Mitä tarkoittaa franchising ja kuinka me voimme olla mukana kuvassa

Yksinkertaisimmillaan franchising tarkoittaa sitä, että yrittäjä ostaa/vuokraa lisenssin ja liiketoimintamallin joltain yritykseltä, joka mahdollistaa paikallisten yrittäjien ja yritysten toimimisen oman brändinsä alla. Meille kaikille tutuin suomalainen franchising-ketju ovat K-kauppiat. Jokaista K-kauppaa vetää yksityinen, paikallinen yritys. Miksi tällaiseen kannattaa jossain tapauksissa lähteä mukaan? Jos omalta alueelta esimerkiksi puuttuu täysin hyvällä liiketoimintamallilla toimiva hampurilais- tai pikaruokapaikka, tarjoaa franchising-mahdollisuuden valita useasta jo olemassa olevasta brändistä ja näin uusi yrittäjä pääse samantien nauttimaan “the name you know” tilanteesta, sillä onhan se aina eriasia avata Jätkän burgeri kuin esimeriksi vaikka Kotipizza tai McDonalds.

Lähtemällä mukaan yhdeksi ketjuyrittäjäksi, saa toisaalta koko ketjun markkinointinäkyvyyden omaksi hyödykseen, mutta joutuu samalla joustamaan usein omissa ideoissaan ja ajatuksissaan, sillä ketjuyrittäjänä saa huomata, että jokainen ketjun liike toimii toisiinsa verrattuna samalla tavalla, samalla ohjeistuksella ja samoilla hinnoilla, ja jokainen yrittäjä maksaa sekä liittyessään jäseneksi että vuosittain/kuukausittain ketjumaksuja, jotka sitten kattavat ketjun ylläpitävät toimet ja markkinoinnin, uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen jne.

ER-tuki, Kettumarkkinointi ja ketjutoiminta

ER-tuki tai itseasiassa sen edeltävä markkinointipalvelu AdFox toimitti useamman vuoden ketjuyrityksille buukkauspalveluita, joillekin etsittiin uusia yritysasiakkaita, toisille paikkoja, joihin yritys voisi kasvaa – tämä toiminta loppui jo 2000-luvun alkuvuosina. Nyt 2018 ER-tuki ja Kettumarkkinointi voivat auttaa ketjutoimintoja erilaisella näkyvyysratkaisulla,  joka on lähinnä tarkoitettu sellaisille ketjuille, jotka vielä rakentavat verkostoaan ja haluavat tulla esille myös erilailla ja uusissa paikoissa – me tarjoamme sisältömarkkinointia.

Neljä toimittajaa – artikkeleita joka päivä

Meillä on tiimissä neljä omaa toimittajaa ja kirjoitamme päivittäin artikkeleita eri aihealueilta. Toisena päivänä voimme tehdä haastattelua vaikka apteekkarista ja tuottaa hyvintointiartikkeli www.hyvinvointi.pro sivustolle ja toisena päivänä voimme kirjoittaa artikkeli esimerkiksi Hangon satamasta meidän Itämeren satamat sivustollemme. Toisaalla voimme kirjoittaa vaikka bingohallien historiasta ja mitä niille on tapahtunut nykyään ja julkaisemme se vaikka vinkkaajaveikkaa- sivustolla. Näitä erilaisia sivustoja, joissa julkaisemme artikkeleitamme on reilut 30 sivustoa. Osa sivustojen uutisista tulee luonnollisesti suomalaisista tiedotepalveluista kuten STT:ltä ja ePressiltä.

Silloin tällöin kirjoittelemme juttujamme myös erilaisiin suomalaisiin foorumeihin, mutta näitä mahdollisuuksia käytämme minimaalisesti. Sen sijaan sisältöartikkeleita tuotamme päivittäin aiheiden vaihdellessa historiasta tämän päivän uutisiin, urheiluun, autoiluun ja moneen muuhun.

Olemme myös valmistautuneita siihen, että jonakin päivänä sisältötuotantopalveluitamme tilataan enemmän, ja verkostostamme löytyy lisää kirjoittajia nopeallakin varoitusajalla. Kaikki kirjoittamamme artikkelit ovat yksittäisiä artikkeleita, eikä niitä kopioida toisille sivustoille. Esimerkki tällaisesta perussisältöartikkelista on esimerkiksi tämä selkeästi asiaansa menevä kylpyhuoneartikkeli: https://ykkoslohja.fi/designia-kylpyhuoneeseen/

Hieman kauempaa kiertävä mutta asiasisällöntään kokonainen ja tarkoitukseensa sopiva sisältöartikkeli markkinoinnista löytyy täältä.

Miksi sisältöartikkeli

Sisältöartikkelit käsittelevät jotain teemaa tai ajankohtaista asiaa ja linkittyvät itsessään asianmukaisiin sivustoihin. Esimerkiksi kirjoittaessamme vaikka unen merkityksestä urheilija tai kuntoilijan treenaamiseen, pyrimme linkittämään artikkeliin lisätietoa niin itse treenaamisesta, mahdollisesta treenipaikasta kuin myös tietoa itse unesta ja tarpeestamme uneen. Jokaisella artikkelilla on aina pääaihe ja sen ohessa 2-3 pienempää sivujuonnetta. Teemme myös viikoittain aivan tavallisia uutisartikkeleita, haastatteluita ja nämä julkaisemme myös teemasivustoilla soveltuvin osin, mutta kaikki päivän polttavat artikkelimme ilmestyvät kaupunkilehdessämme Lohja, Vihdin ja Siuntion alueelle.

Kaupunkilehti täytti tänä vuonna 30 vuotta. ER-tuki ja Kari Oksanen ovat toimittaneet markkinointipalveluita reillut 30 vuotta ja Ketut ovat toimineet nykymuodossaan viimeiset kolme vuotta ja toimineet kaupunkilehti Ykkös-Lohjan tuottajana ja julkaisija painon ollessa Salon Lehtitehdas.

Sisältöartikkeleilla voidaan tuoda tietoisuutta jostain asiasta uudella tavalla esille  – kysy lisää, miten voimme palvella teitä.