Olen ollut yrittäjänä yli 30 vuotta ja ER-tuki on ollut kuvioissa mukana viimeiset vuodet – itseasiassa kaikki viimeiset vuodet sitten ensimmäisen ja tällä hetkellä viimeisen konkurssin jälkeen. Teen töitä käytännössä joka arkipäivä ja osittain myös viikonloppuisin, varsinkin sunnuntaisin kun ajastan seuraavalla viikolle erilaisia sosiaalisen median päivityksiä useampaankin eri kanavaan – mutta vaikka kuinka ystävällinen ja ahkera yrittäjä olen, aina välillä minullakin menee sukset ristiin asiakkaan kanssa – näin kävi eilen.
Olen tuottanut eräälle ravintolalla markkinointipalveluita vuosia. Lähinnä on ollut kyseessä kotisivujen tekemiset ja kehittämiset sekä sosiaalisen median päivitykset, valokuvaukset ja välillä myös erilaisten printtituotteiden suunnittelu ja toteutus – varsin kokonaisvaltainen paketti siis. Olen jostain syystä tehnyt tätä projektia varsin edulliseen hintaan laskematta työtunteja varmaan siksi, että muutamia vuosia sitten ei niitä töitä niin ylitsevuotamattomasti ollut, ja tykkään tehdä ravintoloille töitä – aloitinhan itse silloin 80-luvulla ravintoloiden kanssa muutenkin aivan ensimmäisen yritykseni. Itseasiassa tein ravintolassa aluksi töitä ihan tiskarina, josta nousin baariin ja siellä sitten myös tiskijukaksi juomien ohella ja lopulta jopa yökerhon päälliköksi, ennen siirtymistä pois ravintola-alalta. Ravintoloiden ja hotellien kanssa ehdin toimia reilut 10 vuotta.
Taloudellinen menetys
Mutta todellakin menetin siis asiakkaan. En taloudellisesti kovinkaan tärkeätä, mutta en koskaan tykkää menettää jotain, varsinkaan jos se ei suoranaisesti ole oma vika. Tällä kertaa en vain ollut valmis joustamaan muide töiden kustannuksella, mutta sepäs ei asiakkaalle käynyt. Myöskään selittelyt tai keskustelu ei seuraavana päivänä onnistunut, joten puhelinkeskustelu päättyi sanoihin “no, lopetetaan tämä yhteistyö sitten tähän”. Nämä samat sanat olen sanonut vuosien varrella muistaakseni kolmelle asiakkaalle, ja minulle niin on sanottu parin eri yrittäjän toimesta – kolme kertaa syy on ollut aikalailla tuo sama, eli en ole joustanut – ja pari kertaa syynä oli se, että muutin toisen yritykseni laskutuskäytäntöjä ulkoistamalla ne.
Useasti menneinä vuosina asiakkaat ovat vaihtaneet toimittajaa monesta eri syystä:
- henkilökemiat eivät kohtaa
- asiakas on saanut edullisemman tarjouksen muualta
- edellisen toimituksen laatu ei ole vastannut asiakkaan odotuksia
- asiakas on lopettanut yritystoiminnan
- asiakas on muuttanut
- asiakkaan vastuuhenkilö on vaihtunut ja uusi haluaa muuttaa käytäntöjä
- olemme tehneet virheen
Yrittäjä luo itse oman reittinsä
Miksi sitten kirjoitan tämän tänne. Siksi, että jokainen yrittäjä luo itse oman reittinsä ja polkunsa ja tekee päätöksensä, kenen kanssa tekee töitä ja kenen ei. Joskus tilanteet pakottavat yrittäjän tekemään töitä tilanteissa, missä he eivät välttämättä haluaisi niitä tehdä, mutta on pakko – mutta välillä on tilanteita, missä yrittäjä voi itse päättää, ottaako hän työn vastaan vai ei. Toisessa yrityksessäni meillä on jopa lista yrityksistä, joiden kanssa emme tee töitä syystä tai toisesta. En kuitenkaan ole rikas tai 100% työllistetty, mutta olen yrittäjä – ja siitä ylpeä, että olen ollut yrittäjä yli 30 vuotta ja muistaakseni nuorempana taisin olla jopa päivän tai kaksi työttömyyskortistossa. Olen tehnyt konkurssin, mutta sittemmin maksanut ne laskuni, ja nykyään teen töitä lähes enemmän kuin koskaan, mutta omalla tavallani.
Eilinen asiakkaan menettäminen ei siis maksanut minulle taloudellisesti suurta summaa, eikä edes aiheuttanut oikeasti kovin suurta mielipahaa- itseasiassa toi lisärauhaa, sillä nyt loppui yhteistyö yhden asiakkaan kanssa, joka ei ollut koskaan maksanut työnmukaan vaan historian mukaan – ja liian vähän. Nyt voin käyttää tuon vapautuneen ajan parempien asiakkaiden kanssa, jotka arvostavat osaamistani ja ammattitaitoani. Kiitos entinen asiakkaani, kun jatkoit toimintaasi ilman minua.
Hyvä yrittäjä – jaksa luottaa itseesi, ja omiin valintoihisi. Niin teen minäkin. On se sitten tämä ER-tuki, tai mainostuotteita valmistava Omalogo tai paikallislehti Ykkös-Lohja – me tehdään kaikki täysillä ja aina pyritään tekemään hieman enemmän kuin mitä asiakas odotti.