Pidä huolta itsestäsi kuumalla

Tämä kesä on ollut todellakin kuuma, ja se on asettanut omat haasteensa työnteolla niin toimistoissa, etätyöpisteissä kuin myös normaalille elämiselle. Tästä johtuen mekin päätimme kirjoittaa omalle sivullemme pienen muistutuksen, ja vinkkilistauksen kuumaan päivään, ja kenties vähän muutakin – sillä eihän tiikeri raidoistaan mihinkään pääse.

Pidä huoli myös partneristasi

Vaikka olisi kuinka kuuma päivä, ja jo pelkkä olemassaolo saa hien virtaamaan pitkin selkää ja paidan liimautumaan ihoon kiinni, on hyvä muistaa myös oma partneri ja pian tulossa olevat tavalliset illat ja viileät yöt. Niitä ajatellen nimittäin tämän kuuman jakson jälkeen itsekukin käy varmasti kuumana, ja lisämaustetta voisi hakea vaikka https://lovebuddy.fi/ sivuston valikoimista – sillä jokainen parisuhde kaipaa aina välillä pientä lisämaustetta, ja miksei voisi sekä itseään että kumppaniaan, rakastettuansa kiittää ostamalla parit lahjat, joita sitten kokeillaan yhdessä, heti kun kuuma iltarintama hieman väistyy ja jaksamme taas normaaliin tapaan jatkaa arkeamme.

Vinkkejä kuumaan päivään

Pari vinkkiä ovat todellakin itsestään selviä ja jokaisen meistä pitäisi muistaa pitää itsestään sen verran huolta, ettei päästä itseään kuivumaan tai menettämään energiavarastojaan, vaikka kuinka kuuma päivä olisikin.

Juo tarpeeksi

Juomista ei voi liikaa alleviivata, eikä sitä, mitä kannattaa juoda, ja mitä ei. Esimerkiksi liiallinen kahvinjuonti tai alkoholi eivät todellakaan ole hyväksi kuumalla ilmalla, sen sijaan tavallinen vesi, kivennäisvesi ja tee ovat hyviä vaihtoehtoa ja aikuisen ihmisen, joka tekee toimistotöitä pitäisi tällaisena päivänä juoda sellaiset kolmisen litraa nestettä. Juomisen määrä riippuu tietenkin myös siitä mitä tekee, sillä jos työ on ruumiillista ja siinä hikoillaan paljon, haihtuu ihon kautta kehosta normaalia enemmän nestettä, eli nestettä pitää juoda koko ajan.

Kivennäisvesi sen puoleen on hyväksi, koska siinä on suolaa. Kivennäisvesi on vettä, jossa on tavallista enemmän mineraaleja, kuten natriumia, kaliumia, magnesiumia ja kalsiumia. Viimeisten vuosien aikana kivennäisvesien suolanmäärää on kuitenkin vähennetty. Natriumin määrät vaihtelevat kivennäisvesissä 6–16 milligrammaan 100 millilitrassa. Valitse vähäsuolainen, jos sinulla on korkea verenpaine tai turvotusta tai epäilet saavasi ruoasta liiaksi suolaa.

Sydänliiton ravitsemusterapeutin Tuija Pusan mukaan suolamäärät näyttävät pieniltä, mutta niihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos kivennäisvesiä juo päivittäin.

”Jos kivennäisvettä juo puoli litraa päivässä, suolapitoisuudella on jo väliä. Schlossblick-kivennäisvedellä siitä kertyy yhteensä 0,8 grammaa suolaa. Se on jo merkittävä määrä, kun suolan saantisuositus on enintään 5 grammaa päivässä”, Pusa sanoo.

Suolaisempaa vettä ei Pusan mukaan ole syytä valita helteelläkään.

”Helteelläkin riittää ruuasta saatu suolamäärä. Suolaa tulee usein joka tapauksessa liikaa.”

Mutta jos syö helteellä tavallista vähemmän, voi valita suolaisemman veden.

”Silloin ei haittaa, jos juo suolaisempaa vettä. Silloinkin riittää kohtuullinen määrä, eli vettä ei tarvitse juoda litrakaupalla.”

Lähde: https://kuluttaja.fi/artikkelit/kivennaisvesien-suolamaarissa-on-eroja-suolattomia-kannattaa-suosia/

Syö useammin mutta kevyemmin

Kuumalla ei välttämättä jaksa syödä samalla tavalla kuin normaalisti, ja varsinkin uuninkäyttö ja paistaminen kuumassa keittiössä voivat tuntua ylivoimaisilta, joten silloin voi miettiä vaihtoehtoisesti ruoan kotiintilaamista, tai salattien ja muiden “kylmien” ruokien valmistamista. Kuumalla on parempi muutenkin syödä tavallista useammin päivässä, ja suositeltavia ruokia ovat erilaiset kalaruoat ja keitot, sekä kaikki hedelmät ja marjat. Joissain todella lämpimissä maissa syödään päivällä lähinnä hedelmiä. Varsinainen ruoka syödään illalla. Hetkellinen vähäisempi syöminen ei ole vaarallista terveelle ihmiselle.

Hyvä hedelmävinkki on tehdä hedelmälohkoja ja laittaa ne pakkaseen. Jäiset marjat ja hedelmät ovat hyviä välipaloja kuumalla ilmalla, ja jos miettiin asiaa sen oman kumppanin suhteen, niin jäisillä marjoilla onnistuu myös leikittely iholla…

Vaikeuksia nukkua?

Nukkumisongelmat, vähäinen uni, näkyy helposti töissä ärtyisyytenä ja vaikeutena keskittyä, siksi on hyvä miettiä, miten voisi nukkua kuumalla paremmin. Tämä on haastavaa, jos kotona ei ole viilennystä, mutta pari vinkkiä kuitenkin löytyy.

Ensinnäkin jos asut kaksikerroksisessa talossa, harkitse nukkumista alakerrassa, sillä kuuma ilma nousee aina ylös. Talosin viileimmät huoneet löytyvät siis alakerrasta.

Toisekseen, jos sinulla on tilaa pakastimessa, laita petivaatteet hetkeksi kylmään ennen nukkumaanmenoa, mutta älä pakasta niitä. Viileisiin vällyihin meneminen kumppanin kanssa saattaa saada aikaiseksi muutakin kuin nukkumista, mutta sehän ei välttämättä ole huono juttu lainkaan.

Tottakai myös nukkumapaikan valinnalla on väliä, sen valoisuuden ja rauhallisuuden suhteen, ja kannattaa tehdää parhaansa, jotta valinnaisessakin nukkupaikassa saa itselleen hyvän nukkuma-asennon. Eivät tällaiset kuumat kaudet liikaa kauaa kestä, ja siinä missä ulkona ollessa voi ladata akkuja ja ottaa auringosta kaiken irti, voi samalla jo ajatella tulevia loskakelejä, niin kenties niihin verrattuna lämmin kesäsää on kuitenkin se parempi vaihtoehto.