Sunnuntain SEO vinkki

SEO eli se tuttu hakukoneoptimointi on jälleen tänään aiheena, kun kirjoitellaan sunnuntain vinkkiä. Tässä vaiheessa on varmasti hyvä nostaa esiin se tosiasia, että ER-tuki on tehnyt töitä netissä sieltä 90-luvulta lähtien, mutta nykyään työmme lisäksi myös luemme aiheesta – välillä voi oikeasti oppia lukemalla, suositttelemme. Vaikka olemme tehneet suurinpiirtein kaikkea, mitä netissä voikaan tehdä, kirjatietous auttaa. Välillä kirjoista löytyy asioita, joita emme ole muistaneet nostaa samalla tavalla esille, ja siksi tänäänkin otamme pari SEO asiaa tässä vinkissä tarkemmin käsittelyyn. Ehkä edes pari yrittäjää huomaa tämän ja ryhtyy toimenpiteisiin.

SEO on tärkeä asia myös nettikasinoiden maailmassa, jota käytämme paljon esimerkkinä. Silloin kun kilpailu on kovaa ja markkinoilla on sekä myyjiä että ostajia eli asiakkaita paljon, kannattaa panostaa myös omaan näkyvyyteen. Siksi esimerkiksi vedonlyöntibonukset ovat tulleet uudeksi optioksi nettikasinoiden ja vedonlyöntioperaattoreiden tarjouspaketteihin.

Tarkista että sivusi toimii mobiilisti

Mobiilius on oikeastaan automatio nykyään kotisivuissa. Kun esimerkiksi ER-tuki avaa uudet sivut, on ne automaattisesti myös mobiilisti toimivat, se liittyy WordPress-alustan kanssa toimintaan. Mutta mobiilisivustoja voidaan tehdä monella tavalla, ja niiden toimintaa parantaa – varsinkin sen asiakkaan silmissä.

Turhat pois, tarpeeksi auttavaa tietoa ja helpous ostamiseen ja tilaamiseen. Nyt kannattaa varmistaa ensiksi, että ne ovat kotisivut toimivat kunnolla – ja jos ei toimi, niin miettiä, miten ne saisi toimimaan paremmin. Se, että sivusto aukeaa älypuhelimella ei tarkoita, että sivusto olisi mobiiliystävällinen, sen pitää muotoutua älypuhelimen näytölle ilman että käyttäjällä on vaikeuksia lukea tekstiä tai löytää tarjouksiasi.

Varmista sivusi ajantasaisuus

Koska viimeksi päivitit mitään kotisivuillesi? Jos viimeksi päivitit vaikka kolme kuukautta sitten tai viime jouluna, olisi tärkää sopia yhden henkilön tai tiimin kanssa kotisivujen päivittämisestä.

Kaikkiin yrityksiin löytyy päivitettävää, joka on sekä mielenkiintoista että potentiaalisia asiakkaita auttavaa. Jos et itse keksi, mitä päivittäisit – kysy meitä apuun.

Sivusto, joka ei nykyaikana päivity, tarkoittaa käytännössä, että yritys ei panosta omaan ulkoiseen näkyvyyteensä, eikä siten myöskään arvosta potentiaalisia asiakkaitaan.

Näkyykö sivustosi muualla?

Google tykkää siitä, että muut sivustot ohjaavat liikennettä sivuillesi. Linkkejä voi olla erilaisilla listoilla, mainoksissa, tai tekstissä. Voit pyytää vaikka paikallisia bloggareita kirjoittamaan yrityksestäsi.

Yksi teksti voi maksaa muutaman sata euroa tai vähimmillään ehkä sata euroa, mutta luomalla näitä linkkejä lähialueelle, huomaat nopeasti, kuinka sivusi löydettävyys Googlessa lisääntyy. Mutta ennen sitä, sinun pitäisi päättää, miten sivusi löydetään!

Kaikessa markkinoinnissa pitäisi lähteä siitä omasta suunnitelmasta. Kun tekee hyvän suunnitelman, ottaa se huomioon kaiken mainonnasta ja markkinoinnista, ja siitä, miten yrityksesi haluaa näkyä, kenen toivotaan huomioivan yrityksenne, ja mitä huomiolla toivotaan saavan aikaan.

Yhä 2020-luvulla vanha kunnon ATTENTION/AWARENESS – INTEREST – DESIRE – ACTION kaava toimii!

Ankkurisana?

Ankkurisana on sana tai sanoja, jotka muodostavat linkin. Esimerkiksi tällä sivulla “kannattaa varmistaa” kohta on kahden sanan muodostama ankkuri. Mutta jos yrityksesi toimii vaikka kattojen maalauksen asiantuntijana, kattomaalarina, haluaisit varmaan, että yrityksesi linkki liitettäisiin ankkureihin kuten “katon maalipinta kuntoon”, “maalaa kattosi ajoissa”, “kattomaalaus asiantuntemuksella” jne.

Varmista myös, että sivustosi oikeasti löytyy Googlesta, voit tehdä sen helposti ottamalla yhden sivun URL osoitteen omalta sivustoltasi, esim. “https://ertuki.fi/markkinointikonsultti/” ja laitat sen Google hakukenttään. Jos sivu löytyy, on se indeksoitu Googlen tietokantaan. Jos se ei löydy, on sinun rekisteröitävä sivusi Googlelle. Teknisesti muutaman minuutin työ!

Apukoonti

Kun nyt seuraavan kerran mietit omia kotisivujasi, mieti voisitko lisätä niille:

  • sivujen sisäisiä linkkejä muille oman sivustosi sivuille (1-2 linkkiä per sivu)
  • saisitko yrityksestäsi juttua alueesi bloggareille/sivustoille
  • onko yrityksesi indeksoitu Googlen tietokantaan oikein
  • onko sivustosi oikeasti mobiiliystävällinen
  • oletko miettinyt erilaiset ankkurisanat sekä omat sivustosi avainsanat
  • onko yrityksesi löydettävissä Google kartoilta, ja onko siellä kuvia teistä?
  • saatko jonnekin jonkun kirjoittamaan teistä arvioita, palautteita julkisesti

Näin tällä kertaa, toivottavasti näistä vinkeistä on apua omassa näkyvyyden haussanne netissä.

SEO terveisin ER-tuki.