarkkinoijat ovat osanneet noudattaa eurooppalaisia sääntöjä ja asetuksia.

Uusi tietosuoja-asetus tulee – onko yrityksesi valmis

Tämä uusi tietosuoja-asetus ja asiakasrekisteselosteen vaatimukset ovat yleiseurooppalaisia ja sinällään todella tervetullutta, sillä tätä ennen on asiakasdata liikkunut maiden ja ohjelmistojen sekä yritysten välillä varsin villisti + nyt pienetkin yritykset joutuvat miettimään oikeasti, miten he asikastietoja käsittelevät ja tallentavat, joten asiassa on paljon hyvää. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 2016/679 (GDPR) siirtymäaika on päättymässä ja lain sovelletaminen alkaa 25.5.2018. Monet henkilötietojen käsittelyn periaatteet säilyvät ennallaan, mutta rinnalle tulee uusia tietosuojaa ja henkilötietojen käsittelyä koskevia velvoitteita, joihin rekisterinpitäjien ja henkilötietojen käsittelijöiden on pystyttävä vastaamaan.

Kerrankin on myös siten, että Suomen Yrittäjät on tuottanut pienillekin yrittäjäjäsenilleen rahanarvoisen edun, eli todella hyvin ja perustavaalaatua olevan rekisteriselosteen, joka oikein täytettynä kelpaa oivasti pienen yrityksen selosteeksi. Tärkeintähän tuossa selosteessa on ennenkaikkea se, että yritys itse joutuu miettimään ja dokumentoimaan, miten se käsittelee asiakastietoa. Samalla yritys joutuu ottamaan selvää, miten esimerkiksi tällaisella kotisivulla mahdollista asiakasdataa käsitellään ja minne se oikein matkaa.

Asiakasrekisteriseloste ja tietoturvaseloste, evästekäytännöt on syytä hoitaa ajoissa kuntoon, varsinkaan, koska kyseessä ei monelle yritykselle ole mikään suuren suuri työ, mutta tehtävä, joka vaatii pientä ajan ja ajatusten käyttöä.

Asiakastieto ja internet

Kaikki Kasinot, mitä löydät netistä myös rekisteröivät käyttäjänsä ja käyttävät nykyään uudenaikaisempia tietoturvaratkaisuja turvatakseen asiakkaiden yksityisyyden ja pelitilit. Toimiakseen esimerkiksi laillisesti nettikasinolla täytyy olla virallinen pelilisenssi. Useimmat eurooppalaiset nettikasinot toimivat Maltan tai Gibraltarin lisenssillä, mutta jotkut käyttävät myös esimerkiksi Curacaon lisenssiä. Jos kasinolla on lisenssi Maltalla, Gibraltarilla, Iso-Britanniassa tai Alderneyllä, voidaan olla varmoja, että kyseessä on luotettava nettikasino. Nettikasinoiden kuten kohta kaikki internetin käyttäjien väliset yhteydet ovat SSL salattuja, joten niitä on todella vaikea kenenkään ulkopuolisen päästä näkemään, mitä viestittely sisältää. Aiemmin ei ole kotisivuilta vaadittu SSL salausta, mutta nykyään se on tulossa vähitellen jokaiseen nettisivustoon ja käyttäjät näkevät sen yrityksen ja kotisivun osoitteen alusta. Jos osoite on HTTP, tarkoittaa se, ettei yhteys ole salattu, mutta jos se on HTTPS niin tuo s-kirjain kertoo, että yhteytesi on salattu – monet selaimet näyttävät myös luotettavan yhteyden vihreänä lukkona. Se, että käytät HTTP yhteyttä jonkin kotisivun tarkasteluun, ei tarkoita sitä, että joku samalla automaattisesti pyrkii koneellesi, mutta se tarkoitta sitä, että mikäli joku haluaisi nähdä mitä viestittelet, sen selville saaminen olisi HTTP yhteydessä selvästi helpompaa kuin HTTPS yhteydellä.

Oletko yrittäjä?

Asetuksen tarkoituksena on lisätä yksilön oikeuksia henkilötietojensa hallinnassa ja niiden käsittelyssä. Uudistus koskee lähes kaikkia yrityksiä ja yhdistyksiä. Esimerkiksi jos keräät henkilötietoja kotisivuilla lomakkeella, ylläpidät verkkokauppaa tai sinulla on asiakasrekisteri, vaikuttaa uudistus toimintaasi ja velvollisuuksiisi. Jos sinulla ei ole mitään tietoa, miten edetä asiassa, voit laittaa meille sähköpostia ja katsotaan perustasolla mitä sinun ainakin on tehtävä, tällainen työ on 1-2 tuntia ja tuntilaskutuksemme on 76,-

Samalla voisit tarkistaa, onko oman kotisivusi yhteys jo SSL salattu vai vieläkö se on pelkällä HTTP osoitteella? Tämä jo nyt tarkoittaa sitä, että IE-eli Internet Explorer/Windows selaimen käyttäjät saavat jo varoituksen yrittäessään tulla kotisivuillesi, ja näin ollen voi olla, että osa mahdollisista kävijöistä jättää tulemisen sikseen, kun ei aivan ymmärrä mistä häntä varoitetaan ja miksi selain ei päästä kotisivuille saakka. Firefox selain sensijaan päästää, mutta näyttää URL-osoitekentässä, ettei yhteys ole salattu.

 

Onko muste päässyt loppumaan?