Positiivisten asiakassuhteiden tärkeys korostuu verkkoliiketoiminnassa

Verkossa toimivan yrityksen johtaminen voi olla haastavaa, etenkin jos tietämys asiakastyytyväisyyden ja asiakkaiden sitouttamisesta on vähäistä. Ei ole mitenkään helppoa saada kuluttajien huomiota kiinnitettyä itseensä netissä, jossa lukemattomilla muillakin yrityksillä on samansuuntaiset tavoitteet. Positiiviset asiakassuhteet ovat avainroolissa yrityksen brändin rakentamisessa toimialasta riippumatta. Lisäksi on tärkeää oppia ymmärtämään, kuinka asiakassuhteiden vahvistaminen johtaa menestykseen pitkällä aikavälillä.

Asiakassuhteiden kehittämisen eteen tehty ylimääräinen työ kannattaa. Enää ei kannata tukeutua vain perinteisiin asiakassuhteiden ylläpitämisen keinoihin, sillä nykyään on olemassa huikea määrä toinen toistaan innovatiivisempia ja mielenkiintoisempia tapoja pitää asiakkaat tyytyväisenä ja mitata asiakastyytyväisyyttä. Useimmat näistä liittyvät tavalla tai toisella verkkoon ja mobiilipalveluihin, jotka mahdollistavat lähes loputtomiin erilaisia ratkaisuja. 

Seuraavaksi esitellään kolme yritystä, jotka ovat oivaltaneet hienosti sen, kuinka asiakassuhteisiin saadaan positiivinen vire. Nämä yritykset osoittavat sen, että oli toimiala mikä hyvänsä, motivoivat asiakkaita pitkälti samankaltaiset asiat. Jo pienillä yksityiskohdilla voi saada aikaan merkittäviä eroja asiakastyytyväisyydessä.

Asiakastyytyväisyyttä voidaan pitää yllä hyvän viestinnän kautta.

888 Casinon bonus ilman talletusta

888 Casino on suosittu nettikasino, jonka pelejä pelaavat lukemattomat suomalaiset kasinopelien ystävät. Sitä mukaa kun online-kasinoilla pelaamisesta on tullut entistä suositumpaa viihdettä, on internetiin yhä enemmän kasinosivustoja, joiden välillä käydään kovaa kilpailua asiakkaista. Monet vasta vuoden tai pari toimineet nettikasinot joutuvat sulkemaan kuitenkin ovensa siksi, ettei pelaajia ole riittävästi. Toiset nettikasinot puolestaan porskuttavat vauhdilla kärkikahinoihin alusta alkaen. Yhtenä tärkeänä ja ratkaisevana ominaisuutena voidaan pitää asiakaspalvelua. Parhaita nettikasinoita ovat usein ne, jotka onnistuvat motivoimaan ja kannustamaan pelaajia kuukaudesta toiseen.

888 Casinoa voidaan pitää yhtenä asemansa vakiinnuttaneista nettikasinoista, jolta löytyy tätä nykyä jo varsin vankka säännöllisten pelaajien joukko. Suosion takana ovat monipuoliset ja avokätiset kasinobonukset, joita 888 Casino tarjoaa sekä uusille että vanhoille pelaajille. Jo pieni ylimääräinen ekstra yrityksen puolelta voi vaikuttaa merkittävästi asiakkaan päätökseen jatkaa asiakkuutta.

888 Casinolla asiakassuhteisiin kiinnitetään paljon huomiota, joka näkyy sen bonustarjonnassa. Yksi esimerkki tästä on 88 euron suuruinen bonus ilman talletusta, joka tarkoittaa sitä, ettei pelaajan tarvitse aluksi edes tallettaa kasinolle rahaa saadakseen bonusrahat käyttöönsä. Tämän bonuslahjan jälkeen pelaajille tarjotaan muita nettikasinoille tyypillisiä etuja kuten talletusbonuksia ja ilmaispyöräytyksiä, joiden avulla pyritään takaamaan pelaajien viihtyvyys ja innokkuus jatkossakin. Kun nettikasino toivottaa pelaajat tervetulleeksi näin lämpimästi, on todennäköisyys heidän viihtymiseen jo alusta alkaen korkeampi.

