Miksi nykyaikaisen markkinoinnin täytyy olla sosiaalista?

      Comments Off on Miksi nykyaikaisen markkinoinnin täytyy olla sosiaalista?

Ajat ovat muuttuneet melkoisesti. Vielä jokunen vuosi sitten oli täysin mahdollista toistella oman tuotteen tai palvelun ylemmyyttä muihin nähden. Nykyisin erona on se, että kuka tahansa voi milloin tahansa napsauttaa Facebookin auki ja antaa kuulua mielipiteensä asiasta. Se mikä oli soveliasta joskus, ei olekaan sitä enää. Kiukkuiset ja herkkänahkaiset kommentoijat alkavat olla monille yrityksille jo arkipäivää.

Oletko koskaan miettinyt miksi jokaisella firmalla naapurin muorin vihanneskatosta myöten on nykyisin jonkinlainen kanava sosiaalisessa mediassa? Kyse ei ole enää pelkästään näkyvyydestä, vaan myös siitä, että ihmiset ovat tottuneet jakamaan mielipiteensä netissä. Kukaan ei toivo keskustelun riistäytyvän käsistä sivuille, joissa keskusteluun ei voi vastata. Sosiaalisessa mediassa (jos pokka pitää) yrityksilläkin on mahdollisuus vastata pahoille kielille asiallisesti ja samalla säilyttää kasvonsa ainakin osittain.

Monet juuri aloittaneet netissä toimivat yritykset, kuten vaikkapa uudet kasinot, nettikaupat ja verkkopalvelut taistelevat saavuttaakseen näkyvyyttä kovassa kilpailussa. Jos verkossa tuloksensa tekevä firma ei näy hakutuloksissa tai bannereissa, ne voisivat yhtä hyvin olla näkymättömiä. Olisiko sinunkin  aika istahtaa alas ja miettiä käytätkö kaikkia mahdollisia keinoja päästä paistattelemaan digitaalisissa parrasvaloissa?

Sosiaalisessa mediassa mainostamisen etuja

Puskaradio on aina toiminut eikä sitä saa pois päältä. Sosiaalinen media on siitä ällistyttävän hyvä alusta, mutta se toimii molempiin suuntiin. Monille yrityksille ihmisten twiitit ja Facebook-päivitykset ovat tärkeä ikkuna ostajien mielenmaisemiin. Sen sijaan, että ihmisiltä kyseltäisiin tottumuksia kadulla kaavakkeet kädessä, nykyaikaiset yritykset hakevat tietoja sieltä, mihin kuluttajat niitä vapaaehtoisesti antavat.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa juuri tuo sosiaalisen median kova luu, Facebook. Sivustohan ei ole lähtökohtaisesti tehty juurikaan mainostamiselle tai yrittäjille ystävälliseksi. Algoritmit pyyhkivät armotta halutun näkyvyyden pois, jos kukkaron nyörit eivät aukea. Rahan käyttäminen mainontaan on toisaalta hiukan orgaanisen mainonnan periaatteen vastaista.

Pöhinän aiheuttaminen on toki edelleen hyvä tapa saada näkyvyyttä ainakin hetkellisesti. Siltikään ilmaisen tavaran jakelu tai klikkien ostaminen ei ole pitkään aikaan ollut kovinkaan optimaalinen strategia. Aito hyödyntäminen vaatii pitkäjänteisyyttä, pelisilmää, aitoa sisältöä ja jopa pientä taktikointia.

Pohjoismaat ovat ottaneet digitaalisen median markkinoinnin omakseen. NetBoosterin pohjoismaisesta markkinoinnista vastaava Jens Nielsen mainitsee, että kyseessä on yli 440 miljoonan punnan bisnes. Kyse ei siis todellakaan ole enää nappikaupasta, vaikka summaa vertaisi perinteiseen markkinointiin käytettävään rahaan. Ihmiset verkostoituvat netissä ennätysmäistä tahtia, joten tulevaisuus näyttää ruusuiselta nettimarkkinoille pyrkiville. Haasteita kuitenkin riittää.

Useat hyväksi todetut menetelmät, jotka ennen tuottivat tulosta, ovat kovaa vauhtia vanhentumassa. Maksetut hakukonetulokset eivät enää tuota yritykselle toivottua tulosta (paitsi tietysti Googlelle) ja on yhä vaikeampi saada rahalleen vastinetta. Tästä syystä yhä useammat turvautuvat spesialistien ja konsulttien apuun, mikä onkin pitkällä tähtäimellä varsin viisas päätös. Pitkäjänteiseen digitaaliseen markkinointiin pistetty panos kuitenkin palautuu taatusti, jos osaa olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja vieläpä oikealla tavalla.

Lopuksi yhteenveto

Sosiaalinen media voi olla sinunkin yrityksellesi oiva apuväline, mutta vain jos käytät sitä oikein. Voit milloin tahansa ottaa yhteyttä ja saada neuvoa juuri sinulle sopivasta digitaalisesta markkinointistrategiasta. Yrityksen tyylin ja sanoman tulee näkyä hyvässä valossa ja johdonmukaisesti. Ilman suunnittelua voit huomaamattasi lähettää asiakkaillesi ristiriitaisia viestejä. Tällainen on omiaan aiheuttamaan somevihaa ja julkista kummastelua.

Älä jätä yrityksesi näkyvintä osaa tuuliajolle. Tee ammattimainen ratkaisu ja valmistaudu jo ennalta sosiaalisen median ilmiöihin. Keskustelu on menestyksen avain tässä asiassa, mutta keskustelun tulee olla myös tasokasta! Mieti aina miltä toimintasi näyttää ulospäin ja muista, että kaikki eivät välttämättä ole samaa mieltä siitä, mikä on hauskaa tai soveliasta.