Markkinointi sosiaalisessa mediassa – ilmaista mainosta vai ajanhukkaa?

Sosiaalinen media on yksi suurimmista uudistuksista, joita olemme tällä pallolla nähneet sitten internetin alkuaikojen. Se saattaa olla paljon sanottu, mutta vaikutukset ovat selvästi nähtävissä. Facebook, Twitter, Pinterest ja kymmenet muut sosiaalisen median palvelut ovat muuttaneet tapaa, jolla kommunikoimme niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa.

Nyt esimerkiksi Facebook on kuitenkin kokenut kovia yksityisyysongelmiensa kautta. Yrityksen arvo on romahtanut, ja käyttäjäkato on kova, mutta yleiseksi trendiksi sosiaalista mediaa vastaan tätä on hankala kääntää. Siksi markkinointi sosiaalisessa mediassa kiinnostaa edelleen niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valtava käyttäjämäärä on suuri houkutin

Koska sosiaaliset mediat keräävät yhteen paikkaan paljon ihmisiä, jotka ovat halukkaita viettämään siellä aikaa omasta tahdostaan, ovat markkinamiehet ja -naisetkin tietysti innoissaan.

Otetaan esimerkiksi se tärkein eli Facebook. Tv-ruudun lailla koukuttava sivusto, jossa vierailee yhtiön vuonna 2015 antamien tietojen mukaan 2 miljoonaa suomalaista päivittäin. Jos tähän Iltalehden artikkelista poimittuun lukemaan voidaan luottaa, niin kyseessä on markkinoinnin näkökulmasta kultainen tilaisuus. Ilmainen tapa saavuttaa miljoonia ihmisiä mainoksilla, jotka voi suunnitella aika lailla vapaasti hyvää makua kunnoittaen – harva markkinoija sanoisi tälle ei.

Otetaan seuraavaksi lyhyt katsaus kolmeen erilaiseen tapaan markkinoida palveluitaan, tuotteitaan tai jopa itseään sosiaalisessa mediassa.

Epävirallinen mainostili

Sosiaalisessa mediassa mainostaminen on siis alkuasetelmiltaan erinomainen idea. Jos osaa edes auttavasti käyttää nykyaikaisia some-palveluita, ei ongelmia ole. Esimerkiksi Facebookissa voi luoda ilmaiseksi yhdistyssivun, jota voi myöhemmin käyttää markkinointiin, mikäli osaa ajaa tykkäyksiä ja liikennettä sille muualta.  Tämän kaltaista markkinointia voi tehdä kuka tahansa, mutta kannattaa olla tarkkana. Ihan liikaa näihin epävirallisiin mainostileihin ei kannata panostaa, sillä hommalle voi tulla stoppi milloin vain.

Otetaan esimerkki sivustolta https://www.casinowings.com/fi/, jossa esitellään nykyaikaisia nettikasinoita. Lähes jokaisella näistä kasinoista on toimiva Facebook-tili, jota käytetään selkeästi markkinointiin. Ilmainen mahdollisuus markkinoida, tokihan siihen tartutaan.

Jos kuitenkin lähdetään selvittämään näiden kasinoiden markkinointituloksia tarkemmin, alkaa totuus kuitenkin valjeta. Näitä tilejä on nimittäin suljettu tasaiseen tahtiin Facebookin toimesta ilman sen suurempaa logiikkaa, joten varpaillaan saa olla. Ilmainenkin markkinointi voi tulla kalliiksi, jos siihen käyttää paljon aikaa, mutta tili menee jossain vaiheessa alta ilman edeltävää ilmoitusta.

Mainosten ostaminen

Mainosten ostaminen on se virallinen tapa mainostaa suurimmassa osassa sosiaalisista medioista. Yllä mainittu Facebook tarjoaa paljon mahdollisuuksia mainostaa eri tavoilla, joista voi käydä etsimässä lisätietoa joko firman omasta esityksestä tai lukuisista aihetta käsittelevistä nettiartikkeleista.

Emme lähde tässä avaamaan mainosten ostamista tarkemmin, sillä tämä sosiaalisen median markkinointi vaatii hieman enemmän perehtymistä. On osattava laskea budjetti oikein ja optimoida mainoksensa niin, että tuotto on varma, kunhan realistiset ehdot täyttyvät.

Moni markkinoija hakee tässä kohtaa apua alan ammattilaisilta, mutta se ei mielestämme ole tarpeen. Jos intoa lukea aiheesta riittää, voi Twitter- tai Facebook-mainosten ostamisen perusteet oppia yhdessä illassa. Tulokset eivät ehkä ole heti ammattilaisten tasolla, mutta yritys ja erehdys on tässäkin kohtaa se paras tapa kehittyä.

Viraalit mainokset

Kolmas tapa hankkia yritykselleen asiakkaita ovat viraalit mainokset. Englanninkielisestä viral-sanasta suomeen siirtynyt termi on yleisessä käytössä muodossa ”viraali”, mutta moni sanakirja kääntää sen vielä ainoastaan vanhaan merkitykseensä ”viruksen aiheuttama”.

Tämä sanapari kuvaa hyvin sitä toimintaperiaatetta, joka viraalissa mainonnassa on käytössä. Myös sosiaalisen median viraalit mainokset leviävät kuin flunssavirukset ja saavuttavat seuraavan ihmisen hetkessä. Pienikin kontakti alkuperäiseen taudinkantajaan, ja uhka viruksen tarttumisesta on olemassa.

Uhka on tietysti tässä tapauksessa mahdollisuus. Viraalit mainokset ovat kaikkein paras tapa saada loistavia tuloksia sosiaalisen median markkinoinnista hetkessä, sillä ne ovat paitsi täysin ilmaisia, myös todella tehokkaita. Ainoa ongelma on se, ettei mainoksia saa leviämään sadoilletuhansille tai miljoonille asiakkaille ihan tuosta vain.

Tämä markkinointitapa vaatii yhtä paljon taitoa ja kokemusta kuin minkä tahansa perinteisen mediamainoksen suunnitteleminen, jos ei enemmänkin. Suosittelemme silti yrittämään – bonuksena on nimittäin se, ettei epäonnistuminen maksa mitään. Onnistuminen taas voi viedä yrityksen vaikka maailmanmaineeseen muutamissa tunneissa. Riskin ja mahdollisen palkkion suhde on siis enemmän kuin kunnossa.