Törmäsimme tänää netissä erään ison yrityksen blogiin, jossa käsiteltiin suomalaisten hakukonekäyttäytymisen muutosta ja halusimme ottaa tähän kantaa.
Väite: Hakukäyttäytymisessämme on tapahtunut lyhyen ajan sisällä merkittävä muutos, joka vaikuttaa myös siihen, miten yritysten tulee verkosta löytyä ja millaisia tietoja niistä pitäisi verkosta löytyä.
Vastaus: Mikä tällainen merkittävä muutos on todellisuudessa ollut? Ainoa suuri ja merkittävä muutos on jatkuva käyttäjien siirtyminen mobiilikäyttöön kotitietokoneen tai tabletin sijasta.
Väite: Hakukäyttäytymisen muutos on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa, mutta korona-aika on selvästi kiihdyttänyt sitä. Hakujen määrät verkossa ovat lisääntyneet, samoin verkossa tehtävät ostotapahtumat. Samalla kun asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, ovat myös yritykset muuttaneet toimintaansa yhä enemmän digitaaliseksi, mutta samalla niiden tulee vastata yhä moninaisimpiin verkon vaatimuksiin.
Vastaus: Totta on, että hakujen määrät ovat lisääntyneet, joka johtuu osittain siitä, että käyttäjien määrä on yhä lisääntynyt. Voidaan sanoa, että digitalisaatio on nyt kattanut koko väestön nuorista ikäihmisiin. Mutta ovatko yritykset laajemmassa mittakaavassa kuitenkaan paikallisesti muuttaneet toimintojaan digitaalisiksi, onkin sitten eri asia. Ja se tuleeko paikallisen yrityksen vastata kaikkiin mahdollisiin mahdollisuuksiin mitä verkkoliiketoiminta mahdollistaa, onkin se iso kysymys. Varsinkin pienillä ja yksinyrittäjillä yrittäjillä tärkeintä on tehdä valintoja siinä, missä on ja miten on.
Väite: Yhä yksityiskohtaisemmat haut
Hakukäyttäytymisen muutos johtuu pitkälti datan ja tekoälyn kehittymisestä. Kun saatavilla oleva data on tarkempaa ja vastaa paremmin tehtyihin hakuihin, johtaa se siihen, että ihmiset myös tekevät yhä tarkempia hakuja. Vielä pari vuotta sitten etsittiin palvelua tai tuotetta vain yhdellä tai kahdella hakutermillä, mutta koska nykyään hakukoneet osaavat etsiä tietoa monesta eri datapisteestä ja muodostaa siitä luotettavan hakutuloksen, ovat ihmiset myös alkaneet tehdä yhä tarkempia hakuja.
Yksityiskohtaiset haut tarkoittavat yhä korkeampaa ja tarkempaa tarpeen ilmaisua. Emme enää etsi hotellia Varsinais-Suomessa, vaan etsimme halpaa hotellia, jossa on uima-allas ja yökerho. Tai pelkän lounasravintolan sijaan etsimme nyt avoinna olevaa laadukasta sushiravintolaa Töölössä. Ongelmaksi nouseekin se, että yritykset eivät osaa vastata näihin hakijoiden tarpeisiin ja jäävät silloin pois hakutuloksista.
Vastaus: Todellisuudessa käyttäjät tekevät hakuja entistä ripeämpään tahtiin ja hakukoneet kuten Google hyödyntää käyttäjältä jo saatua tietoa siitä, missä käyttäjä on ja sitä kautta Googlenkin AI pystyy rajoittamaan hakutuloksia sijainninperusteella, ilman että käyttäjä enää välttämättä itse rajoittaa hakutuloksia. Se, miten yritykset sitten osaavat kertoa itsestään omilla nettisivuillaan, tai kuinka yritykset osaavat hyödyntää eri sosiaalisen median kanavia ja esimerkiksi Googlen karttapalveluita, onkin paikka missä on yhä parannettavaa.
Väite: Hakuja tehdään lukuisissa kanavissa, joissa kaikissa pitää olla läsnä
Hakuja tehdään paitsi tarkemmilla hakukriteereillä myös useammissa kanavissa kuin aiemmin. Hakuja tehdään yhä enemmän tien päällä, etsimme lähellä olevaa palveluntarjoajaa siitä kanavasta, jonka koemme itsellemme läheiseksi. Näitä kanavia voivat olla vaikkapa autojen navigaattorit tai Instagram, eikä yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.
Verkon hakukanavia ovat mm.:
- Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
- Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
- Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
- Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare, Twitter, TikTok, YouTube
- Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti
- Yrityksen kotisivut
Verkoston eri kanavissa näkyvä yritys saa 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nostavat hakutuloksissa kärkipaikoille nimenomaan eri hakupalveluista löytyviä tietoja ja yleensä nämä kärkipaikoilla näkyvät yritykset saavat valtaosan klikeistä ja samalla siis potentiaalisista asiakkaista. Sosiaalisessa mediassa varsinaisia hakuja tehdään vähemmän, mutta koska siellä vietetään niin paljon aikaa, on se yrityksille siksi myös tärkeä kanava jossa täytyy olla läsnä yhtälailla oikeilla tiedoilla kuin muissakin kanavissa.
Vastaus: Yrityksen ei todellakaan pidä yrittää olla kaikissa mahdollisissa kanavissa, vaan yrityksen tulee valita omien resurssiensa mukaiset kanavat, joissa se todella pystyy olemaan aktiivisena mukana. Tietojan tulee olla ajanmukaiset ja ajantasalla kaikissa niissä kanavissa, missä yritys sitten onkaan.
Pidä mielessä
Tehdessäsi päätöksiä oman yrityksen näkyvyyteen digitaalisessa maailmassa tärkeintä on tiedostaa omat taidot ja resurssit. Jos et itse halua tai osaa päivittää eri kanavia, sinun tulee olla valmis maksamaan jollekin niiden päivittämisestä, aivan samalla tavalla kun maksat muitakin yrityksen kuluja. On sitten kyseessä kotisivut, Facebook tai jokin muu kanava, muista, että kaiken taustalla on hyvä olla edes jonkinlainen suunnitelma sekä tavoite, miksi siellä kanavissa ollaan. Jos tässä on teillä mietittävää, me voimme auttaa – esimerkiksi Kari Oksanen on toiminut useamman vuoden Yksinyrittäjä-akatemiassa kouluttamassa ja mentoroimasssa yrityksiä nimenomaan markkinoinnin tarpeissa ja kehittämisessä.
You must be logged in to post a comment.