Tilaajan vastuu ja sisällöntuotanto

      Comments Off on Tilaajan vastuu ja sisällöntuotanto

Voisin sanoa, että aloitin sisällöntuottamisen 1990-luvulla, kun kirjoitin sisältöjä erilaisiin puhelinpalveluihin – myös K18 palveluihin. Eli olen tehnyt sisältöä eri mediaan jo kolmisenkymmentä vuotta ja useimmiten kaikki on mennyt ihan hyvin eli sekä minä että tilaaja ovat olleet tyytyväisiä, mutta aina ei mene ihan putkeen.

Tilaaja – tekijä

Sisällöntuottamisessa on aina kaksi osapuolta, tilaaja ja tekijä. Yksinkertaisen työ lienee jonkin sanan tai hinnat muuttaminen kotisivuille tai lehtimainoksen uusi vedostaminen – mutta useimmiten eli melkein aina, asiakkaalle lähtee tehdystä työstä vedos. Tämän vedoksen ainoa tarkoitus on näyttää työn tilaajalle, että tällaista hän on tilannut ja tällainen on menossa eteenpäin sovittuun mediaan. Tilaajalle myös annetaan joku deadline vastaukselle tai yleisten graafisenalan sopimusehtojen mukaisesti tulee asiakkaan tarkistaa vedos viipymättä.

Vedoksen tarkistaminen

Vedoksen tarkistuksen jälkeen tulee asiakkaan eli tilaajan, joko hyväksyä vedos tai kirjallisesti ilmoittaa, mitä vedoksessa on vielä korjattavaa. Työstä ja muutoksesta riippuen saattaa muutostyö olla joskus maksullista, yleensä kuitenkin korjaukset kuuluvat alkuperäiseen sovittuun hintaan. Asiakkaan hyväksyttyä vedos kirjallisesti, tehdään vedoksesta lopullinen tiedosto, joka menee eteenpäin valittuun mediaan kuten lehti, juliste, jakelumainos, kotisivut, nettijulkaisu, sosiaalinen media.

Joskus käy kuitenkin niin, että vedoksessa on virhe, jota asiakas eikä tekijä huomaa. Virhe saattaa olla tekijän vahingossa tekemä tai mukana jo asiakkaan ohjeissa tai alkuperäisessä materiaalissa, mutta näissä tapauksissa pitää muistaa, että vedoksen hyväksyminen on aina asiakkaan tehtävä, sillä ainoastaan tilaaja eli asiakas voi tietää, mitä hän oikeasti haluaa ja mitä sisällössä pitäisi lukea tai mitä sen pitäisi kuvata. Siksi myös yleisissä ehdoissa puhutaan tilaajan vastuusta jopa niin pitkälle, että puhelimitse annetut ohjeet eivät ole yhtä merkitseviä kuin kirjallisesti – siksi on aina hyvä pyytää asiakkaalta kirjallinen vastaus vedoksen hyväksyntään.

Itse teen keskimäärin kenties kymmenkunta mainosta tai tekstiä viikossa. Se tarkoittaa noin 50 tuotosta kuukaudessa ja 600 vuodessa, ja koska olen ihminen – teen virheitä. Onneksi asiakkaani yleensä huomaavat virheet, ja vedoksesta tehdään uusi versio, joskus useampikin – kunnes lopulta päädytään siihen toivottuun lopputulokseen ja saadaan tuotos maailmalle.

Patience is Virtue!