BufferApp panostaa asiakaspalveluun täysillä

Buffer on nopeasti kasvava palvelu, jota käyttää jo yli 75 000 yritystä ympäri maailmaa brändinsä rakentamiseen. BufferApp on yksi tämän hetken näppärimmistä sosiaalisen median hallintatyökaluista, jonka avulla käyttäjä pystyy vaivatta helpottamaan sosiaalisen median tilien hallintaa. Voit lisätä sisältöä monelle tilille yhtä aikaa ja asettaa julkaisuihin ajastuksen halutessasi. BufferApp on integroitu kaikkiin yleisimpiin sosiaalisen median palveluihin, kuten Instagramiin, Facebookiin, LinkedIniin ja Facebookiin.

Bufferille asiakaspalvelun laatu tuntuu olevan varsinainen kunnia-asia. Monet Bufferin kanssa tekemisissä olleet vaikuttuvat sen tavasta hoitaa asiakaskohtaamisia. Buffer itse kertoo huomioivansa yksilöllisesti jokaisen sille lähetetyn sähköpostin ja kysymyksen sekä sitä koskevan tviitin ja arvostelun. Buffer ottaa yhteydenoton mahdollisuutena keskustella asiakkaidensa kanssa ja oppia mahdollisesti jotain uutta, jonka myötä se voi kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Asiakaspalvelusta Bufferilla vastaa niin kutsuttu Happiness-tiimi, johon kuuluvia rooleja ovat muun muassa Happiness Heroes, Weekend Warriors sekä Community Champions. Näillä hauskankuuloisilla rooleilla on selkeät työtehtävät, joiden avulla pyritään takaamaan asiakkaan sitoutumien ja sitä kautta kestävät asiakassuhteet. Tavoitteiden toteutumista seurataan kuukausittaisten raporttien avulla.

Asiakaspalvelun tärkeydestä Bufferilla kertoo jotain sekin, että Buffer kannustaa kaikkia sen työntekijöitä kiinnittämään huomiota asiakaspalveluun. Bufferilla jokainen työntekijä viettää kuukaudessa ainakin yhden päivän asiakaspalvelutehtävissä vastaten sähköposteihin ja twiitteihin tai auttamalla jollain muulla tavalla. Monet yritykset hyötyisivät varmasti tällaisesta toiminnasta, sillä toisinaan muissa tehtävissä työskentelevien on vaikeaa ymmärtää asiakaspalvelun tärkeyttä, ennen kuin sen kokee henkilökohtaisesti. Rehellinen, suora ja lämmin suhtautumistapa asiakkaisiin vie jo pitkälle. Vielä pidemmälle sitä vievät modernit työkalut kuten sosiaalinen median kanavat sekä yllätyksellisyys.

Buffer vastaa yksilöllisesti jokaiseen sähköpostiin, tviittiin ja arvosteluun.

Starbucksin räätälöity mobiilisovellus

Kahvilaketju Starbucks on tunnettu kaikkialla maailmassa ja sillä on tällä hetkellä yli 30 000 kahvilaa ympäri maailmaa. Vaikka kyseessä onkin kaikkien aikojen kuuluisin kahvilaketju, ei se ole missään vaiheessa jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan pyrkii jatkuvasti uudistumaan ja pysymään ajan hermoilla. Starbucks on kehittänyt vuosien saatossa moniakin eri keinoja asiakkuussuhteidensa haalimiseksi ja vaalimiseksi. Näistä yksi viime aikojen menestyksekkäimmistä keinoista on sen mobiilisovellus, jonka myötä se pyrkii ylläpitämään asiakkaiden motivaatiota ja kiinnostusta asioida Starbucksilla. Kyseessä ei ole mikä tahansa sovellus, vaan nykyään äärettömän trendikäs pelillistetty mobiilisovellus, joka vaikuttaa todella toimivan.

Sovellus pyrkii helpottamaan asiakkaiden arkea mahdollistamalla esimerkiksi juomien tilaamisen etukäteen suoraan sovelluksen kautta. Tämän lisäksi Starbucksin mobiilisovellus on integroitu onnistuneesti Starbucksin kanta-asiakkuuteen perustuvaan palkintojärjestelmään. Kun Starbucks otti käyttöönsä palkintojärjestelmän ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa, lisäsi se kahvilaketjun liikevoittoa uskomattomat 2,56 miljardia dollaria. Sittemmin yhä useampi Starbucksin kanta-asiakas on ladannut mobiililaitteelleen sovelluksen, jonka kautta voi kerätä pisteitä ja silloin tällöin saada palkinnoksi myös ilmaisia juomia tai vähintäänkin erinomaisia tarjouksia.

Kenties tärkein ominaisuus on se, että Starbucksin mobiilisovellus on mukautettu jokaisen käyttäjän mukaan. Sovellus hyödyntää monia tärkeitä tietoja kuten asiakkaan ostohistoriaa ja sijaintia, joiden avulla se pystyy esittämään mahdollisimman osuvia ja kiinnostavia ehdotuksia ja tarjouksia. Sovelluksen kautta asiakkaiden kulutustottumuksia ja mieltymyksiä on helppo seurata. Mitä enemmän arvokasta tietoa yritys pystyy keräämään asiakkaistaan, sitä räätälöidympää markkinointia se voi tarjota, jolloin se saa oman viestinsä tehokkaammin läpi asiakkailleen. Näin niin sanottu turha ja tehoton mainostaminen jää kokonaan pois, joka säästää sekä yrityksen että asiakkaan aikaa ja vaivaa. 

Starbucksin kaltainen yritys tietää, että asiakkaita täytyy kunnoittaa ja palkita tilanteisiin sopivilla tavoilla, jolloin he kokevat saavansa osakseen arvostusta ja huomiota. Nykyään asiakkaat ovat kenties vaativampia kuin koskaan ennen ja äänestävät herkästi jaloillaan, jos palvelu tai jokin muu asia ei miellytä. Asiakkaita itsestäänselvyytenä kohteleva yritys ei pärjää pitkällä aikavälillä, vaan asiakaspalveluun ja asiakassuhteiden vaalimiseen on kiinnitettävä aktiivisesti huomiota.

Starbucksilla oma mobiilisovelluksella saa erinomaisia tarjouksia.

Hyvän asiakaspalvelun ja positiivisten asiakassuhteiden aikaansaamiseen ei aina vaadita kymmenientuhansien eurojen sijoitusta kalliiden sovellusten kehittämiseen, vaan tarjolla on myös paljon valmiita ratkaisuja, jotka eivät maksa maltaita. Markkinoinnin ja viestinnän voi aina ulkoistaa hyödyntämällä markkinointipalveluja tarjoavia yrityksiä ja tekijöitä. Etenkin uuden yrityksen kannattaa myös vilkuilla ympärilleen ja katsoa, mitä kilpailijat tekevät, sillä se antaa jo osviittaa siitä, millaisilla keinoilla asiakkaita pyritään palvelemaan. 

Toisaalta huomiota kiinnittävät ja vaikutuksen tekevät sellaiset ratkaisut, jollaisia ei välttämättä olla ennen nähty. 888 Casinon rohkea repäisy tarjota 88 euron bonus ilman talletus, Bufferin kadehdittavan hieno panostus asiakaspalvelun laadun kehittämiseen sekä Starbucksin valjastamat modernit keinot asiakkaiden tarpeiden kartoittamiseksi ovat erinomaisia esimerkkejä siitä, kuinka asiakkaiden huomio saadaan kiinnitettyä. Asiakassuhteiden säilyttäminen on kuitenkin loppujen lopuksi taitolaji ja asiakkaiden luottamuksen ansaitseminen takaa yrityksen tuotteiden tai palveluiden suosion jatkossakin.