Yritystä pyöritettäessä on usein parempia ja huonompia aikoja. Hyvinä aikoina kuluja ei katsota niin tarkkaan ja hankinnat tuntuvat siinä hetkessä järkeviltä. Henkilökuntaa on mukava palkita uudella kahviautomaatilla, kuljetuskalustoa uusitaan, vuokrataan uusia tiloja ja palkataan uutta henkilökuntaa.
Hyvät ajat eivät kuitenkaan aina kestä ikuisesti ja eteen tulee tilanteita, joissa kuluja pitää alkaa karsimaan. Lue Siltarahan säästövinkit, joiden avulla saat yrityksen talouden ja kassanhallinnan tasapainoon.
Älä panikoi – aloita tarkastelemalla kuluja
Kun yrityksen talous sakkaa, painetaan usein paniikkinappulaa ja aletaan leikkaamaan kaikesta. Pahimmillaan tilanne saattaa vain heikentää kannattavuutta ja siksi kuluja kannattaa miettiä rauhassa ja analyyttisesti. Aloita käymällä läpi seuraavat seikat.
- Mitkä ovat yrityksen suurimmat kulut?
- Huomioi myös kuukausitason vaihtelut.
- Suurimmat kuluerät auttavat hahmottamaan säästöjen mahdollisuudet.
- Hyödynnä kirjanpitäjän tai taloushallinnon ammattilaisen apuja.
- Miten kuluista voidaan säästää?
- Tee lista säästötavoitteista ja miten niihin päästään.
- Liiketoimintaan oleellisesti ja tärkeimpiin myynnillisiin asioihin liittyvät kulut ovat niitä, jotka ovat yrityksen liikevaihdon kannalta merkityksellisiä.
- Katso alla olevasta listauksesta keinoja säästöjen aikaansaamiseksi.
- Miten kulujen leikkaaminen vaikuttaa liiketoimintaan?
- Leikkauksia tehdessä kannattaa pitää mielessä myös riskit, jotka säästötoimenpiteistä saattaa aiheutua niin lyhyellä, kuin pidemmällä aikavälillä.
- Kulujen luokittelu ja tarkastelu liikevaihdon osalta on tärkeää, jotta pystyt helposti säästämään yrityksesi euroja.
Lisää yrityksen kannattavuutta säästämällä näistä:
Täysin summittaisesti säästämistä ei kannata aloittaa. Alla oleva lista auttaa miettimään säästökohteita. Listan avulla voit miettiä mitä mahdollisuuksia yrityksellä on saada kuluja alas.
Yrityksen toimitilat
Toimisto-, varasto tai tuotantotilat voivat olla yritykselle yksi suurimpia kulueriä. Miettimällä niiden käyttötarvetta tai hyödyllisyyttä, saatat huomata, että vähemmälläkin pärjäisi. Turhat tilat kannattaa laittaa myyntiin, luopua vuokrasopimuksista tai miettiä voiko niihin löytää vuokralainen.
Sopimusten kilpailutus ja niiden hyödyllisyys
Kun kuluja pitää karsia, kannattaa miettiä myös erilaisten sopimusten kilpailuttamista tai niiden järkevyyttä. Sähkösopimuksen kilpailuttamisessa voit säästää, samoin puhelinliittymäkuluissa ja vakuutuksissa. Usein uusille asiakkaille tarjotaan hyviä alennuksia ja niistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
Tarkista myös työkoneiden tai laitteiden sopimusten irtisanomisajat ja mieti kannattaako niitä automaattisesti jatkaa sopimuksen umpeuduttua, vai voiko ne kilpailuttaa. Kun kuluja pitää leikata, pitää myös turhista sopimuksista päästä eroon. Tästä voisi olla esimerkkinä vaikkapa kahviautomaatti yrityksen keittiötilassa. Kahvinkeitin ja suodatinkahvi kun yleensä tulee huomattavasti halvemmaksi.
