Kulukuuri yksityisille ja yrittäjille

Useimmat mediat kirjoittavat tulevasta taantumasta. Se on kansainvälinen, koko maailmaa tavalla tai toisella koskettava, joten emme pääse sitä kokonaan väistämään- ja se tulee vaikuttamaan liiketoimintaan monella eri tavalla. Yksi niistä on luonnollisesti kulujen karsiminen ja säästökohteiden löytäminen. Esimerkiksi halvat nettiliittymät ja edulliset puhelinliittymät ovat nyt kovaa valuuttaa, varsinkin kun vaihtaminen ei ole mitenkään erikoisen vaikeaa, ja samalla myös sähkösopimuksia vertaillaan huomattavasti aktiivisemmin nyt, kuin käytännössä koskaan aiemmin.

Vaikka kulukuuri iskeekin nyt niin kotitalouksiin kuin yrityksiin, on liiketoimintojen, palveluiden ja kaupan jatkettava lähes kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se, kuinka paljon hinnat nousevat, ja kuinka paljon yritykset pienentävät omia katteitaan ei ole mitenkään yksiselitteistä ja markkinoilla on selvästi erilaisia asenteita ja tapoja ottaa nousseet kustannukset vastaan. Osa yrityksistä siirtää sen kokonaan asiakkaiden maksettavaksi, osa osittain.

Yritysten verkkoliittymistä ja matkapuhelinliittymistä on riittänyt keskusteluja periaatteessa aina siitä lähtien kun markkinoilla on ollut mahdollista kilpailuttaa niitä. Monesti on kuitenkin ollut, että varsinaista kilpailua ei kuitenkaan ole saatu aikaiseksi, mutta näin 2022 on jo selvästi erilaisia paketteja saatavilla, ja pienellä vaivalla yrittäjä voi valita juuri sen sopivimman paketin itselleen, onko se esimerkiksi tässä mainoslinkissä oleva MOI-liittymä, sitä emme tiedä – mutta hyvä ja tarkastamisen arvoinen tarjous heillä yrityksille kuitenkin on.

Suunnitelmien avulla kohti vuotta 2023

Tämä vuosi on tuonut omat haasteensa tilanteessa, missä kuvittelimme koronasta pääosin selvittyämme, että markkinat lähtevät elpymään, alkoi Itä-Euroopassa tapahtua – ja Ukrainan tilanne vaikuttaa yhä laaja-alaisesti Suomessakin kauppaan. Monet raaka-aineet ja ihan kauppojen tuotteet ovat toimitusvaikeuksissa, ja tutuiltakin tavarantoimittajilta saattaa tulla erikoisia selityksiä, miksei tuotteita ole tullut Suomeen – mutta tilanne on sellainen, mille emme voi mitään. Nyt tulee entistä tärkeämmäksi tehdä vaihtoehtoisia suunnitelmia tulevalle vuodelle. Jos aiemmin esimerkiksi markkinointi- tai myyntibudjetit ovat jääneet tekemättä, ehkä tänä vuonna ne todellakin kannattaa tehdä. Ehkä samalla myös tänä talvena ensimmäistä kertaa voisi oikeasti miettiä ja katsoa, miten ne omat tuotteet ja palvelut löytyvät netistä, mobiilisti – ja miten ihmiset ja yritykset itseasiassa teiltä tilaavat – olisiko tällainen projekti teille ajankohtainen?