Pelien uusia tekniikoita

Tietokonepelien ja mobiilipelien uusimmat sukupolvet ovat tuoneet meille pelejä, joista olemme voineet aiemmin vain unelmoida. Samalla olemme vähitellen tulleet tilanteeseen, missä uusimmatkaan koneet eivät tahdo oikein jaksaa pyörittää uusimpien pelien hienoja ominaisuuksia ja lähes todellisen maailman kaltaisia grafiikoita – siksi osa peleistä varsinkin mobiilipuolella ovat menneet jo siitä eteenpäin ja yhdistäneet todellisuuden ja fiktion, mitä on tulossa seuraavaksi?

Pelitekniikat markkinointikäyttöön

Kun pelejä myydään miljoonia ja miljoonia kappaleita ympäri maailmaa, osa pelien tekniikoista ja koodista siirtyy myös markkinoinnin käyttöön tavalla tai toisella, jo nyt on nähtävissä erilaiset pisteisiin liittyvät erikoisedut ja bonukset, jotka tulevat saatavilla pelejä pelaten tai ostoksia tehden. Pelillistämisen mahdollisuudet on tuotu mm. Starbucksille heidän My Starbuck reward-ohjelmansa kautta ja jopa Yhdysvaltain armeijalle, joka käyttää tietokonepelejä koulutuksessa.

Ja jo nyt meillä on nettikauppoja, jotka yhdistelevät todellisuutta ja virtuaalisuutta ja tuottavat vierailijoille jatketun todellisuuden kokonaisuuksia, joihin sitten päästään käsiksi esimerkiksi virtuaalilasien avulla. Tästä kehityksestä hyvänä esimerkkinä toimii Oculus.

Siinä missä Pokemon pelit toivat mobiilipelit oikeasti liikkuvalle ihmisille ovat casino maailman uutuudet saaneet lisää pelaajia maailmalaajuisesti tutustumaan nettikasinoiden tarjontaan ja pelivalikoimiin, tarjolla on nimittäin jo tuhansia mobiilissakin pelattavia pelejä ja innovointi jatkuu kuukausi kuukaudelta ja julkistukset toisensa jälkeen eteenpäin. Jos ennen kasinoiden pelit olivat yksinkertaisia 3-5 rullan ja kolmen tai neljän rivin symbolipelejä, nykyään pelien sisällä kerätään pisteitä, erikoisymboleita ja pelataan pelien sisäisiä minipelejä ja bonuspelejä, ja peli muistaa pelaajan tilanteen myös seuraavalla pelikerralla niin pisteiden ja erikoisominaisuuksien hakemista ei tarvitse aloittaa uudelleen- tällaisista peleistä hyvä esimerkki on Yggdrasil pelistudion tuottama Vikings go Berzerk-peli.

Jos kuitenkin pelasit Pokemon Go peliä, mutta sinusta tuntui, että siinä voisi olla enemmänkin jujua, niin nyt tänä vuonna markkinoille tullut uusi Harry Potter peli toteuttaa sitä, hieman pidemmälle. Pöllöjä, lennokkeja, pilviä yms, Harry Potterin mobiilimaailma on täynnä aktiivisia osioita ja mikäli pelaaja pelaakin peliä autossa matkustaessaan, lentää pelaajan hahmo silloin pelissä luudalla. Pelissä tutkitaan maailmaa ja koko pelin idea onkin hieman monimutkaisempi kuin Pokemonissa, mutta onhan peli tarkoitettukin kenties enemmän Potteri faneille, kuin aivan tavalliselle pelaajalle.

Onhan pelimaailma tuotu jo myös viranomaisten koulutukseen ja harjoituksiin. Suomessakin nyt saatavilla oleva ANYCaRE peli on peli, missä viranomaiset saavat mahdollisuuden harjoitella päätöksentekoa erilaisissa kriisitilanteissa, mitkä liittyvät säähän. Kaikki osallistujat näkevät muidenkin pelissä olevien päätösten vaikutukset kokonaisuuteen. Peliä on testattu jo Suomen pelastuslaitoksen lisäksi myös Ranskassa ja Espanjassa ja saadut kokemukset ovat hyödyksi oikeissa rajuilmatilanteissa. Tällainen säähän perustuvan tapahtuman harjoittelu jopa kansainvälisesti ei ole siis enää fiktiota, mutta entä jos sen veisi muillekin aloille, kuten maahanmuuttoon?

Pelillisyys ja pelillistäminen

Pelit ovat tulleet niin yritysten kuin liikkeiden ja kauppojen markkinointiin ja sisäisiin henkilökunnan kisoihin viime vuosina todella vahvasti, onko kaikki tämä hyväksi? Vai pitäisikö pelillisyydet jättää myös joiltakin osiltaan pois?

Monet mobiilipelien ja verkkopelien juju on jo vuosia piillyt siinä, että on voinut kisailla muita vastaan omilla toiminnoillaan ja parhaat ovat sitten päässeet TOP-listoille, tämä toimi jo aikoinaan flippereissä, kun kaikki halusivat päästä top-listoille ja muu oli hukkaan heitettyä aikaa. Parhaimmillaan pelillistäminen toimii, kun osallistujat houkuttelevat omalla toiminnallaan uusia pelaajia muista sidosryhmistä mukaan tai yritysmaailmassa uusien henkilöiden headhunting kävisikin pelin kautta(!)

Pelimaailmassa puhutaan tekoälystä, virtualisuudesta ja interaktiivisuudesta. Näiden sopivat yhdistelmät ja mielenkiintoinen pääteema = voittoisa ratkaisu, mutta mihin ongelmaan tai tilanteeseen?

Ei vain pelit vaan niiden seuraaminen

Meille vanhemmille on joskus vaikea ymmärtää, että nuoret, teinit ja nuoret aikuiset eivät enää katso televisiota. Tai että nuoret seuraavat enemmän suoratoistokanavien pelilähetyksiä tai tubettajien tekemisiä, mistä oikein on kyse? Toisten ihmisten pelaamisen katsominen on aivan uusi nettiajan ilmiö, jossa sukupolvien välinen kuilu on aivan ylitsepääsemätön. Yli kolmannes 10–29-vuotiaista suomalaisista katselee ja seuraa aktiivisesti erilaisia pelistriimejä tai -tallenteita kun vastaavasti yli 40-vuotiaiden ikäryhmässä luku on käytännössä nolla!

eSport yhdistää pelit ja ammattimaisuuden

Esimerkiksi Twitchissä omia lähetyksiään tekee jo yli neljä miljoonaa ihmistä, minkä lisäksi esimerkiksi useimmat eSport turnaukset ovat nähtävillä Twitchin kanavilla. Miksi sitten suoratoistokanavia katsotaan? Katsojat haluavat samaa kuin ennenkin, irtautua arjesta, seurata draamaan ja ihastella pelaajien taitoa – ainoastaan media on vaihtunut. Vuonna 2017 arveltiin jo erilaisten pelisisältöjen katsojamääräksi 666 miljoonaa ihmistä, joista eniten katsojia oli kuitenkin yhä YouTuben pelivideoilla ja Twitch heti kakkosena. Pelaamisen katsomisen lisäksi tärkeätä on itse sosiaalinen puoli eli katsojien kanssa keskustelut.