Sosiaalinen media ja paikallisuus

      Comments Off on Sosiaalinen media ja paikallisuus

Yrittäjät sanovat minulle ja meille firmalle tasaiseen tahtiin SOMESTA, että kun he eivät oikein tiedä mitä siellä pitäisi tehdä, koska siellä pitäisi jotain tehdä ja onko siitä oikeasti jotain apua. Olemme keskustelleet satojen yrittäjien kanssa aiheesta ja tilanne ei hirveästi ole muuttunut miksikään viimeisten parin vuoden aikana, paitsi että uusia sosiaalisen median kanavia on ilmaantunut.

Olemme pitäneet menneinä vuosina koulutuksia, yhden päivän sessioita, joissa olemme kertoneet yrittäjille, mitä he voivat tehdä sosiaalisessa mediassa, koska yhtä oikeata vastausta ei ole. Nämä koulutussessiot ovat olleet periaatteessa yrittäjille tarpeen, mutta kelloaikojen löytäminen ja sovittaminen osumaan kiireisten (usein yksinyrittäjien) yrittäjien aikatauluihin oli vaikeata.

Toisaalta taas kuulemme yrittäjiltä, että he eivät tarvitse apua, he osaavat kyllä Facebookin ja muut, mutta kun myöhemmin palaamme katsomaan heidä kanavaansa sosiaalisessa mediassa, mitään ei ole tapahtunut. Sosiaalisessa mediassa kuitenkin pitää olla aktiivinen, jos sinne on päättänyt mennä.

Mistä johtuu yritysten sosiaalisen median vaikeudet?

On kysymys sitten Facebook, Instagram, Twitter tms sosiaalisen median kanavasta – on sen käyttö ilmaista. Periaatteessa kuka tahansa osaa kirjoittaa ja tehdä sisältöä, joten on helppoa kuvitella, että oman yrityksen sosiaalisen median kanavien ylläpitäminen on helppoa ja vaivatonta.

Mutta onko se sitä? Sosiaalisen median kanavien hallinnointi ja aktiivinen käyttö oman yrityksen markkinoinnissa ei ole tekninen ongelma – vaan ajankäytöllinen. Yrityksellä tulee olla suunnitelma, tavoite ja aikaa tehdä säännöllisesti suunnitelman mukaisia päivityksiä – tämä on meidän työtämme. Aivan samalla tavoin kuin huoltoasema vaihtaa autosi öljyt tai renkaat, me pidämme sinun yrityksesi markkinoinnin rasvattuna ja kokoajan toimivana – netissä, somessa, printissä. Sosiaalinen media tarkoittaa nimenomaan sitä, että yrityksen pitäisi löytää ne tasot, joilla he keskustelevat oikeasti digitaalisesta somessa asiakkaidensa ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Se ei tarkoita erilaisten arvontojen ja kilpailujen perusteella haalittuja tykkääjiä. Tottakai se on yksi tapa saada lisää tykkääjiä, mutta siinä samalla tulisi olla suunnitelma sille mitä ja koska sinne mediaan kirjoitellaan.

Erilaisilla asioilla saadaan aikaan erilaisia vastineita. Sosiaalisessa mediassa ja sinne kirjoittaessa tehdään välillä virheitä, mutta niistä opitaan. Mekin teemme päivittäin sisältöä erilaisiin sosiaalisen median kanaviin ja erilaisille kohderyhmille, koska tosiasia on, että se mikä toimii toiselle ryhmälle, ei tosiaankaan toimi toisaalla. Tästä johtuu ettei ole yhtä suurta oikeata vastausta, miten yrityksen tulisi toimia sosiaalisessa mediassa tai yleensäkään minkälainen yrityksen digistrategian tulisi olla. Jokainen yritys on erilainen, jokainen päivitys on erilainen.

Apua pulmiin

Meillä firmassa on sekä vanhempaa ja kokeneempaa kaartia tekemässä päivityksiä, samoin kuin nuorempia. Itse kirjoittelen paljon ja teen haastatteluja, testejä, kuvauksia – kaikkea sitä mitä muutkin meillä tekevät. Sisällöntuotannon kautta löydämme ne tavat, joilla yksittäinen yritys saa kontaktin asiakkaisiinsa ja pystyy houkuttelemaan lisää potentiaalisia asiakkaita verkostonsa ulottuville.

www.kettumarkkinointi.fi