Tekstiviestipalveluista sisällöntuotantoon – historia yhdellä sivulla

ER-tuen historiasta löytyy aikoja, kun yrityksen edellinen versio toimitti jalkapallo- ja jääkiekkovihjeitä Radionlinjan Askit palvelulle sekä sittemmin myös muualle Eurooppaan. Tuota palvelumuotoa tehtiin parisen vuotta, kunnes aika ajoi sen ohitse ja yrityksen pääpaino siirtyi muihin toimintoihin. Mutta jos miettii, että ER-tuen edeltäjä AdFox toimitti jo 90-luvulla kotisivuja, voidaan sanoa, että pitkälle emme ole ”päässeet”, sillä nykyäänkin 90% kaikesta liiketoiminnasta pyörii digitaalisten medioiden ja sisällöntuotannon parissa.

ER-tuella on kymmeniä suomalaisia asiakkaita, joille tuotamme ja olemme tuottaneet sisältö ja huomanneet, että yllättävän moni suomalainen yritys on huomannut vaikeaksi kertoa itsestään ja omasta osaamisestaan. Menneiden reilun kymmenen vuoden aikana olemme tuottaneet tätä kertomuksellista sisältöä myös printtilehtiin eli kirjoittaneet yrityksistä PR-artikkeleita.

Nyt viimeiset pari vuotta nettikasinot ovat löytäneet palvelumme ja olemmekin kirjoitelleet niin automaattien tulevaisuudesta Suomessa kuin kaiken takana olevasta historiasta. Olemme myös kirjoitelleet niistä erilaisista mahdollisuuksista, mitä suomalaisilla yrityksillä ja Suomen valtiolla on mennessämme ajassa eteenpäin rahapelien kanssa. Emme ole jättäneet kirjoituksiamme vain tähän mietintään, vaan olemme myös kirjoittaneet peliarvosteluja sekä nettikasinoiden arvosteluja kymmenille eri sivustoille, sillä kansainvälisesti rahapeliala on yhä kasvava liiketoiminta-alue, jopa Euroopassakin. Nettikasinot ja varsinkin ns. suomalaiset nettikasinot ovat tulleet viime aikoina entistä enemmän esille.

Kaikki alkoi 90-luvulla

90-luvulla ei vielä ollut mitään nettikokemusta, koska silloin kaikki alkoi. Teimme kotisivuja lähinnä ravintola-alalle, koska itse toimintamme oli todella vahvasti hotellien ja ravintoloiden toiminnassa mukana. Teimme mm. Finlandia-hotels ketjulle nettisivut sekä monille ravintoloille Helsingin ja Tampereen alueella. 2000-luvun taitteessa olimme kuitenkin enemmän mukana pilvipalveluiden ja projektinhallintaohjelmistojen tulemisessa Suomeen ja toimimme pörssiyhtiöiden projektitiimien ja tarpeiden parissa useita vuosia ja varsinaiset nettisivut ja sisällöntuotanto jäi silloin taustalle, kunnes palasimme sisällöntuotantoon printtimedian kautta 2007.

Tuolloin 2007/2008 emme vielä kuitenkaan osanneet arvata millaiseksi nettimaailma olisi vielä menossa, koska samoihin aikoihin lähdimme itsekin opettelemaan erilaisten sosiaalisten medioiden tuomia uusia mahdollisuuksia. Näihin aikoihin oli jo myös selvää, että Googlesta oli tullut voittaja netin hakukonemarkkinoilla ja jatkossa esimerkiksi kotisivujen tekijöiden oli ymmärrettävä Googlen perusajatuksia.

Google ja optimointi

2010-luvulla kuvioihin tuli entistä enemmän sosiaalista mediaa ja vähitellen myös mobiiliajattelua. Mobiiliajattelu oikeastaan syrjäytti paljon vanhasta tekemisestä jo vuoden 2016 tienoilla ja nykyään se on jo perustana, eikä sitä tarvitse oikeastaan erikseen ajatella – suomalaisethan siirtyivät viime vuoden aikana jo enemmän mobiilimaksajiksi nettiostoksissaan verrattuna tietokoneella tapahtuneeseen maksamiseen, että kyllä, me olemme varsin mobiileja jo nyt.

Googleen liittyy meidänkin palveluissamme paljon perusasiat, että sen yrityksen, joka meiltä tilaa palveluita, tiedot ja palvelut löytyvät Googlesta, eli ne ovat sinne indeksoituja. Joskus kylläkin on jo käynyt myös niin, että olemme liian suorasanaisesti kertoneet asiakkaalle mitä pitäisi tehdä ja mitä se vaatisi, ettei asiakas olekaan nähnyt tarpeelliseksi tehdä niin paljon, ja lopputulos on sitten kaikkea muuta kuin toimiva. Pitäisi muistaa, että harvoin kotisivujen, sisältötuotannon, markkinoinnin ja varsinkaan brändäyksen tekemisessä olisi mitään pikareittejä. Pikemminkin voi sanoa, että kunnolliseen lopputulokseen vaaditaan hyvä suunnitelma ja hyvin tehdyt suunnitelman mukaiset toimenpiteet. Suunnitelmaa voi kyllä muuttaa projektin kuluessa ja joissain tilanteissa varsinkin sisältötuotannon parissa voidaan havaita tiettyjen sanojen toimivan paremmin kuin niiden, joita aluksi on suunnitelmassa mietitty.

Vaikka olemme näiden vuosien aikana toteuttaneet palveluitamme usealla kielellä, ovat nykyiset aktiiviset sisällöntuotantokielemme kuitenkin suomi ja ruotsi, ja näistä suomi selkeästi tärkeämpi, vaikka asiakaskuntamme onkin yleiseurooppalainen.

Toimintamme tukeutuu edelleen samaan ajatteluun, että teemme yhteistyötä toisten pienen yritysten ja yrittäjien kanssa toimittaaksemme parasta mahdollista sisältötuotantoa asiakkaillemme, on asiakas sitten paikallinen autotalo, kansallinen hyvinvointipalvelu tai kansainvälinen nettikasino – aina pyrimme parhaaseen lopputulokseen ja jokainen kirjoittamamme artikkeli on 100% natiivi.