nettisivut

Metaverse, netti 3.0 ja markkinointi ja mainonta

Olemme tulleet varsin pitkälle siitä, millainen maailma oli markkinoijalle silloin kuin aloitimme. Ensimmäiset mainokset itseasiassa tehtiin kirjoituskoneen, liiman ja kopiokoneen avulla, ja vasta muutama vuosi sen jälkeen oli edessä internet, ja sitten jossain vaiheessa mobiilikäyttö ja sitten oltiinkin jo nykymaailmassa, missä kaikki muuttuu entistä nopeampaan tahtiin. Yrityksillä ja yrittäjillä on täysi työ ilman pandemiaakin pysytellä teknisen kehityksen mukana – ja sitä kautta monella yrittäjällä on digitaalisen maailman kehittyminen jäänyt taka-alalle. Kuitenkin jos edes osa tuloksesta syntyy nuoremmille ikäpolville ja nuorille aikuisille myynnistä, nyt on hyvä avata silmät ja miettiä hetki – nykyaikainen markkinointi ja mainonta eivät ole enää niin suoraviivaisesti kerrottavaa kuin esimerkiksi 2000-luvun alussa tai aikaisemmin.

Me ihmiset, meidän ajatuksemme ja mielemme eivät välttämättä ole niin paljon muuttuneet, mutta ne triggerit jotka saavat meidät ostamaan, muuttuvat nopealla sykkeellä. Ja jolleivat paikalliset, pienetkin, yritykset tee mitään, siirtyy entistä enemmän kaikesta kaupasta isoille toimijoille, hypermarketteihi, ostoskeskuksiin ja nettikauppaan.

Metaversumi, metaverse, uusi internet, on valmis nopeaan kasvuun, joka avaa mahdollisuuksia markkinoijille. Metaverse on enemmän kuin trendikäs – kysy vain Googlelta, Facebookilta, Snapchatilta, Microsoftilta, Epic Gamesilta (Fortniten omistaja) ja Robloxilta. Näistä jokainen on tehnyt metaversessa jo rahaa pino kaupalla, se ei ole vain puhetta, vaan kyse on tulevaisuuden valtaväylästä mitä tulee viihteeseen, tietoon ja markkinointiin.

Mikä on Metaverse?

Kuvittele pääseväsi virtuaaliuniversumiin, jossa voit luoda kokonaisen maailman ja tuoda fyysisen maailmankokemuksesi mukanasi. Vain kolmekymmentä vuotta sitten Internet tuli julkisesti saataville, ja kaksikymmentä vuotta sitten monet yritykset tajusivat, että verkkosivusto oli välttämätön markkinoinnille. Eikä puhuta edes siitä, kuinka kauan sosiaalisen median verkostojen tarttuminen kesti.

Jos sinulle ja sinun yrityksellesi tuntuu nyt riittävän omat kotisivut, niin fine, mutta kenties parin vuoden päästä uudet tilaajat eivät olekaan enää nykyisen netin piirissä, vaan tässä metaversessa. Aivan samalla tavalla kuin nämä tulevaisuuden päättäjät ovat nyt hylänneet suoraviivaisen television ja siirtyneet katselemaan ohjelmia juuri halutessaan, eli suoratoiston asiakkaiksi – muutosta tapahtuu koko ajan, myös omassa käytöksessämme ja siksi netinkin alustamuutos pitää ottaa vakavasti.

Nyt virtuaalitodellisuuden  asiantuntijat ennustavat, että  58,9 miljoonaa ihmistä Yhdysvalloissa käyttää VR: ää ja AR: tä vähintään kerran kuukaudessa tänä vuonna – se on 17.7% ja 28.1% Koko Yhdysvaltain väestöstä.

Käsitteellisellä tasolla metaversumia voidaan pitää nykypäivän Internetin seuraajavaltiona – aivan kuten nykyinen pääasiassa mobiili-internet rakennettiin 1990-luvun ja 2000-luvun alun kiinteän laajakaista internetyhteyden päälle.

5G:n (6G:n), tekoälyn (AI) ja muut uudet verkkotekniikat helpottavat pian saumattomampien, nautinnollisempien ja kustannustehokkaampien AR VR -kokemusten toimittamista eri liitetyille laitteille. Aivan kuten Internet, alan sisäpiiriläiset ennustavat, että metaversuista tulee välttämättömyys kaikille tuotemerkeille.

