Viisi vinkkiä näkyvyyteen netissä

Olemme täällä ER-tuen sivuilla julkaisseet tasaiseen tahtiin pieniä vihjeitä sille, miten yritykset saavat omat kotisivunsa paremmin näkymään ja löytymään nettihauissa. Toivomme, että lukijamme ovat myös käyttäneet näitä vinkkejä hyödykseen ja saaneet lisää kontakteja potentiaalisilta asiakkailta tai aivan suoraan saaneet lisämyyntiä. Hyvin menestyvät suomalaiset yritykset ovat suosikkejamme, ja myös sellaiset yritykset, jotka hakevat kasvua.

Kasvu ei aina tarkoita sitä, että tehdään entistä enemmän voittoa. Kasvu voi tarkoittaa myös sitä, että liiketoiminnasta tulee isompi liiketoimintakauppojen kautta kun useampi pieni paikallinen toimija liitetään yhteen. Esimerkiksi rakennusalalla on paikallisesti paljon pieniä yhden tai kahden hengen yrityksiä, jotka ovat 100% työllistettyjä, mutta jotka eivät kuitenkaan välttämättä tienaa kovin hyvin, tai pysty pitämään lomia. Jos nämä yrittäjät löytäisivät yhteiset sävelet, syntyisi paikallisesti terveellisempää ja pitkäikäisempää liiketoimintaa.

Netissä kasinot ovat ottaneet kaikki nettihakujen perusasiat hyvin haltuun. Se on vähän pakkokin, sillä alalla on niin kova kilpailu, että sivuston on löydyttävä kohtuullisen korkealla hakutuloksissa, jotta asiakkaat löytäisivät palvelut. Sama pätee myös paljon etsittyihin paikallisiin palveluihin kuten siivouspalvelut, katto, maalaus, kuljetus, LVI ja pihatöiden hakulausekkeissa. Joten miten paikallisesti voit parantaa omaa löydettävyyttäsi.

Näy ja kuulu

Yritykselläsi on kotisivut ja Facebook sivu, onko ne molemmat päivitettyjä ja linkattu toisiinsa? Päivitättekö sinne mitä olette tehneet, ja mitä uutuuksia teiltä saa? Selviääkö sieltä vastauksia kysymyksiin, joita asiakkaille teille on?

Kotisivujen tulee olla tarpeeksi tietoa- ja vastauksia tarjoavat. Jos tuntuu, että oma osaaminen ei riitä, kannattaa aina kysyä ammattilaisilta. Ratkaisu myynnin kasvuun ei välttämättä ole tekninen, vaan sisällöllinen.

Q&A eli UKK

Usein kysytyt kysymykset on sivuston osa, jonne voi kerätä asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä. Näille kysymyksille pitää sitten antaa lyhyt ja ytimekäs vastaus, ja Google tykkää näistä. Tällaisen lisääminen omille sivuillanne ei liene vaikeata?

Jo muutaman kysymys ja vastaus parin lisääminen voi olla se ratkaiseva teko, mikä saa seuraavan asiakkaan tilaamaan juuri teiltä.

Asiakkaiden palautteet ovat arvokkaita

Miksi monessa liikkeessä on ovien lähellä poistuttaessa automaatteja, jotka keräävät mielipiteitä palvelusta yms? Onko sinulla omilla kotisivuillasi tällaista kohtaa, missä asiakkaasi voivat kiittää sinua toimittamastasi palvelusta? Pyydätkö, keräätkö aktiivisesti asiakaspalautetta? Se nimittäin ei todellakaan ole turhaa, ja parhaassa tapauksessa saat asiakkaan itsensä kirjoittamaan palautteen esimerkiksi Facebook kanavaanne, josta sitten voitte kopioida sen omille kotisivuillenne. Helppoa ja toimivaa markkinointia, joka myös nostaa näkyvyyttänne hakutuloksissa.

Linkitykset kuntoon

Onko omalla alueellasi sosiaalisessa mediassa tai netissä sivustoja, linkkisivustoja, palveluhakemistoja, jonne yrityksenne tiedot ja linkit saisi listattua? Näitä oli vuosituhannen vaihteessa paljonkin, mutta havaittiin, että niiden päivittäminen oli melkoisen mahdotonta, joten ne ovat vähentyneet, mutta niitä kuitenkin on. Jos siis tällainen löytyy paikallisesti, ja sinne saa oman linkkinsä edullisesti, kannattaa se mahdollisuus aktivoida. Samoin kuin kaikki linkitykset omilta partner- ja yhteistyöyritysten sivustoilta kannattaa kysellä ja varmistaa, olisiko mahdollista saada se oma linkki sinne – sekään ei välttämättä maksa kuin sen kysymisen.

Lisää tiedot teistä Googleen

Google tarjoaa erilaisia tapoja saada tietoja yrityksestäsi Googlen tietokantoihin. On Google My Business ja Google maps, ja vaikka ne tuntuvat turhilta pääsääntöisesti, on se jälleen yksi tapa saada tietoa teistä jaettua mahdollisesti jonkun löydettäväksi. Sinne vain tietoa teistä, mitä teette, missä olette ja kuvia myös. Kuvien kanssa kannattaa myös muistaa kuvien nimeäminen. Jos teillä on vaikka kuvan nimi dcd1234.jpg ja se esittää uutta maalattua kattoa, nimetkää kuva uudelleen esimerkiksi uusimaalattukatto.jpg – monet ihmiset hakevat myös kuvahaulla ideoita ja ratkaisuja pulmiin, ja silloin teidän sivunne oikein nimetty kuva voi nousta ratkaisuksi.