Tiedätkö mikä on natiiviartikkeli?

Itselläni on printtitausta, sen verran kauan on tullut kirjoiteltua ja mainoksia tehtyä. Minulle ovat siis tuttuja advertoriaalit, joita ollaan kirjoiteltu erilaisiin julkaisuihin.

Advertoriaali oli ja on asiakkaan maksama artikkeli, jossa kerrotaan joko asiakkaasta itsestään, asiakkaan alasta tai jostakin ajankohtaisesta aiheesta, johon asiakkaan tietoja ja yhteystiedot on saatu linkitettyä – näitä siis on tehty kymmeniä vuosia.

Advertoriaali vuonna 2019

Nykyaikainen advertoriaali on sitten se niin kutsuttu natiiviartikkeli. Sen nimi tulee siitä, että se kirjoitetaan kerran ja se ilmestyy vain kerran yhdessä paikassa – Google nimittäin ei tykkää kopioista!

Natiiviartikkeli voi olla täysin asiakkaasta itsestään aivan kuten alkuperäiset advertoriaalit, mutta parhaimmillaan natiiviartikkeli on silloin, kun se sisältää ajankohtaista ja teemaan soveltuvaa sisältöä asiakkaan hakusanoin ja linkein väritettynä.

Teema tulee siitä sivustosta, millä artikkeli ilmestyy. Esimerkiksi meidän kauttamme se voisi ilmestyä harrastussivustolla tai vaikkapa sivustolla, joka kertoo tiedosta ja sen merkityksestä. Tällaisia teemasivustoja on paljon tarjolla.

Miksi natiiviartikkeli?

Natiiviartikkeli sisältää yleensä ajankohtaista kiinnostavaa sisältöä, jota ihmiset saattavat etsiä netistä. Lukija löytää artikkelin sivustolta, jolla on muutenkin häntä kiinnostavaa tietoa ja artikkelia lukiessaan, hän löytää artikkelista mielenkiintoisen linkin, jota hän lähtee seuraamaan = tämä on natiiviartikkelin tarkoitus. Tuo linkki käyttää asiakkaan valitsemaan avain/ankkurisanaa ja saamalla näitä ankkureita ympäri internettiä hyville sivuille, asiakasyrityksen oman kotisivun Google löydettävyys paranee.

Natiiviartikkelit ovat yksi SEO:n eli hakukoneoptimoinnin tarjoamista mahdollisuuksista. Aivan ilmaista natiiviartikkelit eivät ole, mutta monissa tapauksissa niiden tuottama tulos on monipuolisempaa ja tuottavampaa kuin pelkkä suoraviivainen mainoslinkkien ostaminen Google Adsin tai esimerkiksi Facebook mainonnan kautta.

Google Ads ja Facebook-mainonta

Tottakai hyvä kampanja tarvitsee tuekseen myös mahdollista suoramainontaa. Me olemme jo vuosia käyttäneet omiinkin kampanjoihin yhdistelmää artikkeleista, Google mainonnasta ja Instagram sekä Facebook mainonnasta, kuten myös asiakkaidemme markkinointiin.

Jos haluat kuulla, mitä voimme tarjota teille natiiviartikkeleiden kautta – ota yhteyttä!

Mielenkiiintoisia lukuaiheita muualla

Oletko autoharrastaja, vai riittääkö sinulle auto, jolla pääsee paikasta a paikkaan b sopivasti. Nimittäin osa autoilijoista on todellisia harrastajia, ja jotka haluavat oman klassikkoauton omaan talliinsa. Vai oletko kiinnostunut enemmänkin tulevaisuudesta siinä mielessä, että mitä ihmiskunnan täytyy muuttua, jotta emme käytä koko maailman kaikkia resursseja, esimerkiksi ruokahuollossa? Millaisia ovat tulevaisuuden ruokatrendit? Tulevaisuutta ajatellen, meidän kaikkien tulisi ajatella enemmän omaa kulutustamme sekä kiertotalouden mahdollisuuksia, vai mitä mieltä olet itse kirpputoreista?

Jos käytät paljon tietokonetta, niin oletko miettinyt paljon sitä hiirtä mitä käytät? Esimerkiksi amerikkalainen Roccat valmistaa melkoisia pelihiiriä, joita voi käyttää loistavasti myös normaalikäytössä.

Tämän kerran viimeisenä vinkkinä vielä: koska olet lukenut viimeksi kirja, tai kuunnellut äänikirjaa? https://kirjahyllyssa.fi/luettavaa-kesalle/ tarjoaa esimerkkejä mielenkiitoisista luettavista.