Mark Zuckerberg ilmoitti äskettäin, että Facebook on muuttumassa “metaverssiksi” yritykseksi. Samaan aikaan teknologiatoimittaja Tara Swisher sanoo, että “valamiehistö on edelleen ulkona” ja uskoo, että Apple tai Google voisivat sopia paremmin metaverssivallankumouksen johtamiseen.

Metaversuaali hulluus: 7 faktaa

1. Google Trends osoittaa merkittävän nousun ihmisissä, jotka etsivät termiä metaverse viimeisten 12 kuukauden aikana, saavuttaen 100 merkin maaliskuussa.

Näyttökuva Google Trendsistä, Google, elokuu 2021

2. Huippuluokan mediat ovat kaikki

Forbesissa on viikoittainen pyöristys, joka kattaa kaikki metaversen uutisten kulmat, jotka on kirjoittanut tekninen futuristi ja metaverssi strategi Cathy Hackl.

3. Siellä ovat rahastot

Matthew Ball, media-analyytikko ja metaverse Sijoitusrahasto Metaverse ATF: n (NYSE: META) perustaja, julkaisi Metaverse Primerin.

4. Metaversejohtaja ja muut metaverse otsikot.

Etsi LinkedInistä avainsana “metaverse”, ja löydät noin 2700 tulosta ihmisistä, jotka käyttävät metaversaatiota profiilinsa otsikossa, otsikossa tai kokemuksessa.

5. Google Uutiset näyttää 175 000  hakutulosta avainsanalle “metaverse uutiset”.

6. Twitterissä #metaverse saa noin 500 +/ – twiitit tunnissa uutissyklistä riippuen.

7. Instagram näyttää yli 43K-viestit käyttämällä #metaverse. Kun Instagramin sisäpiiriläiset tunnetaan mobiilivalokuvien jakamissovelluksena, he vihjaavat siirtymisestä valokuvista videoihin, kun lataus kohti metaversumia marssii eteenpäin.

Mitä markkinoijat löytävät Metaverseestä?

Wikipedian mukaan metaverse on kaikkien virtuaalimaailmojen, lisätyn todellisuuden ja Internetin summa. Se on kollektiivinen virtuaalinen jaettu tila, joka on luotu lähes parannetun fyysisen todellisuuden ja fyysisesti pysyvän virtuaalitilan lähentymisellä, mukaan lukien kaikkien virtuaalimaailmojen, lisätyn todellisuuden ja Internetin summa. Metaverseon paikka, jossa kaikilla on avatar. Se on virtuaalinen kokemus 3D:nä riippumatta siitä, pelaatko, luot, pelaat tai tutkit.

Liiketoiminta-ajattelussa ja sopeutumisessa virtuaalitodellisuuden katsominen pelkän pelaamisen lisäksi vr:n käyttämiseen vr:n luomiseen, tutkimiseen, tunnistamiseen, ilmaisemiseen, yhteistyöhön ja seurusteluun on tarpeen, mutta liian monesti yrityspäättäjät lopettavat jo kuullessaan sanan metaverse – he kuulevat vain pelaamisen ääniä ja Facebookin logon mielessään.

Uusien teknologioiden ja mahdollisuuksien pandemian ansiosta VR siirtyy nopeasti perinteisestä leimautumisesta ajanhukkaa seuraavaan teknologiavallankumoukseen – aivan kuten mobiilitekniikka on muokannut kulttuuriamme iPhonen ensimmäisestä versiosta tähän asti.

Tuotemerkit, kuten Gucci, Nike, Disney, Snap ja Facebook, ovat keskellä virtuaaliyhteisöjen, sisällön, omaisuuden, muodin, taiteen, kokemusten ja maailmojen luomista. Voimme nyt astua ulos todellisesta maailmastamme virtuaalimaailmoihin, joissa meillä on uusi talous, ympäristö, valuutta ja käyttäytyminen.

Miten markkinoijat ja brändit valmistautuvat tähän teknologian ja kulttuurin vallankumoukseen?

Tämän päivän asialistalla: Uusien teknologioiden käyttö, jotka käärivät virtuaalitodellisuuden lisätyn todellisuuden ympärille, ja tekoäly osana digitaalisen markkinoinnin strategiaa. Aivan kuten Internetin kehitys ja mobiiliteknologian vaikutus, taitavat markkinoijat kouluttavat muutosta ja sopeutuvat uusiin virtuaalisiin mahdollisuuksien maailmoihin.

Brändien on mietittävä narratiivejaan uudelleen kolmessa ulottuvuudessa ja että markkinoijien on omaksuttava kehittyvä teknologia nopeammin. Metaversiossa jokainen on maailmanrakentaja, myös tuotemerkit.

Hackl huomauttaa

Miten brändit ja markkinoijat voivat pysyä merkityksellisinä?

Matt McGowan, Snap-johtaja ja Kanadan pääjohtaja, sanoo:

Brändeille ja markkinoijille on tärkeää muistaa Gen Z: n ja millenniaalien arvo – tai   Snapchat-sukupolvi, kuten haluamme kutsua niitä.

Mieti, mitä tapahtuu ihmisen elämässä 13–34-vuotiaiden välillä. He muuttavat pois kotoaan ensimmäistä kertaa, saavat ensimmäisen asuntonsa, ensimmäisen luottokortin, ensimmäisen auton… ja he alkavat ostaa päivittäisiä tuotteita, joita he tarvitsevat eri kohdissa koko loppuelämänsä ajan.

Tämä ostaminen on muuttumassa Suomessakin kovaa tahtia – kotiinkuljetukset, noutopalvelut ja tilaaminen netistä ovat viimeisten kahden vuoden aikana kasvaneet räjähdysmäisesti.

Snapchat Generationilla on yli 4.4 biljoonaa dollaria globaalissa kulutusvoimassa, ja sen lisäksi sillä on valtava vaikutus kotitalouksien ostamiseen (yli 80% Gen Z: n vanhemmista ilmoittaa, että tämä sukupolvi vaikuttaa kotitalouksien kulutukseen).

McGowan totesi myös:

Yleisössämme on syvää, pitkäaikaista arvoa, minkä vuoksi on tärkeää tavoittaa heidät siellä, missä he viettävät niin paljon aikaa – puhelimissaan Snapchatin kaltaisilla sovelluksilla.

SEO ja metaverse

Aivan kuten markkinoijat siirtyivät optimointiin löytääkseen hakukoneet, kuten Google, YouTube ja Bing, on aika alkaa analysoida, miten metaversessa löytyy. Eli juuri kuin olet alkanut omaksua niitä taitoja, mitä tarvitaan Googlen hakutuloksiin pääsemiseksi eli Google optimoinnissa, pitäisi nyt taas opetella jotain aivan uutta – tai vähintäänkin viedä osa arkisista toiminnoista metaverseen.

VINKKI: Onko hakukoneista portti metaversaaliin löytämiseen? Avainsanan “metaverse” saaminen tuotenimeen, tuotteeseen tai otsikkoon auttaa löytämään haku- ja sosiaalisista kanavista tällaisen vuorovaikutuksen etsivät.

AR-sisältöstrategiat, paikallinen seo ja paljon muuta

Onko sinulla paikallinen ravintola, pienyritys tai vähittäiskauppa? Googlen AR/VR-teknologiat luovat 3D-kokemuksia suoraan paikallisista luetteloistasi ja muusta.

Googlen mukaan: “Lisätty todellisuus peittää digitaalisen sisällön ja tiedon fyysiseen maailmaan – ikään kuin he olisivat todella siellä kanssasi”.

AR:n käyttäminen kenkien kokeilemiseen, elvytyskoulutuksen kouluttamiseen tai vinkkien jakamiseen kosmetiikan levittämiseksi ovat kaikki esimerkkejä siitä, miten brändin sisältöstrategia voi vaikuttaa hakutuloksiin.

Eric Enge, SEO: n taiteen kirjoittaja ja Pilot Holdingin perustaja, sanoo:

Yksi Metaversen keskeisistä näkökohdista on kuvankäsittelyn suuri rooli. Virtuaalitodellisuuden lisätty todellisuus ja visuaalinen haku luottavat siihen. On kuitenkin tärkeää tunnustaa, että tämän alan valmiudet kehittyvät edelleen ja että käytännön sovellukset ovat luonteeltaan edelleen rajallisia. Jotkut näistä ovat kuitenkin melko mielenkiintoisia.

Visuaalisella haulla on keskeinen rooli

Syvä sisältö on minkä tahansa SEO-strategian ytimessä. Mitä enemmän sisältö palvelee käyttäjän tarpeita, sitä parempi  seo-rankingien ja orgaanisen hakuliikenteen ajamisessa. Kaukana ovat ajat toimivista sivustoista, joilla oli vain ranskalaisin viivoin tehtyjä listoja ja hienoja kuvia ilman selityksiä.

