Enemmän resursseja omaan käyttöön – ulkoista markkinointi

Yrityksen on aina hyvä keskittyä omaan ydinosaamiseen ja markkinointi vie aikaa ja vaatii vaivansa. Harva yrittäjä hoitaa itse kirjanpitonsa, varsinkin jos työntekijöitä on enemmän kuin yksi – miksi sitten markkinointi ei olisi sellainen osa-alue, joka ehdottomasti kannattaa ulkoistaa?

Markkinointi antaa yritykselle näkyvyyttä, luo sille kasvot ja tavoittaa kohderyhmänsä. Totta kai kuka tahansa voi räpsiä kuvia Instagramin tai kirjoittaa muutaman lauseen Facebookiin, mutta esimerkiksi jatkuvan sisällön tuottaminen on aikaa vievää puuhaa. Valitettavasti hyvätkin ideat hautautuvat usein kiireellisempien töiden alle. Ulkoistamalla markkinoinnin ammattilaiselle samalla kertaa hoituu some, blogi, kotisivujen päivitys ja lisää. Tarvittaessa paketit räätälöidään yhdessä ammattilaisen kanssa yrityksen tarpeisiin sopivasti. Oli kyseessä sitten casino online tai ravintola-alan yritys ammattilainen tietää, mitä tekee.

Uudet ajat markkinoinnissa

Onneksi ne ajat alkavat olla takana, jolloin markkinointi oli jäykkää ja kallista. Tämä tarkoitti usein sitä, että pienemmillä yrittäjillä ei välttämättä ollut rohkeutta lähteä sijoittamaan rahaa markkinoinnin saralle. Nykyisin markkinoinnin voi ulkoistaa halutessaan asteittain ja tehdä esimerkiksi erilaisia pienempiä projekteja.

Kokonaisvaltaisella markkinointisuunnitelmalla- ja strategialla taas tähdätään koko paketin haltuunottoon: pitkällä tähtäimellä hoidetaan kuntoon niin brändäys, tavoitteet kuin yksittäisten kanavien hoitaminen ja sisällöntuottaminen. Parhaimmillaan markkinointitoimisto hoitaa sisällön tuotannon, graafisen suunnittelun, kotisivut sekä some- ja digimarkkinoinnin tietysti asiakkaan tyylille uskollisesti. Yritykselle ei välttämättä riitä, että markkinoidaan vain yhdessä kanavassa, vaan yrityksen tulee näkyä monessa paikassa ja monella tavalla, kuvina, videoina ja teksteinä.

Joustavampaa hinnoittelua

Toisaalta kevyempi hinnoittelu tarkoittaa, että kokemattomat tai resursseiltaan pienemmät yritykset voivat lähteä rohkeasti kokeilemaan. Jos varsinaista brändäämistä ei tehdä, on esimerkiksi somen kautta tapahtuvan markkinoinnin hyvä olla kunnossa – pienempi yritys voi hyvin tyytyä somepakettiin, jossa ammattilainen tuottaa jatkuvaa ja laadukasta sisältöä asiakkaan näköisellä tavalla.

Hinnoittelussa näkyykin nykyisin selkeää joustavuutta: vanhan tuntihinnan sijaan voidaan sopia kiinteä hinta projektille tai mennä eteenpäin kuukausipaketilla, jossa asiakas maksaa kiinteää kuukausihintaa yrityksen markkinointipaketin hoitamisesta.

Mitä haluat myydä?

A young woman buys a car in a car showroom. A man signs a car rental agreement.

Markkinoinnissa ei välttämättä ole kyse suoraan myymisestä. Kaiken markkinoinnin toivotaan toki vaikuttavan lopulta myyntiin, mutta markkinointi on paljon muutakin. Lähes jokaisella yrityksellä on kuitenkin jokin lopputuote tai palvelu, jota myydään. Oli kyseessä sitten Book of Ra -kolikkopeli, siivouspalvelu tai kodinkone, tulee niin yrityksen kuin tuotteenkin saada näkyvyyttä.

Myynnillisessä markkinoinnissa lähdetään yleensä liikkeelle siitä, kenelle tuotetta myydään – kohderyhmä on olennainen, kun ollaan myymässä jotakin tiettyä asiaa. Kenelle, mitä ja missä ovat kaikki oleellisia kysymyksiä. Netin parasta kolikkopeliä ei välttämättä kannata lähteä myymään eläkeläiselle samaan tapaan kuin vasta omaan kotiin muuttanut ei välttämättä ole paras kohderyhmä siivouspalvelulle.

Periaatteessa, mitä tahansa voidaan myydä, koska tutkimusten mukaan tarjonta lisää kysyntää. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoinnin kautta voidaan luoda tarpeita ja herättää mielikuvia, jotka edesauttavat sitä, että tuoteta tai palvelu halutaan ostaa.

Luota ammattilaiseen

Vain harva yritys, jolla ei ole varsinaista markkinointivastaavaa tai tiimiä, joka hoitaa markkinoinnin, pystyy hoitamaan kaikki tarvittavat markkinointitoimenpiteet ilman, että se on aikaa pois jostakin muusta oleellisesta. Itse asiassa yleensä on niin, että markkinointi jää, vaikka ideoita olisi.

Markkinoinnin ulkoistamisen ei kuitenkaan tarvitse olla sen ihmeellisempää kuin kirjanpitäjän hankinta. Parhaimmillaan markkinointi tuo siihen sijoitetut eurot moninkertaisena takaisin yritykselle. Nykyisin tehdään paljon markkinointia joustavasti ja asiakkaalle räätälöidyillä paketeilla – markkinoinnin ei tarvitse maksaa maltaita, eikä markkinointitoimiston kanssa tarvitse mennä naimisiin. Markkinoinnin ammattilaiset miettivät yhdessä kanssasi, millä toimenpiteillä juuri oma yrityksenne saadaan lentoon!