Opettele sanomaan ei

Yksi yrittäjyyden opetuksista ja tarpeista on oppia sanomaan ei. Samalla pitää myös oppia ottamaan oma aikansa, eli pitää niitä tarvittavia lomia, ja tehdä aivan jotain muuta kuin sitä omaa työtään. Mutta miksi pitää osata sanoa ei?

Tässä viime aikoina on sekä omalla kohdalle, että sosiaalisen median kanavissakin keskustellaan suomalaisen yrittäjän muutamasta kipukohdasta. Nämä keskustelut ovat liittyneet viime aikoina nimenomaan rakennusalaan, mutta löytyy näitä vastaavia muualtakin. Tämä seuraava listaus ei todellakaan tarkoita, että rakennusala olisi erityisen vaikea, mutta nostaa esille muutaman seikan, joka yrittäjän on hyvä huomioida myös omassa toiminnassaan, toimit sitten millä alalla tahansa.

Osaa sanoa ei

Jos asiakas lähestyy sinua projektilla, johon hän tarvitsee tuotteen tai tekijän, tai kokonaistoimituksen, ja sinulla on yritys, joka sen voisi toimittaa, on yllättävän usein käynyt niin, että yritys kyllä osoittaa heti kiinnostuksen, mutta homma jää siihen. Monesti taustalta saattaa löytyä kiirettä, henkilöiden poissoloja ja vaikka mitä, mutta ongelmaksi tilanne muuttuu siinä kohtaan, kun yritys ei kerro potentiaaliselle ostajalle, että valitettavasti juuri tällä hetkellä emme voi auttaa.

Liian usein olen todistanut tilanteita, missä ostaja on jäänyt odottamaan luvattua tarjousta, toimitusta, tai työtä – sitä koskaan saamatta, ja kysyessään uudelleen asiasta, ei toimittaja enää vastaile, tai kiertelee vastausta – miksi emme siis osaa sanoa ei!

Monesti yritys tai yrittäjä pelkää, että sanomalla ei, hän menettää työn. Toisaalta näin on, mutta olemalla asiakasta kohtaan rehellinen ja kertomalla syyn, miksi ei voi nyt ottaa tilausta, pelastaa itsensä ja yrityksensä mainehaitalta, mikä on erittäin mahdollinen jos päätätkin lähteä sille väistelyiden tielle. Varsinkin nykyaikana kun sosiaalinen media on niin nopea, väärät ratkaisut asiakastilanteissa päätyvät helposti jopa tuhansia silmäparien luettavaksi.

Ole rehellinen

Anna aina kirjallinen tarjous, ja varmista, että myös tilaus on tehty kirjallisesti. Näin sekä sinulle, että tilaajalle jää selvä asiakirjahistoria siitä, mitä on tilattu. Tarjouksessakin on hyvä määritellä kohtuullisella tarkkuudella, mitä ollaan tekemässä – ja extra hienoa olisi, jos tarjouksen jälkeen vielä varmistaisi asiakkaalta, että tämä on ymmärtänyt, mitä on tilannnut. Joskus itsestään selvätkin tilaussopimukset voivat olla “hepreaa” asiakkaalle, mutta tämä vain ei kehtaa sanoa sitä ääneen, ja näin lopulta voidaan vastaanottaa reklamaatio. Ja vaikka reklamaatio olisi aiheeton, on tilaus aiheuttanut ongelmia sekä asiakkaalle, että nyt omassa yrityksen laskutuksessa.

Rehellisyyteen liittyy niin tuo EI-sanominen kuin myös itselle rehellisyys. Eli kun annat tarjouksen, huimioi myös toimitusajat, on huono lupaus, jos tarjouksessa luvataan toimitus viikossa ja toimitus kestää kuukauden…. ei hyvä.

Jos menet sosiaaliseen mediaan – ole siellä myös

Tämä vinkki pätee kaikille yrittäjille. Jos olet päättänyt avata omalle yrityksellesi sosiaalisen median kanavan, on se sitten TikTok, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram tai mikä onkaan, niin avaaminen on vasta aloitus, eikä se vielä sinällään tee mitään. Mutta jos ainoat asiat joita päivität ovat joulu ja kesälomat, “ammut omaan jalkaasi”, eli sosiaalisessa mediassa tulee olla aktiivinen. Jos et tiedä, mitä se tarkoittaa, ja miten esimerkiksi omalle kohdallesi voisi tehdä oman sosiaalisen median markkinointisuunnitelma – kysy meiltä lisää.

Jos annat asiakaslupauksen pidä se

Jos lupaat asiakkaalle tekeväsi jotain, tee se. Tai sitten älä lupaa mitään, mitä et voi tehdä. Vaikka syysi saattaisi olla validi, eli on kiireitä tai toimittajalta ei ole tullut tavaraa – ilmoita asiakkaalle heti, ettei toimitus onnistu lupauksista huolimatta. Parempi olla rehellinen, kuin jättää asiakas epätietoisuuden tilaan. Älä myöskään luo mitäänsanomattomia asiakaslupaus-sloganeita kotisivuille tai mainoksiisi, jotka näyttävät hyvältä mutta eivät kerro mitään.

Pidä omat lomasi ja huolehdi itsestäsi

Vuosia sitten mediassa kirjoiteltiin paljon siitä vanhasta yrittäjyydestä, ettei niitä lomia tarvitse pitää, tai ei niitä ehdi pitää kun pitää ansaita rahaa. Todellisuudessa yrittäjänkin pitää pari kertaa vuodessa laittaa itsensä etusijalle ja ottaa etäisyyttä työhön, eli lomailla. Lomalla voi sitten tehdä asioita, jotka tuovat iloa ja vievät ajatukset pois töistä, rentouttavat ja alentavat stressiä. Asiakkaat kyllä ymmärtävät, että yrittäjäkin tarvitse lomaa, etkä menetä yhtään asiakasta huolehtimalla omasta terveydestäsi ja työkyvystä – hetken irtiotto töistä antaa tuleville projekteille aivan uutta energiaa ja saattaa tuoda myös uusia ajatuksia ja ideoita tuleviin töihin.

Ole siis rehellinen ennen kaikkea itsellesi, ja asiakkaillesi. Älä jätä heitä ilman vastausta, lue sähköpostisi ja vastaa sinulle tai teille tulleisiin kyselyihin. Muista että vastaamalla nyt EI ja kertomalla vaikka samalla syyn, miksi ei, ei välttämättä tarkoita, etteikö asiakas seuraavalla kerralla tilaisi sinulta.