Nettimarkkinoinnin alkeet osa 1

Me olemme tehneet töitä internetin ihmeellisessä maailmassa jo 90-luvulta lähtien ja olemme nähneet läheltä, kuinka se on muuttunut. Samalla myös oma ajattelutapa esimerkiksi kotisivuja kohtaan on kehittynyt samalla kuin käytännöt ovat maailmalla muuttuneet ja mahdollisuudet kasvaneet. Käydään tässä läpi muutama perusasia, mistä kannattaa huolehtia omien kotisivujen tai oman nettimarkkinoinnin ja mainonnan suhteen ja samalla kannattaa pitää mielessä, etteivät ne vanhatkaan markkinointi ja mainontakeinot ole minnekään kadonneet – print is still alive!

Kotisivujen pitää löytyä

Se, että yrityksen kotisivut ovat olemassa, on hyvä lähtökohta. Oletko kysynyt asiakkailtanne, löytävätkö he kotisivunne tai ovatko he koskaan niillä vierailleet. Jos vastaus on, että ei löydy, niin on parikin asiaa, mitkä kannattaa tarkistaa. Varsinkin jos nettisivusi on jokin todella kilpailtu ala kuten nettikasino tai verkkokauppa, sillä silloin nimenomaan sivuston löydettävyys on avain kaikkeen.

Hyvä paikka lähteä liikkeelle on varmistaa, että sivusto on yhteydessä Googleen ja indeksoitu Googlen tietokantaan, se on helppoa tarkistaa testaamalla se hakemalla yhtä sivustosi sivua suoraan sen URL-osoitteella Google-haussa. Jos sivua ei löydy, ei sivustosi ole indeksoitu. Indeksointi on yksinkertaisinta liittämällä sivustosi Google Consolen kautta Googlen tietokantoihin ja antamalla Googlelle sivustokarttasi XML-muodossa, missä jokainen sivustosi sivu on lueteltuna. Lisäksi tämä aikaansaa sen, että Google käy säännöllisesti tarkistamassa sivustokarttasi ja päivittämässä muutokset tietokantoihin.

Pitää ymmärtää sekin, että nykyään jo 79% suomalaisista käyttää nettiä useamman kerran päivässä, eikä käyttäjät ole enää vain nuoria, vain tuo luku sisältää kaikki suomalaiset 89-vuotiaisiin saakka.

Rakenne ja sisältö kuntoon

Se, että sivusto on indeksoitu, on jälleen hyvä perusasia, mutta sen jälkeen pitää alkaa tarkastella itse sivuston sisältö, sillä ei kukaan etsi yritystäsi suoraan osoitetiedoilla. Sivuja etsitään niiden sisällön takia, ja siksi kotisivujen tärkein ominaisuus on luonnollisesti sisältö, ja että se on jäsennelty Googlen toiveiden mukaisesti. Joskus alussa 90-luvulla oli muitakin hakukoneita, mutta nykyään on Google aivan ylivoimaisesti se tärkein ja sitä kautta pitää löytyä, jos ylipäätään haluaa kenenkään löytävän tietoa teistä.

Kotisivujen sisältörakenteessa pitää ymmärtää, että Googlen lähtökohta on auttaa tiedonhakijaa löytämään apua etsimäänsä. Eli kotisivujen pitäisi tarjota ensisijaisesti vastauksia kysymyksiin ja tarjota vinkkejä. Sivusto, joka vain suoltaa ranskalaisin viivoin teknistä tietoa ei ole Googlen mielestä kovinkaan hyvä sivusto. Sivuston sivuilla pitäisi olla selkeä rakenne tekstinkin puolesta, pääotsikko, kappalerakenne ja väliotsikot – aivan kuten tässä artikkelissa. Lisäksi sivulla pitäisi olla riittävästi sisältöä. Jossain vaiheessa ajateltiin, että yhdellä sivulla saisi olla vain vähän sisältöä, koska eihän kukaan jaksa lukea liikaa tekstiä, mutta tarkoitushan on tarjota sivuilla kävijöille nimenomaan tietoa ja vastauksia. Jos sivustolla käy ns. renkaanpotkijoita, jotka eivät oikeasti ole asiasta kiinnostuneita eivätkä ole koskaan mitään tilaamassa, niin ei heitä kiinnosta myöskään onko sivustolla liian vähän tai liikaa tekstiä. Yhden sivun pitäisi mielellään sisältää vähintään 500 sanaa hyvää sisältöä ja itseasiassa nykyään puhutaan jo yli 1000 sanan sivuteksteistä hyvänä rajana.

Sisältö on tärkein

Kun sivusto on indeksoitu, tulee kysymykseen, mitä sisältöä sivustolla pitää olla. Useimmat lähtevät perusasioista eli yrityksen oikeat yhteystiedot ja osoitetiedot pitää sivustolta löytyä mahdollisimman helposti ja jos kyseessä on liiketila, tärkein on sen helppo löydettävyys. Jos sijainti on tärkeä, on hyvä lisätä se näkyville myös Googlen karttaan ja karttahakuun.

Sen jälkeen lähdetään miettimään mitä yritys oikeasti tekee ja mitä se tarjoaa. Ennen tämä vaihe toteutettiin kirjoittamalla nettiin pitkät rimpsut tekstiä tyyliin ”me teemme…..”. Näin mekin olemme useasi tehneet. Nykyään vain tarkoitus on nimenomaan tuottaa vastauksia kysymyksiin ja esimerkiksi tuollainen kysymys-vastaus sivu on Googlen mieleen. Muutenkin yrityksen tuotteet ja palvelut tulisi esittää tavalla, josta on oikeasti hyötyä tietoa etsiville ja siten, että esitystapa oikeasti antaa vastauksia tietoa etsivien kysymyksille.

Aikoinaan yksi polttava kysymys oli, laitetaanko hinnasto näkyville. Vastakysymys: miten itse suhtaudut, jos yritys ei anna mitään hintatietoja näkyville? Minua se ainakin monesti sapettaa, ja siirryn toiselle, kilpailijan sivulle. Aina on mahdollisuus näyttää perushinnasto ja kertoa, että lopullinen toteutus saattaa erota perushinnastosta, varsinkin siis silloin kuin tuotetaan palveluita tarjouspyyntöjen perusteella. Monesti tässä vaiheessa auttaa, jos yrityksessä on tehty hieman tuotekehitystä ja samalla palveluillekin on tullut omat hinnastot. Näin tehtiin esimerkiksi mainosteippaamo Omalogon autoteippausten kanssa, ja näin saatiin erilaisille autoteippauksille lähtöhinnat, mutta lopullinen teippaus on aina tarjousten mukaisesti hinnoiteltua. Alustava perushinnasto kuitenkin antaa hieman kuvaa yrityksen hinnoittelusta ja auttaa yhteydenotossa.

Sivuston päivittäminen

Jokaisessa yrityksessä tapahtuu jotain joka viikko. Tarvitseeko sitten yrityksen kotisivuja päivittää joka viikko, ei välttämättä, mutta muutaman kerran vuodessa on hyvä päivittää jotain kuulumisia. Ei siis pelkästään sivuston sivurakenteen muutoksia tai tuotekuvauksia ja palveluiden muutoksia, vaan uutis- ja ajankohtaissisältöä. Ja jos henkilökunnalla on mielenkiintoa niin videot eivät ole yhtään huono idea ja itseasiassa ovat nykyaikana todella tärkeä osa yrityksen markkinointinäkyvyyttä. Videoiden kanssa videoita ei kannata ladata omille kotisivuille, vaan käyttää esimerkiksi YouTubea videoiden jakamisalustana.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median eri kanavat tulivat ryminällä käyttöömme 2010-luvun aikana. Olihan Facebook ja YouTube olleet jo aiemmin, muta 2010-luku toi suuren muutoksen yritystenkin markkinointiin ja nykyään yrityksen pitää tehdä itse päätös, mihin kanaviin aikaansa käyttävät. Sosiaalisen median kanavat ovat aivan käyttökelpoisia markkinointikanavia, mutta niissä pitää nimenomaan olla aktiivinen. Jos siis tiedät, että aika ja osaaminen ovat rajattua, mieti tarkkaan minne sosiaalisen median kanaviin oikeasti lähdette mukaan. Jos teillä ei ole aikaa olla aktiivinen, älkää menkö!

Tässä muutama ajatuksen alku. Jos nämä asiat ovat kunnossa, onneksi olkoon. Jos näistä nousi murheita mieleen, kysykää pois. Autamme mielellämme saamaan asiat parempaan kuntoon teillekin.

Ps. Älä ole huolissasi, aina on vielä joku yritys, jonka kotisivut ovat teitäkin huonommassa tilanteessa.