Sosiaalinen media ja persoonien käyttö

Jo useamman vuoden sosiaalisen median markkinoinnissa on ollut vallalla ajatus, että ns. influenserit eli vaikuttajapersoonat ovat hyviä markkinoinnin tekijöitä ja persoonoiden kautta saadaan kontakti sopivaa ryhmään oikealla tavalla. Onkin totta, että monessa markkinointitarpeessa tällaisen monelle tutun ja kuuluisan henkilön käyttäminen onkin toimiva ratkaisu, kunhan henkilö itse on mukana aktiivisesti koko projektissa. Puhutaan erillisestä vaikuttajamarkkinoinnista ja vaikka jotkut miettivät, olisiko jo aika ajanut sen ohi, meidän mielestämme asia ei ole näin.

Parhaat suomalaiset vaikuttajat

Tämän ammattikunnan ammattilaiset ovat yleensä nuorempia aikuisia, joiden viestien kohteenakin ovat nuoret ja nuoret aikuiset (pääsääntöisesti). Totta kai vaikuttajamarkkinoinnissa käytetään myös vanhempiakin henkilöitä, joilla saadaan resonointia vanhempiin ihmisiin, mutta silloin ei välttämättä mennäkään sosiaalisen kanavat edellä, vaan tarinoilla, kuvilla ja linkityksillä.

Meltwater tutki suomalaisten somevaikuttajien nykytilaa ja nosti muutaman monelle tutun ja toisaalta monelle tuntemattoman vaikuttajan esille.

Suomessa tällä hetkellä kenties vaikuttavin somevaikuttaja on Miisa Rotola-Pukkila eli Mmiisas. Hänellä on Instagramissa yli 420 000 seuraajaa ja YouTube videoita katsellaan keskimäärin 100 000 nuoren ihmisen voimin ja jokainen Instagram postaus saa lähes 28 000 tykkäystä. Miisa tuottaa erilaista sisältöä kanavasta ja mediasta riippuen ja työskentelee mm. Valiolle, Arlalle sekä Finnairille.

Kakkosena listalla on televisionkin monissa eri ohjelmissa vieraillut Eric Savolainen eli Lakko. Lakolla on oma YouTube kanava, joka sisältää erilaista viihdesisältöä ja kanavalla on 550 000 seuraajaa.

Kolmantenakin listalla oleva on tubettaja ja Roni Back, jolla on lähes 500 00 seuraajaa.

Neljäntenä viime elokuussa tehdyssä listauksessa oli Veronica Verho, mutta hänen osakkeensa ovat selkeässä nousussa kiitos televisiosarja Possen, jonka uudeksi jäseneksi Veronica nousi tänä vuonna… lisäksi ei haittaa hänen suhteensa muusikko JVG:n kanssa.

Siinä missä nämä somevaikuttajat saavat hyvin kontaktia nuoriin ja sitä kautta heistä on varmasti markkinointihyötyä niin monelle vanhemmalle nämä henkilöt ovat aivan tuntemattomia, joten silloin kaivetaan naftaliinista kaikille tuttuja henkilöitä. Esimerkiksi kasinomarkkinoinnissa olemme viime aikoina nähneet mm. entisen suomalaisen F1-tähti Mika Salon sekä laulaja Vesa-Matti Loirin. Myös CatCatin tyttöset ovat antaneet oman Facebook-kanavansa nettikasinoiden markkinointiin.

Miksi vaikuttajamarkkinointia tehdään?

Vaikuttajamarkkinointi on vähän sama asia kuin se, että kaverisi sanoo sinulle, että ravintola A oli hyvä ja se vaatekauppa sillä kadulla on todella asiantunteva. Kun joku henkilö, jonka tunnemme tai jota arvostamme kertoo meille jostakin jotain positiivista, me kuuntelemme ja saatamme jopa tehdäkin jotain, eli saada aikaan suoraan kauppaa kyseiseen yritykseen.

Vaikuttajamarkkinoinnissa henkilö vain kertoo näkemyksiään ja ajatuksiaan hieman laajemmalle ihmisjoukolle kerralla – se on hänen ammattinsa ja hänelle maksetaan siitä. Kuulija, lukija tai katselijakunta eivät välttämättä tiedä, tai he eivät edes halua tietää, että kyseessä on maksettu mainos. Parhaat vaikuttajat pystyvätkin eläytymään ja olemaan aktiivisesti mukana kampanjoissa, kun taas huonosta valitut henkilöt tunnettavuutensa kautta saattavat itseasiassa aiheuttaa negatiivisen tuloksen markkinoidulle brändille.

Yht älailla eri aloilla on omat vaikuttajansa, on sitten kyse lääketieteestä, tekniikasta tai mistä onkaan, niin jokaiselta alalta löytyy henkilöitä, jotka ovat profiloituneet merkittävään rooliin omalla alallaan ja heitä kuunnellaan ja heidän mielipiteillään ja sanomisillaan on arvoa kuuntelijoilleen ja seuraajilleen.

Miten valita oikea vaikuttajamarkkinoija itselle?

Jos olet miettimässä vaikuttajamarkkinointia oman toimintasi nostamiseen seuraavalle tasolle, tärkeintä on tiedostaa oikeasti mikä se oma toiminta on, ja ketä tavoitellaan. Minkä ikäisiä ihmisiä, mistä päin maailmaa ja mistä nämä ihmiset saattaisivat tykätä tai mitä he seuraavat? Onko esimerkiksi omalla yritykselläsi mielenkiintoinen tarina tai historia, jota voitaisiin hyödyntää myös vaikuttajan kanssa, vai onko kyseessä enemmän ajatusmallin ja toiminnan muokkaaminen vai yksinkertaisesti uuden tuotteen tuominen markkinoille.

Sosiaalisessa ja muussakin mediassa tehdystä markkinoinnista saatavat tulokset saattavat hyvinkin usein tulla viiveellä. Oikeastaan vain jos myydään isoilla kirjaimilla ja isoilla aleprosenteilla saadaan aikaiseksi välitön tulos, usein muuten markkinoinnin ja vaikuttavuuden todellinen tulos paljastuu vasta paljon myöhemmin, kuin myös onko koko kampanja tuottanut mitään, vai onko kaikki tehty päin prinkkalaan. Tosiasia nimittäin on, että kukaan ei koskaan tiedä varmasti etukäteen, mikä toimii ja mikä ei.

Esimerkiksi monen vaikuttajamarkkinoijan oma historia sisälsi aluksi oman blogin tai muutaman videopätkän, kunnes vähitellen videoista syntyi oma kanava ja bloggari löysi sen kuuluisan punaisen langan ja sai paljon lukijoita. Aktiivisesti toimivat vaikuttajat analysoivat ja ehdottavat asiakkailleen itsekin, mitä kautta he saavat seuraajiaan mukaan tutustumaan yrityksen toimintaan tai tuotteisiin.

Jos olet kuitenkin hakemassa pitkäaikaista kumppania omalle toiminnallesi, tai edes yhdeksi kampanjaksi, tee valinta huolella tai tee taustatyö kunnolla. On hyvä tietää enemmän potentiaalisesta vaikuttajasta kun huomata hänen olevansa yhtäkkiä Seiskan etusivulla aivan oman viestisi päinvastaisen sanoman kautta.