Aika ei tunnu riittävän enää kaikkeen mitä pitäisi tehdä, ja oma osaaminenkaan ei aina tahdo joustaa tarpeeksi. Näistä tunteista huolimatta nimenomaan pienet yhden tai muutaman hengen yritykset pitävät Suomen pyörät pyörimässä, niin myös Lohjalla.
Pienet yritykset pitävät Suomen pystyssä
Joskus vuosia sitten laskimme, että Lohjan talousalueelta löytyi yli 3000 yritystä, yrityksiä on monia yhä vielä ja Lohjan talousalueelle on vieläkin ominaista, että yritykset ovat nimenomaan niitä pieniä yrityksiä ja isompia työnantajia on kaupungin ja paperitehtaan lisäksi vain muutamia.
Lohjan sijainti pitäisi olla kunnossa ja kaupungin palvelut ja rakenne pitäisi myös olla toimiva, miksi sitten meiltä puuttuu paljon sellai-sia yrityksiä, joita muissa vastaavan kokoisissa suomalaisissa kaupungeissa on? Meiltä kyllä löytyy parturit ja kampaamot, autopesulat ja marketit – mutta pienet yksityiset vaateliikkeet, butiikit, sisustusliikkeet ovat vähissä – eikä niitä paljon puhuttuja kahviloitakaan meillä ole sen enempää kuin muissakaan kaupungeissa. Ongelma vain tuntuu olevan usein siinä, etteivät lohjalaiset käyttäisi palveluita?
Markkinointi & tietoisuus
Johtuuko se tietoisuudesta, markkinoinnista vai mistä? Miksi Lohjalle ei ole tullut enempää uusia yrityksiä? Odottavatko kaikki uusia kauppakeskuksia – tilaa ainakin nyt olisi.
Monet Lohjan liikkeistä ovat olleet olemassa jo kauan ja ne toimivat pitkään käytössä olleella tavalla, joka tuntuu yrittäjille riittävän, joten mistä saamme ajatuksia, että liiketoiminta ei meillä toimisi, tai miksi monet (jo lopettaneet) yrittäjät valittavat, että lohjalainen ei osta Lohjalta – eihän se niin voi oikeasti mennä?
Pienet yrittäjät luottavat paljon yrityksensä pyörittämisessä tukiverkkoon – on pankki, tilitoimisto ja joillakin jopa verkosto muita yrittäjiä auttamassa, kun tarvitsee apua tai kuuntelijaa. Mutta on myös paljon yrittäjiä, jotka tekevät paljon sellaista(kin), minkä voisi antaa tehtäväksi paikalliselle ammattilaiselle, jolloin itselle jäisi enemmän aikaa tehdä oma työ entistä paremmin, ja joskus jopa suunnitella eteenpäin. Isoissa tavarataloissa ja ketjuilla on vähintään se yksi ihminen, joka tekee juuri sitä suunnittelua – ja paikallisestikin yksityinen pieni yritys voisi onnistua toiminnassaan paremmin, jos alkaisi tehdä enemmän paikallista yhteistyötä.
Me viemme automme korjaamolle, käymme kampaajalla, hierojalla ja ostamme ruoan ruokakaupasta – miksi sitten teemme yrittäjinä paljon sellaisia asioita, joista emme oikeastaan tiedä, mutta haluamme säästää… miksi yrittäjillä on vaikeata viedä tavallisen elämän tapoja yrittäjyyteen ja käyttää töiden tekemiseen ammattilaisia, joiden jäljiltä työ on tehty nopeammin ja useimmiten vielä paremmin.
Älä yritä tehdä kaikkea itse
Kaikkea ei tarvitse yksinyrittäjänkään tehdä itse, koska aika on sellainen resurssi, mitä et voi ostaa lisää mistään. Sinun pitää siis suunnitella ajankäyttösi ja kenties uudistaa ajatusmallejasi siinä samalla.
Vinkki:
Lohjalla toimiva pieni mutta kokenut markkinointitoimisto Kettumarkkinointi voi auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksä heidän näkyvyys- ja tunnettavuusongelmissa. Kettumarkkinoinnilla on kokemusta niin printtimediasta kuin digimediasta ja toimitettuja projekteja on vuosien varrelta jo satoja – myös aivan yhden hengen yrityksille.
KO
You must be logged in to post a comment.