Vääriä olettamuksia ja tuhoon tuomittuja ajatuksia

Olen nyt tehnyt markkinointia työkseni sellaiset 30 vuotta ja tänä aikana työni kuva ja sisältö on muuttunut jonkinverran ja tekniikat sitäkin enemmän. Mutta yksi asia on pysynyt samana alusta alkaen, eli se mikä on markkinoinnin tarkoitus. Markkinoinnin tarkoitus on mahdollistaa myynti eli saada potentiaalinen asiakas/ostaja tavalla tai toisella tietoiseksi siitä, mitä on tarjolla ja missä sitä on tarjolla. Ajatus siitä, että ei yrityksen tarvitse kertoa itsestään, koska kyllä ne asiakkaat meille löytävät ilman kertomistakin on väärä ja niin voi toimia ainoastaan valtiollinen monopoli kuten Alko.

Mutta ei meidän tarvitse mainostaa

Miksi sitten moni pieni liike ajattelee näin, ettei heidän tarvitse markkinoida tai mainostaa. Tuossa muuten toinen harha-ajatus ja yleistys, että markkinointi olisi sama asia kuin mainos. Mainostaminen on osa markkinointia, mutta ne eivät ole sama asia. Siinä missä liike tai yritys laittaa mainoksen esimerkiksi paikallislehteen tai urheilukentän laidalle on tehty jo kaksi markkinointipäätöstä, kahdelle eri kohderyhmälle, kahteen eri lokaatioon ja toivottavasti myös siinä samalla mietitty miten esimerkiksi se urheilukentän laitamainos yhdistyisi entistä paremmin itse kentän tapahtumiin ja siellä käyviin ihmisiin. Ajatus, että ei meidän tarvitse mainostaa, koska kaikki tuntevat meidät on myös aivan tuhoon tuomittu. Sehän käytännössä tarkoittaa, että yritys pitkälti toimii vanhojen asiakkuuksien varassa, jotka aikaamyöten näivettyvät nollaan, jollei mitään korjausliikkeitä tehdä. Eivät Nike, Coco-Cola, Volvo, BMB, Mercedes-Benz yms ole lopettaneet mainontaansa vaikka kaikki heidän merkkinsä tuntevatkin, merkin ja liikkeen pitää näkyä tasaisin väliajoin, jotteivat ihmiset unohda.

Luonnollisesti ihminen ei unohda, mutta aivomme ovat herkkiä aiheuttamaan meissä tapahtumia ärsykkeiden kautta. Eli jos näemme lehdessä, kaupassa tai jossain muualla sopivan ärsykkeen juuri sen hetkiseen tarpeeseen, voimme toimia sillä hetkellä, miettimättä tai muistamatta, että ainiin se Liike XYJ siinä kotinaapurissa myy myös näitä.

Firma XYJ

Jos sitten liike tai yritys aloittaa mainonnan, liian monta kertaa olen itsekin saanut tehdä mainoksia, jotka ovat pieniä ja joissa lukee isolla firman nimi, pienellä puhelinumero ja kenties jopa nettiosoite ja vielä pienemmällä se, mitä yritys tarjoaa tai myy. Yrittäjän tulisi markkinoinnissaan ja mainonnassaan keskittyä olennaiseen, eli omien palveluidensa ja tuotteidensa myyntiin – ei niinkään oman firmansa myyntiin – siinä on vissi ero.

Yrityksen tunnettavuus eli brändäys tulee sitten kaiken markkinoinnin ja mainonnan kautta, kunhan sitä tehdään säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. Yrityksen värit ja logot vilahtelevat kohdeasiakkaiden silmissä arkena ja pyhänä ja huomaamattaan yrityksen tiedot jäävät sinne aivolohkoihin varastoon, tulevaa käyttöä varten.

Mutta kun ne eivät tule meille

Tätä lausetta olen kuullut viimeisten vuosien aikana myös useasti, ettei kannata mainostaa eikä osallistua mihinkään markkinointiin, koska eihän se uudet mahdolliset asiakkaat kuitenkaan heille tule, vaan lähtevät ajamaan naapurikaupunkiin kun siellä on sitä sun tätä. Ja tätä olen siis kuullut useammassa kaupungissa, ain löytyy naapurista liike tai kauppakeskus, jossa kaikki ovat paremmin ja asiakkaat menevät sinne. Mikä aiheuttaa tällaisen ajattelun? Yrittäjä on kuitenkin laittanut oman liikkeensä/firmansa pystyyn useimmiten pohjautuen omaan osaamiseensa. Jos osaa jonkin asian hyvin, niin varmasti voi myös luottaa että homma toimii laadulla ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, miksi siis uudet asiakkaat eivät tulisi tällaisen yrittäjän luokse vaan lähtisivät ajamaan pidempää matkaa? Usein kyse onkin juuri siitä, että yrittäjällä on jo pitkä yrittäjän ura takanaan ja vuodet ovat tehneet jälkensä. Yrittäminen ei kuitenkaan ole aina mitenkään lasten leikkiä vaan vuodet vaativat veronsa, mutta sitäkin suuremmalla syyllä kannattaisi markkinointi ja mainonta asioissa kääntyä osaavien ammattilaisten puoleen, ja jättää se oma osaaminen siihen omaan yritykseen ja asiakkaiden palvelemiseen ja myymiseen. Uskoakseni on kivempaa palvella todellisia asiakkaita ja saada myyntiä kuin miettiä mitäköhän sitä tekisin huomenna.

Kari Oksanen
www.ertuki.fi