Jos nyt olet menneiden viikkojen vuoksi ajautunut tilanteeseen, että olet avannut yritysellesi verkkokaupan, vaikka sitä vastaan kauan taistelit, niin voi olla että olet vasta avannut tämän Pandoran laatikon.
Uusia verkkokauppoja syntyy kuin sieniä sateella
Suomeen, eikä vain Suomeen, vaan koko maailmaan on viimeisten viikkojen aikana avautunut satojan tuhansia verkkokauppoja, joiden kauppiaista jokainen toivoo verkkokaupan tuovan ratkaisun kadonneille asiakkaille. Ja niille jotka tekevät oikeita, asioita, se saattaa sellainen ollakin – ratkaisu tuleville ajoille.
Se, että verkkokauppa on rakennettu ja sinne on tuotu tuotteita on kuitenkin vasta alku, ja se varsinainen työ alkaa nyt, kun kaupasta pitäisi kertoa muillekin. Kivijalkaliikkeen kanssa se on periaatteessa helppoa: ikkunateippaukset, ulkoständi, mainos paikallislehteen, hyvät tuotteet ja hyvä hinta – siitä liikkeelle ja vähitellen verkostoja kehittämään soveltuvin osin paikallisten yhdistysten ja liikuntaseurojen kanssa eli markkinointi face-to-face tasolla. Nettikaupassa vaatimukset ovat erilaiset, ja jos kiinalaisetkin kaupat osaavat tehdä suomenkieliset nettisivut ja myydä suomalaisille, niin silloin tiedät, että hinnalla tuskin tulet netissä kilpailemaan, miten sitten?
Jokainen verkkokauppa on yhtä lähellä – klikkauksen päässä!
Google on kaiken a ja o
Google pitää valjastaa kaikin mahdollisin keinoin kertomaan uudesta verkkokaupasta. Se, että verkkokauppa on oikein teknisesti rakennettu on jo paljon, mutta sitten tulee niiden vinkkien vuoro. Vaikka sinulla olisi kohtuullinen sähköpostirekisteri ja hyvät asiakassuhteet, tarvitsee liikkeesi todennäköisesti myös uusia asiakkaita, ja näitä saadaan Googlen hakutuloksissa olemalla. Ja sinne hakutuloksiin päästään, jos verkkokauppa pystyy vastaamaan ihmisten hakemiin asioihin
Siihen mitä ihmiset netissä hakevat ja miten ihmiset siellä käyttäytyvät löytyy luettavaa netistä. Lisäksi Google itse kouluttaa ja opastaa yrityksiä Googlen hyötykäytössä ja täysin maksutta. Jos sinulla on aikaa ja mielenkiintoa, voit tehdä itse jo paljon – jos sinulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa, tilaa osaaminen joltain äläkä jää vain odottelemaan niitä mahdollisia ostajia, vaan hanki niitä sivustollesi aktiivisesti.
Nämä vinkit ovat siis lueteltu vuosien aikana jo tuhansia kertoja vaikka missä, mutta jälleen kerran tässä meilläkin, vinkit eivät ole missään tärkeys järjestyksessä.
10 vinkkiä verkkokaupan parempaan löydettävyyteen
- Päätä mitkä ovat sivustosi tärkeimmät avainsanat, eli mitä tuotteitasi tai palveluitasi etsivät ihmiset todennäköisesti hakevat Googlessa
- Avaa vähintään yksi tai kaksi sosiaalisen median kanavaa kertoaksesi yrityksesi tuotteista ja palveluista ja kehitä yksi tai kaksi sopivaa tagiä nimenomaan yrityksellesi
- Päivitä sosiaalisen median kanaviasi suunnitelmallisesti, älä vain juhannuksena, jouluna ja vappuna
- Opettele nimeämään kaikki nettiin lataamasi kuvat oikein, ei enää img2989.jpg nimiä vaan tuotteiden ja palveluiden nimiä kuville
- Katso, että mikäli kirjoitat tuotteesta arvostelun tai artikkelin, että tekstisi olisi mielellään vähintään 500 sanaa ja tekstisi sisältäisi myös vähintään yhden tai kaksi tilastofaktaa ja linkit niille faktoille
- Pyri tekemään joko erillinen Q&A eli kysymykset ja vastaukset osio tai tee artikkeleita ja postauksia sivustollesi, jotka ovat enemmän kysymyksiin vastaavia tekstejä, kuin yrityksesi historiasta ja hienosta osaamisestanne kertovia
- Jos et itse osaa kirjoittaa tekstejä, palkkaa joku joka osaa
- Jos et itse osaa ottaa valokuvia tuotteistasi tai palveluistasi, palkkaa joku joka osaa
- Seuraa sivustosi kävijöitä, mistä ne tulevat ja miksi
- Rakenna sivustosi ympärille ns backlinkkien verkosto, jotka linkittävät takaisin omalle sivustollesi käyttäen kohta 1:n avainsanoja linkkisanoina
Jos et ymmärtänyt jotain edellisestä 10 kohdasta, kysy meiltä neuvoa.
Muista myös että verkkokauppasi ei tarvitse olla vain kioski, josta tilataan tuotteita. Kiinnostavan ja hyödyllisen sisällön luominen vaikuttaa sivustoosi todennäköisesti enemmän kuin mikään muu. Käyttäjät tunnistavat hyvän sisällön sen nähdessään ja haluavat usein ohjata muitakin sivustolle sen perusteella. Tämä voi tapahtua esim. blogipostausten, sosiaalisen median, sähköpostin tai keskusteluryhmien kautta.
Muuttunut maailma
Suomessa verkko-ostosten tekijöistä jo 71 prosenttia ostaa mobiililaitteella – moni suosii kotimaisia verkkokauppoja, ja tämä jo ennen koronavirusta – nyt prosentit ovat jo korkeammalla, mutta tilastotieto syntyy vasta myöhemmin. Markkinointitoimisto ToinenPHD on tehnyt toisen tutkimuksen korona-ajan kuluttajakäyttäytymisestä. Tutkimuksessa kysyttiin tuhannelta täysi-ikäiseltä suomalaiselta, ”miten koronavirusepidemia vaikuttaa tällä hetkellä sinun omaan aktiivisuuteesi ja suunnitelmiin seuraavien tuotteiden ja palvelujen käytössä”. Eniten on noussut kotimaisten tuotteiden ostaminen, jota sanoo lisänneensä liki 30 prosenttia vastanneista.
”Etenkin suomalaiset naiset ovat ottaneet nettikaupat omakseen. Peräti viidennes suomalaisista naisista ilmoittaa lisäävänsä netin yli tapahtuvia ostoksia”, ToinenPHD:n tiedotteessa sanotaan.
Toisaalla taasen Leadoo MT:n markkinointijohtaja ja yksi perustajista Santtu Kottila kertoo, että maanantaina Leadoon asiakasyritysten verkkoliikenne oli 223 prosentin kasvussa verrattuna edellisen viikon keskimääräiseen päivään. Myös konversioiden määrä oli kasvussa 55 prosenttia. Olihan odotettavissa, että verkkokaupan jätit hyötyvät siitä, että ihmiset välttelevät kontakteja muihin ihmisiin. Esimerkiksi Amazon palkkaa 100 000 uutta työntekijää Yhdysvalloissa, ja Suomessa ruoan verkkokauppa on ampaissut rajuun nousuun. Leadoon data kertoo, että myös pk-yritysten verkkosivuilla on vipinää. Leadoota käyttää yhteensä noin 600 asiakasta Pohjoismaissa ja Britanniassa.
You must be logged in to post a comment.