Henkilökunta- ja palkkakustannukset
Hyvinä aikoina henkilökuntaa tarvitaan tuomaan yritykselle tulosta. Kun tulos heikkenee, henkilökuntakulut alkavat painaa yrityksen tulosta. Irtisanomiset ja lomautukset ovat keino pienentää kuluja, mutta jokainen yrittäjä varmasti kokee ne viimeisenä keinona tasapainottaa yrityksen tulosta. Mieluummin yrittäjä tinkii omasta palkastaan.
Henkilökunnassa voi olla vapaaehtoisia halukkaita opintovapaalle, lyhyemmälle työviikolle tai vaikkapa varhaiseläkkeelle. Vapaaehtoiset toimet eivät kuitenkaan välttämättä riitä, vaan joudutaan tekemään vähennyksiä henkilöstössä. Ne ovat raskaita hetkiä yrittäjälle ja silloin vaaditaan rationaalista ajattelua. Ketkä työntekijät ovat yrityksen kannattavuuden kannalta oleellisimpia ja miten he vaikuttavat saavutettaviin säästöihin?
Lue lisää työntekijän palkkaamisesta
Lämmitys- ja sähkönkulutus
Edullisen sähkön aika ei ehkä koskaan palaa ja siitä syystä lämmitys- ja sähkönkulutuksesta on syytä löytää säästöjä. Varsinkin talviaikaan tilojen turhaa lämmitystä tai valaisua voi pienentää ja löytää sitä kautta mahdollisuuksia vähentää sähkölaskua.
Kulujen leikkaaminen alkaa seurannasta. Sähkö- tai lämpömittarin avulla, tai ihan vain sähkölaskusta näet todellisen kulutuksen, mikä auttaa löytämään energiasyöpöt. Ota myös henkilökunta mukaan energiansäästötalkoisiin.
Kuljetus- ja polttoainekustannukset
Sähkön ohella, polttoaineiden hinnat ovat nousseet ja ne voivat aiheuttaa yritykselle kasvaneita kuluja, joita pitää leikata. Kannattaa miettiä kuljetusten ja logistiikan optimointia. Voiko asiakkaalle ehdottaa esimerkiksi toimituspäivää, jonka osuu yksiin toisen kuljetuksen kanssa samalle suunnalle? Reittien paremmalla suunnittelulla, voi saada isojakin säästöjä ilman asiakaspalvelun laadun kärsimistä.
Myös ennakoivampi ja taloudellisempi ajotapa tuo isoja säästöjä polttoainekuluihin. Henkilökunnan kanssa kannattaa käydä keskustelu, miten säästää polttoainekuluissa, jos sinulla on omaa kalustoa käytössä ja polttoainekulut ovat iso erä yrityksesi kulurakennetta.
Se puolestaan kannattaako auto pitää yrityksen vai yrittäjän nimissä, riippuu monesta seikasta.
Lue kannattaako hankkia auto yrityksen nimiin vai leasing auto yritykselle
Verot ja maksut
Veroja ja lakisääteisiä maksuja ei voi jättää maksamatta. Harva yritys kuitenkaan hyödyntää kaikkia mahdollisia vähennyksiä täysimääräisinä. Yrittäjän tietotaito ei välttämättä riitä kaikkien, esimerkiksi verotuksen mahdollistamien vähennysten tekemiseen. Hyvän kirjanpitäjän avulla on mahdollisuus saada aikaiseksi säästöjä, joiden olemassaolosta sinulla ei ollut tietoakaan.
Lue vinkit miten hoitaa yrityksen vähennykset
Markkinointikulut
Riippuen yrityksestä, markkinointikulut voivat muodostaa ison osan sen kuluista. Markkinoinnista on usein helppo leikata, peruuttaa vain ilmoitukset tai laittaa mainonta katkolle.
Markkinoinnin säästöissä on syytä kuitenkin toimia järkevästi. Usein kannattaa turvautua ulkopuolisen apuun, sillä asiantuntija saattaa nähdä paremmin markkinoinnin tehon. Mitkä toimenpiteet ovat vähiten hyödyllisiä ja mistä kannattaa leikata ensimmäisenä? Ilmoitus paikallisen urheiluseuran kalenterissa ei välttämättä tuo uutta kauppaa, mutta asiantuntijan suunnittelema kohdennettu some-kampanja voi olla tehokkaampi ja maksaa vähemmän.
