Suomalaiset ovat tottuneet ostamaan niin palveluita kuin tavaraakin netissä, minkä lisäksi erilaisten digitaalisten sisältöjen käyttäminen on lisääntynyt. Samaan tahtiin ovat kehittyneet myös maksutavat, ja viime vuosina onkin puhuttu suorastaan maksutapojen mullistumisesta.
Jos vuosikymmen sitten voitiin maksaa ehkä luottokorteilla ja perinteisellä pankkisiirrolla, niin tänä päivänä mahdollisuuksia on huomattavasti enemmän. Ne antavat kuluttajalle paljon vaihtoehtoja, mutta samalla ne ovat omiaan myös antamaan mahdollisuuksia myös liiketoiminnan kasvattamiseen. Siksi kelle tahansa yrittäjälle on netissä suositeltavaa tarjota kuluttajalle erilaisia maksuvaihtoehtoja.
Millaisia maksutapoja on tarjolla?
Maksutavat netissä laajenevat edelleen. Yritykset voivat nykyisin tarjota asiakkaalle kuluttomia laskuja, osamaksu-sopimuksia ja esimerkiksi erilaisia mobiilimaksuvaihtoehtoja. Varsinkin osamaksut ja kuluttomat laskutusvaihtoehdot ovat yritykselle erittäin edullinen tapa parantaa palvelua ja myös kasvattaa myyntiä. Tämä saattaa madaltaa ostokynnystä jopa huomattavasti, kun kuluttaja tietää, että voi halutessaan maksaa ostoksen kuluttomasti kahden viikon sisään tai halutessaan myös osissa.
Mobiilimaksaminen on osaltaan loistava palvelu, koska se helpottaa ostosten tekemistä mobiilissa. Suomalaiset kuluttajat käyttävät nimittäin yhä enemmän juuri mobiililaitteita ihan kaikkeen verkossa asioimiseen.
Lasku- ja osamaksupalvelut
Uudet lasku- ja osamaksupalvelut ovat kaikista uusimpia maksutapoja, jotka luovat eniten mahdollisuuksia esimerkiksi liiketoiminnan kasvattamiseen. Niiden kautta yrittäjä tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden maksaa ostoksensa vaikkapa seuraavasta palkasta esimerkiksi luottokortilla maksamisen sijaan. Asiakas voi siis saada kotiin laskun, jossa voi parhaimmillaan olla jopa 30 päivän kuluton maksuaika.
Lisäksi sama palvelu saattaa mahdollistaa myös osamaksusopimukseen liittymisen. Mikäli asiakas ei siis haluakaan maksaa laskua heti, voidaan se halutessa maksaa myös osissa, jolloin lisäkuluiksi tulee osamaksusopimuksen kulut.
Mobiilimaksut ja nettilompakot
Elämme aikaa, jossa ihmiset käyttävät yhä enemmän mobiilipalveluita, ja toisaalta hoitavat asioitaan kasvavassa määrin juuri mobiilissa. Helpon ja nopean mobiilimaksun mahdollistaminen asiakkaalle helpottaa kaupankäyntiä huomattavasti. Usein mobiilissa asioiden hoitaminen on jopa helpompaa, kun hommaa on yksinkertaistettu huomattavasti, jotta kaikki hoituisi mutkattomasti myös pieneltä näytöltä.
Mobiilimaksujen lisäksi myös erilaiset nettilompakot ovat lisänneet suosiotaan. Kuluttajat kokevat ne usein turvallisiksi vaihtoehdoiksi, koska ne eivät välttämättä ole suoraan yhteydessä pankkitiliin tai luottokorttiin. Nekin ovat parhaimmillaan kuluttomia.
Kulut yrittäjälle
Monet uudet maksutavat eivät käytännössä tuo mitään lisäkuluja itse yrittäjälle. Päinvastoin, niillä saattaa olla vain annettavaa. Kannattaakin huomata, että esimerkiksi luottokorttimaksut saattavat aiheuttaa yrittäjälle pieniä lisäkuluja, kun taas uudet lasku- ja osamaksupalvelut ovat parhaimmillaan kaikille osapuolille kuluttomia. Yrittäjä ei siis parhaassa tapauksessa ollenkaan maksa palvelusta, ja riittää, että rekisteröidytään käyttäjäksi. Kuluttaja taas saa valita: maksaako laskun parin viikon sisään, jolloin kuluja ei tule, vai siirtyykö halutessaan osamaksu-sopimukseen, johon kuuluu sitten osamaksuun kuuluvat kulut ja kustannukset.
Mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa
Maksutapojen määrän kasvattaminen verkkosivuilla tai netissä tapahtuvan toiminnan yhteydessä mahdollistaa myös liiketoiminnan kasvattamisen. Se madaltaa kuluttajan kynnystä tehdä ostopäätös, jos hän voi maksaa joustavasti juuri itselleen sopivalla tavalla. Monet eivät halua käyttää luottokorttia tai maksaa ostoa heti – siksi esimerkiksi kuluttoman laskun valitseminen on todella helppoa, ja se voi auttaa tekemään ostopäätöksen heti. Yrittäjälle lisäkuluja ei yleensä tule ollenkaan, ja asiakkaallekin vain silloin, kun päättää tehdä osamaksusopimuksen. Kannattaa muistaa, että tästä ei koidu vaivaa liiketoiminnalle.
Osamaksusopimus tehdään siis aina ulkopuolisen rahoitusyhtiön kanssa. joten yrityksen kannalta maksaminen ei sinänsä eroa tavallisesta maksusta. Myös mobiilimaksaminen voi kasvattaa myyntiä, sillä ostopäätöksen teko niin ikään nopeutuu, kun se voi tehdä suoraan vaikkapa omalla älypuhelimella.
You must be logged in to post a comment.