Tarinasta ja se merkityksestä

Vuosi vuodelta tuntuu, että markkinoinnin kanavat ja samalla mainonnan kanavat vain moninkertaistuvat tekniikan kehityksen mukana. Varsinaisesti ihmisen käyttäytyminen ei muutu eikä markkinoinnin tai mainonnan perusajatukset, mutta käytännössä kaikki on muuttunut ja meidän markkinointimme on täytynyt muuttua muutoksien mukana.

Puhutaan ettei mainonta enää toimisi

Se, ettei mainonta enää toimisi ei ole aivan niin yksinkertaista, mutta se on totta, että se ei enää tavoita niin helposti kuin ennen. Ennen isot mainostajat laittoivat rahansa tv-kampanjoihin ja tavoitti potentiaaliset asiakkaat tai laittoi radioon mainoskampanjan, nykyään vain nykyihminen on vaikeammin tavoitettavissa, joten tavat ovat muuttuneet.

Tavat muuttuvat jopa uusilla markkinoilla, netissä. Netissäkin ennen niin hyvät ja toimivat tavat ovat kokeneet inflaation ja uusia keinoja pysäyttää mahdollinen asiakas kehitellään koko ajan, yksi tapa siihen ovat erilaiset selkeät tarjoukset kuten ”Talleta 1€, saa 20€” – tai tilaa kaksi, saa kolme tuotetta ilman postikuluja. Mainokset siis yhä toimivat, mutta isossa kuvassa tarvitsemme enemmän tarinankerrontaa, luovuutta. Markkinointiosastojen ja markkinointihenkilöiden tulee pystyä esittämään yritys, tuote tai palvelu sen hyvien puolien, ratkaisujen, tarinan kautta eikä vain kertomalla ranskalaisin viivoin, mistä on kyse. Pelkillä faktoilla ei enää myydä oikeastaan mitään, sillä meillä on jo kaikkea mitä oikeasti tarvitsemme, nyt vain ostamme koska haluamme.

Tarpeeseen ostaminen on muuttunut

Ennen ihmiset ostivat, koska oli pakko. Nykyään lähes kaikki meistä omistavat ja elämälle tarpeelliset tuotteet, mutta ostamme uusia vaatteita tai uusia kodinkoneita, koska voimme – emme koska tarvitsemme. Totta kai voimme selittää itsellemme ja kavereille, miksi vaihdoimme auton uuteen tai miksi ostit uuden puvun, mutta todellinen syy ei ole tarve, vaan se, että meillä on mahdollisuus ostaa, mitä haluamme. Minimitarpeemme elämiseen täyttyvät nykyään useimmalla helposti. Tulisimme paljon vähemmällä tarpeen, ja siksi uusien asioiden ostamiseen käytetään tarinoita, selityksiä myös ostajalta, niin siksi myös myyjäpuolen pitää pystyä kertomaan tarinoita. Miksi muuten maksaisit Mercedes-Benz autosta kolminkertaisen hinnan verrattuna moneen korealaiseen ja japanilaiseen autoon? Molemmilla pääset varmasti yhtä hyvin paikasta A paikkaan B, ja saattaa olla, että sillä halvemmalla autolla vielä edullisemmin, mutta onko se kalliimpi vaihtoehto oikeasti hintansa arvoinen? Totta, että ajomukavuus on ehkä parempi ja naapurit huomioivat uuden auton paremmin, jos se on kalliimpi –  mutta emme siis osta autoa enää varsinaisesti vain liikkumista varten, vaan sillä on myös sosiaalinen sanoma ja asema elämässämme, samoin kuin on vaatteilla mitä käytämme, hajusteilla, työllämme…..

Kertomalla tarinan luomme mahdollisuuden

Jos ihminen siis tarvitsee ostamiselleen hyvän perusteen, eikä se enää ole oikeasti tarve – tarvitsemme selityksen ja markkinointi antaa sen. Näkemämme televisiomainos on saattanut antaa meille mielikuvan iloisesta perheestä puhtaassa ympäristössä, ja meille tulee tarve hankkia uusi pesukone, vaikka vanhakin toimii vielä ihan hyvin, mutta uusi todennäköisesti toimisi vieläkin paremmin. Tai olet juuri lukenut uudesta kirjasta, joka antaa hyviä oppeja, miten järjestellä elämäsi entistä paremmaksi, niin tilaat sen saman tien, vaikka et itseasiassa enää edes lue kirjoja.

Parhaat mainokset yhdistävät alkuperäistä tarinaa ja huonoimmat pilaavat alkuperäisen ajatuksen ja tarinan. Monella yrityksellä voi olla todella hieno alkuperäinen tarina yrityksen alusta ja sen menestyksestä, mutta sittemmin tarina on vaimentunut ja nykyiset toimijat ovat jo unohtaneet sen merkityksen koko yritykselle. Pahimmillaan koko alkuperä on unohdettu ja samalla yrityksen tulos on painunut väärään suuntaan. Toisilla yrityksillä taasen ei sitä tarinaa ole luotu lainkaan, tai siis tarina kyllä on, mutta kukaan ei ole sitä vielä kertonut – pitäisikö teistä siis kirjoittaa tällainen tarina? Ota yhteyttä, ja katsotaan, mistä tässä kaikessa oikeasti on kyse.