Käyttöomaisuuden myynti
Säästöjä mietittäessä ja kassanhallinnan parantamiseksi, voi joskus olla järkevää laittaa yrityksen käyttöomaisuutta myyntiin. Yrityksen omistamat toimitilat, laitteet tai vaikka ajoneuvot voi myydä ja hankkia tarpeellisilla leasing- tai vuokrasopimuksilla. Pidemmän päälle tämä saattaa tulla kalliimmaksi, mutta auttaa pääsemään yli akuutista tai kausivaihtelun aiheuttamasta säästötarpeesta.
Toki, jos ajoneuvoja korvataan leasing-ratkaisulla, on syytä tarkastella myös nykyisen kaluston kuntoa ja huollon tarvetta, sillä leasing-maailmassa on mitä erilaisimpia sopimuksia ja osaan saa aivan varmasti myös huollot mukaan.
Näin ollen kokonaisuuden, sen mahdollisin hyödyn laskeminen on tärkeää kun vertailua tehdään. Myymällä yrityksen omaisuutta voit säästää myös sen hallintaan liittyviä kuluista.
Varastonhallinta ja vaihto-omaisuus
Varastossa olevat tuotteet ja materiaalit aiheuttavat yritykselle usein ylimääräisiä kuluja. Kustannuksia syntyy esimerkiksi varaston vuokrasta tai lämmityskuluista. Lisäksi turhan suuri vaihto-omaisuus sitoo yrityksen varoja, kun niistä saadaan tuotto vasta tulevaisuudessa.
Säästöjä saadaan aikaan, kun varasto pidetään mahdollisimman pienenä ja tilataan vain tarvittava määrä kerrallaan. Tai tilataan vasta kun tuote on jo myyty, ja kun tuotteen kuitenkin saa nopeasti toimitettuna asiakkaalle.
Säästöjä voi saada aikaan myös miettimällä yrityksen tuote- ja palvelutarjontaa uusiksi. Jos halutaan pärjätä pienemmillä resursseilla, ei huonokatteisia tuotteita kannata pitää myynnissä. Sen sijaan tulisi keskittyä siihen, mistä saadaan paras kate, jos niiden osuus liikevaihdosta on riittävällä tasolla tai kyseisille tuotteille on oikeasti markkinoita.
Yrityslaina auttaa kassanhallinnan haasteisiin
Yrityksen säästötoimenpiteet auttavat usein pääsemään yli kausivaihteluista tai kassanhallinnan haasteista. Ne ovat tärkeitä toimenpiteitä yrityksen kannattavan toiminnan kannalta.
Yrityksellä saattaa myös olla useita luottoja ja lainoja. Tässä tapauksessa niiden yhdistäminen saattaa olla kannattavaa ja samalla helpommin hallittavaa, kun luottoja on vain yksi.
Siltarahan yrityslaina auttaa akuuteissa tilanteissa, joissa yritys tarvitsee nopeita ratkaisuja kassanhallintaan ja käyttöpääoman lisäykseen. Parhaiten yrityslaina toimii silloin kun laina pystytään maksamaan takaisin melko nopeasti. Lainan hakeminen on nopeaa, helppoa ja hinnoittelumme on selkeää ja läpinäkyvää. Lainalaskurista näet suoraan kk-erän, velan kokonaismäärän ja pakollisten takaajien lukumäärän.
Yrityslainaa haetaan verkkopalvelussamme ilman paperitöitä. Lainalla vaaditaan luottokelpoisen henkilön antama omavelkainen takaus. Riippuen yritysmuodosta ja haetun lainanpääoman suuruudesta ja laina-ajasta, takaajien minimimäärä vaihtelee 1–2 henkilöön, mutta muita vakuuksia ei tarvita.
Voit jättää ilmaisen lainahakemuksen aina verkkopalvelussamme ajasta ja paikasta riippumatta. Tutustu lainanlaskurimme avulla hinnoitteluumme.
Tarkista millaisia lainavaihtoehtoja tarjoamme sinulle: