Verkkoliiketoiminnasta ja maksamisesta

Vielä muutama vuosi sitten ostajat olivat hieman epävarmoja ostaakseen netistä. Tänä päivänä suomalaiset ostavat kilvan kaikkea halpaa Kiinasta – tietämättä edes mitä oikeasti ovat tilaamassa. Nykyään kiinatuonnille on onneksi tullut tullausmaksut ja tullauskäsittelyt, jotka lisäävät yhden työvaiheen moneen tilaukseen, ja kenties samalla tuo muutoksen suoraan halpatuontiin.

Kiinasta ostaminen on kuitenkin nykyaikaa ja näyttää, että ihmiset Suomessakin ovat valmiita ostamaan netistä, ja että jokaisen suomalaisen yrittäjän olisi hyvä olla netissä tavalla tai toisella siten, että myös maksaminen onnistuisi suoraan, ilman erillisiä laskutuksia. Millaisia mahdollisuuksia tähän sitten on, ja onko se vaikeata?

Maksaminen ja sen mahdollistaminen ei ole vaikeata

Yrittäjälle, joka haluaa perustaa verkkokaupan tai vain mahdollistaa yksittäisen palvelun tilauksen ja maksamisen suoraan netistä, voi huokaista helpotuksesta, koska tällaisen toiminnan rakentaminen omille kotisivuille tai vaikkapa sosiaalisen median kanavaan ei ole ammattilaiselle iso projekti. Se siis tarkoittaa, ettei se myöskään maksa paljoa enää. Suurin kysymys liittyy maksamisen välittäjään, eli kenen kanssa maksun tekninen toteutus tehdään. Meilläkin on useita erilaisia vaihtoehtoja ja tuomme esille yhden, itseasiassa ruotsalaisen vuonna 2008 perustetun Trustlyn, josta on tullut yksi Euroopan suurimmista maksunvälittäjistä. Trustly mahdollistaa maksut suoraan asiakkaan omaa verkkopankkitunnusta ja -yhteyttä käyttäen.

Yksi Trustlyn kasvun mahdollistaneista edistysaskelista oli se kun Trustlystä tuli yksi rahapelialan eli iGaming sektorin suurimmista kumppaneista ja Trustly kasinot tulivat lähes alan peruspilariksi – nykyään siis suomalainen rahapelien pelaaja voi omassa maksuliikenteessään käyttää sitä omaa verkkopankkiaan.

Yritykselle Trustly pystyy tarjoamaan rahaliikenteen 29 EU maan sisäisesti maksujen hyväksymiselle ja palautuksille ilman lisäkustannuksia. Asiakas maksaa siis oman verkkopankkinsa tunnuksilla sinun verkkokaupassasi. Esimerkiksi Suomesta mukana ovat käytännössä kaikki pankit. Trustly on tehnyt palvelunsa lisäämisen helpoksi monelle eri alustalle ja oma nettisivustosi tekijä osaa lisätä maksumahdollisuuden ilman koodausta, valmiina moduulina omalle sivustollesi. Trustlyn kautta maksaminen toimii niin perustietokoneella kuin mobiililaitteilla, joten sekään ei ole este sen käyttöönotolle omassa palvelussasi.

Tällä hetkellä Euroopassa maksetaan verkossa. Verkossa pankkisiirto on suurin maksutapa 48% kaikesta maksamisesta, kortilla maksaminen on 21% toiseksi suurin mutta esimerkiksi erilaiset nettilompakot kattavat vain 5% kaikesta nettimaksamisesta, joten oman pankin käyttö on eurooppalaisille se tutuin maksutapa. Joten jos oma liiketoimintasi on Euroopan laajuista, miksi et tutustuisi Trustlyn mahdollisuuksiin?

Sinulla ei ole nettisivuja(!)

Olemme tavanneet myös sellaisia kivijalkakauppiaita ja palvelualojen yrityksiä, joilla ei ole nettisivustoa lainkaan. He luottavat, että asiakas saa yrityksestä tietoa muiden kertomana eli hyvät asiakkaat kyllä kertovat heistä eteenpäin. Onneksi tällaiset yritykset ovat kuitenkin jo lähes loppuneet. Yksikään oikeasti liiketoimintaansa ajatteleva yrittäjä ei voi sanoa, etteikö kotisivuista olisi hyötyä. Ennen kaikkea sen pitäisi olla se paikka, mistä potentiaalinen asiakas ja vanhakin asiakas löytää sen parhaan tiedon yrityksestäsi ja pystyy tilamaan nopeasti ja helposti palvelusi ja tuotteesi.

Kukaan ei voi enää sanoa, että kotisivut ovat kalliit tehdä, kun tekijöitä on paljon ja verkkokaupan saa itselleen jo noin 1000 euron kuluilla, joka siis vastaa alle yhden kuukauden vuokraa pienestäkin liiketilasta, tai se että nettisivujen vuosiylläpito voi maksaa noin 150 euroa – se kulu ei ole mitään, jos oikeasti pyöritetään yritystä.

Teknisesti oikein tehdyt, Googlelle kerrotut nettisivut eivät ole siis kalliit tehdä, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat nopeasti valmiit. Usein tässä vaiheessa oiotaan ja mennään nopeasti maaliin, mutta siinä vaiheessa, kun kotisivuja uusitaan tai niitä tehdään ensimmäistä kertaa, olisi yrittäjälle hyvä katsoa sitä omaa liiketoimintasuunnitelmaa ja sen sisältöä. Samalla ehkä kannattaa päivittää suunnitelmaa ja tehdä sen perusteella ne kotisivut. Kotisivuissa tärkeintä on muistaa, että niiden pitää tarjota sinun asiakkaillesi vastauksia heidän tarpeisiinsa, ja siinä ei ranskalaisin viivoin tehdyt palvelulistaukset auta. Tee sivusto kunnolla, lisää ostamisen mahdollisuudet ja saat itsellesi automaattisen myyntikaverin, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa, kuin se parinsadan euron tekninen ylläpitomaksu vuosittain.