5 nettibisnestrendiä, joita voi odottaa vuonna 2020

Vuosi 2019 alkaa olla lopussa ja se tarkoittaa, että on erilaisten yritysten ja bisnesten on aika arvioida menneen vuoden tuottoa ja menestystä. Hyvät asiat pidetään ja huonoja yritetään parantaa uusien suunnitelmien kera ja se johtaa erilaisten trendien syntymiseen bisnesmaailmassa. Tässä ovat 5 nettibisnestrendiä, joiden voit odottaa tapahtuvan vuoden 2020 puolella. Nettibisnekset kilpailevat toistensa kanssa koko ajan ja etsivät uusia tapoja, joilla erottua joukosta ja nämä ovat tänä päivänä toimivimpia menetelmiä.

Arvostelut ovat kaiken A ja O

Oletko itse ikinä meinannut ostaa jotain netistä ja mennyt lukemaan muiden tuotteen ostajien arvioita, mutta et löydä yhden yhtä kirjoitusta? Tämä saattaa helposti saada sinut miettimään kaksi kertaa, kannattaako tuotetta ostaa ollenkaan. On havaittu, että jopa 92% potentiaalisista ostajista ei osta tuotetta, jolla ei ole yhtään arvioita. Tämä johtuu usein siitä, että kuluttaja ostaa paljon turvallisimmin mielin tuotteen, jonka joku toinen on jo ostanut ja kokeillut. Jos olet miettinyt, miksi niin monet uudet brändit hankkivat “influencereita” kokeilemaan heidän tuotteitaan ilmaiseksi arvostelua vastaan, se johtuu juurikin tästä ilmiöstä. Kun oikeat ihmiset kertovat pitävänsä tuotteesta tai brändistä, se nostaa tuotteen myyntiä roimasti ja luo hyvän maineen. Onkin siis odotettavissa, että yhä useammat nettibisnekset sijoittavat markkinointiin kuluttaja-arvioiden ja kokeilujen kautta.

Vihreä yritys on suosituin

Ilmastonmuutos puhuttaa ja ekologisuus, ympäristöystävällisyys ja eettisyys ovat nousseet yhä tärkeämmiksi seikoiksi kuluttajille. Esimerkiksi erilaiset vaihtoehdot lihatuotteille menevät kaupaksi koko ajan paremmin ja niitä myyvien yhtiöiden osakkeet vain kasvavat arvossaan jatkuvasti. Kuluttajille tuotteen ekologinen maine ei ole kuitenkaan tarpeeksi, vaan yhä useammat haluavat muuttaa koko elämäntyylinsä ympäristöystävälliseksi. Tämä merkitsee muun muassa ekologisten tuotteiden käyttöä ja ruokavalion muuttamista kasvispohjaiseksi, mutta se sisältää myös yhtiöiden saattamista vastuuseen ympäristölle aiheutuvasta rasituksesta. Sen takia yritykset siirtyvät ekologisiin ja vastuullisiin raaka-aineisiin ja työvoimaan, sekä säästävät energiaa ja pienentävät hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Kuluttajille ei useinkaan ole kuitenkaan tarpeeksi vakuuttelu siitä, että yritys tai tuote on vihreä, vaan he haluavat yksityiskohtaista tietoa ja selvää dataa. Oli kyse sitten metallifestivaaleista tai kansantanssista, kuluttajat haluavat läpinäkyvyyttä yritysten toimintaan. Onkin siis odotettavissa, että vuonna 2020 läpinäkyvyys ja ympäristöystävällisyys nettibisneksessä jatkavat kasvuaan.

Algoritmit rakennetaan eettisiksi

Algoritmit ohjaavat kuluttajakäyttäytymistä suuresti ja sen seurauksena myös bisnespäätöksiä suurimmalle osalle yrityksistä ja brändeistä. Algoritmit päättävät, mitä kuluttaja näkee ja kuinka paljon, joten jos jokin yritys tai tuote saa enemmän ruutuaikaa algoritmin takia ja syy tähän on epäeettinen, seuraamuksia on usein luvassa. Nykyajan kuluttaja on paitsi ympäristötietoinen, myös eettisesti valveutunut, mikä on johtanut myös yritysten markkinointimuutoksiin. Algoritmien vaikutuksen voi helpoiten huomata sosiaalisessa mediassa mainosten kautta, mutta esimerkiksi hakukoneet toimivat myös algoritmien perusteella. Jos algoritmi syrjii jotain ryhmää, yritystä tai henkilöä perusteettomasti tai ennakkoluuloisesti, siitä seuraa nykyään harmia algoritmin tekijälle ja kuluttajat vaativat tilanteen korjausta. Ensi vuonna ja myös siitä eteenpäinkin algoritmeja aletaan rakentaa eettiseltä pohjalta ja kuluttajien toiveet mielessä.

Kaikki muuttuu mobiiliksi

Milleniaalit alkavat dominoida sekä työvoimaa, että kuluttajakantaa, joten yritysten on pakko muuttaa palveluitaan ja tuotteitaan heille houkutteleviksi. Milleniaalit ovat kasvaneet mobiiliaikakaudella ja haluavat kaiken helposti kuljetettavassa ja aina käytettävässä muodossa. Tämän takia nettikaupat ja -bisnekset ovat niin suosittuja nykyään, ja on odotettavissa, että ne vain jatkavat lisääntymistä ja pysyvät yhtä suosittuina kuin nytkin. Helppous on aina haluttua ja mikä sen helpompaa, kuin saada kaikki näppiensä ulottuville taskusta löytyvän älypuhelimen kautta.

5G-verkko yleistyy

4G-verkko oli suuri harppaus eteenpäin nettibisneksille ja auttoi monia sivustoja ja yrityksiä suuresti. Nyt kuitenkin ollaan astumassa uuteen netin aikakauteen 5G-verkon johdattamana. 2020 vuoden aikana 5G-verkot leviävät luultavasti joka paikkaan maailmassa ja se tulee avaamaan ennennäkemättömiä ovia. 5G-verkko mahdollistaa noin 1 Gbps:n latausnopeuden ja todella nopean netin, mikä tulee täysin muuttamaan miten käytämme nettiä ja kuinka käyttäydymme siellä. Se tekee varsinkin kommunikaatiosta huimasti nopeampaa, mikä auttaa varsinkin pieniä yrityksiä suuresti tuotannossa. Monet ovat sitä mieltä, että 5G-verkko voi olla myös terveysriski ja että sen rakentamista EU:ssa pitäisi lykätä siihen asti, että sitä on tutkittu puolueettomasti tai kehitetty turvallisemmaksi. Jää nähtäväksi, miten asian kanssa käy, mutta selvää on, että jos 5G-verkko yleistyy, se muuttaa nettibisnesten arjen aivan erilaiseksi.