Kuvat ovat erittäin tehokas sisältömuoto. Kun Google paranee ja ymmärtää paremmin kuvien sisältöä ja laatua, sitä suuremmaksi tekijästä tulee. Tarkista nykyinen sisältöstrategiasi ja katso, miten voit ottaa AR-, VR- ja 3D-kokemuksia markkinointisuunnitelmiisi. Me voimme auttaa tässä, sillä periaatteellisella tasolla monet tehtävälistan tehtävistä eivät ole vaikeita, ne vain pitää jonkun tehdä.

Sosiaalinen media ja metaversuaali

Kuten aiemmin mainittiin, Facebook näkee itsensä tulevaisuuden metaverse- yrityksenä. Varustettu tuotemerkeillä, kuten Oculus (laitteisto), virtuaalitodellisuusalusta Facebook Horizon ja äskettäin perustettu Facebook Metaverse, sosiaalinen verkosto näyttää olevan valmis lanseeraamaan 2D: stä 3D: hen.

Facebookin metaversen vaiheet merkinnät: Horizon

Jos olet valmis tutkimaan metaversumia Facebookin silmin:

  • Hanki Oculus 2 -kuulokkeet.
  • Luo Oculus-tili.
  • Rekisteröidy Facebook Horizoniin [tällä hetkellä beetassa].
  • Ja luo avatari Oculus Home -hallintapaneelissa.

Navah Berg, Facebook Horizon Creator ja women in horizonin  perustaja, sanoo:

“2D-uutissyöteen yhdistäminen Horizonin 3D-yhteisöön, jossa maailman rakentaminen muiden kanssa on todella yhteisön rakennuskokemus. Horizon on sosiaalisen metaversen sydän.”

Horizonin sisällä voit tehdä asioita, kuten käydä erilaisissa maailmoissa, jotka keskittyvät tiettyihin kiinnostuksen kohteisiin ja aiheisiin. Löydät kaiken puutarhanhoidosta pelaamiseen meditaatioon ja jopa Facebook-ryhmiin sidottuihin yhteisöryhmiin.

Varhaiset alfa-beetatestaajat Berg ja Paige Dansinger ovat luoneet naisille mahdollisuuden rakentaa Horizonissa, Women In VR isännöi kuukausittaisia tapaamisia ja isännöi Facebook Horizonin yhteisön johtajia Q&A: ta ensimmäisessä Accelerator-ohjelmassaan. Ryhmällä on myös Horizon-maailmanrakennuskursseja, ja maaliskuun alussa järjestettiin koko päivän kansainvälinen naistenpäivätapahtuma meditaatiolla, Facebookin puhujilla, futuristien ja sosiaalisen median asiantuntijoilla.

Facebookin avulla voit jakaa hetkiä Horizonissa Facebook-ryhmien kautta, kuten jakaa selfieitä ja maailmoja 3D-maailmastasi 2D-yleisölle. He luovat sillan maailmojen välille.

On mahdollista luoda maailmoja, tehdä yhteistyötä muiden kanssa, isännöidä tapahtumia, järjestää tapaamisia, ottaa selfieitä ja luoda merkityksellisiä suhteita avatar-avatar.

Tervetuloa tulevaisuuteen:

Snapchat 3D Bitmojis yli 1200 vaihtoehtoa poseerata, pukeutua ja vaihtaa avatarin taustoja.

Metaverse ja kaikki nämä uutuudet saattavat tuntua useasti aivan turhalta, mutta pitää muistaa, että maailman kehittyy ja digialustat samalla – muuttaen niin kuluttajien kuin meidän markkinoijien arkea. Jatkossakin kaikista tärkein on se, mistä me olemme puhuneet juo vuosikausia: suunnittele.

Tulevaisuus tuo mukanaan entistä enemmän vaihtoehtoisia polkuja, joita kaikkia ei voi kokeilla sekä ajan että resurssipuutteiden vuoksi, joten suunnitelun arvo nousee entistä korkeammalle. Olisi nyt siis aika tehdä se yrityksen ensimmäinen markkinointisuunnitelma vuodelle 2022, jos sellaista ei oikeasti aikaisemmin ole koskaan tehty.