Nettimarkkinoinnin monet keinot

Kun mietitään ja keskustellaan nettimainonnasta niin monella tulee ensimmäiseksi mieleen Google ja Googlen tarjoamat mainosmahdollisuudet eli Google Adwords. Googlen mainonta sinällään on aivan täysin toimivaa, mutta maksullista ja sitä pitää itseasiassa aktiivisesti seurata ja kenties myös muokata – riippuen tuloksellisuudesta.

Toinen tärkeä mainonta ja markkinointitapa on tehdä kotisivut niin hyvin teknisesti kuin mahdollista ja sisällöllisesti kuntoon. Esimerkiksi juuri joulun alla oli hyvä tehdä ajankohtaista sisältöä aiheena joulu, aivan kuten casino joulukalenteri oli monilla nettikasinoilla = Googlen natiivihaku löysi sisällön hyvin eikä tarvinnut maksaa varsinaisesti klikkimainoksesta.

Mainonta käyttäen mainospalveluita

Jos Google on selvästi suurin kanava, minkä kautta oman mainoksensa saa näkyville vaikka minne, niin sen lisäksi maailmalla on tarjolla vaikka kuinka ja monta erilaista mainospalvelua, joiden kautta oman mainoksensa voi saada jakeluun erilaisille sivustoille ja sähköposteihin. Tällaisia palveluivat on mm. Tradetracker ja silloin puhutaan affiliation mainonnasta eli mainostaja maksaa mainoksen esittäjä sivustolle provisioita toteutuneista kaupoista tai liideistä. Tai sitten mainostaja voi ostaa suoraan mainostilaa suosittujen sivustojen mainospaikoille – tällaisia ovat esimeriksi HS.fi, is.fi…. eli sivustot, joilla oikeasti käy todella paljon kävijöitä.

Mainonta käyttäen natiiviartikkeleita

Natiiviartikkeli tarkoittaa ajankohtaista artikkelia, joka julkaistaan jollakin sivustolla ja artikkeli itsessään pitää sisällään jonkin yrityksen tai tuotteen mainoslinkin. Linkki sopii hyvin artikkelin sisältöön ja artikkeli itsessään on kirjoitettu nimenomaan sitä sivustoa varten, eikä sitä ole kopioitu mistään eli se on nimenomaan alkuperäinen natiiviartikkeli. Natiiviartikkeli synnyttää ilmestyessään ajankohtaisen sisällön, josta sekä Google että lukijat tykkäävät ja samalla syntyy myös ns. backlink kohti asiakasta, josta asiakas saa myös lisähyötyä omille Google tilastoilleen. Natiivilinkki ei saa yhtä paljon näkyvyyttä kuin suora Google mainonta ja se saattaa maksaa aivan yhtä paljon, mutta joillakin toimialoilla natiiviartikkelin toimivuus on parempi kuin suora Google hakulinkki, sillä potentiaalinen asiakas ei välttämättä osaa etsiä oikeilla hakusanoilla tai hänellä ei ennen artikkelia ole ollut edes tarvetta lukea kyseisestä linkin asiasta tai etsiä tietoa siihen liittyen – tullaa siis mainonnan ja markkinoinnin alkulähteille.

Mainonnan alkulähde – mikä se on?

Mainonnan ja markkinoinnin tavoite on yksinkertaisesti kertoa potentiaalisille ostajille, että tuote tai palvelu on tarjolla tai jokin brändi on olemassa ja siten aikaansaa myyntiä. Useimmiten sanoma ei osu, koska lukijalla ei ole tarvetta tai hän ei kuulu kohderyhmään – mutta aina kun ihminen näkee jonkin mainoksen, aivot rekisteröivät sen, vaikkemme itse sitä rekisteröi tietoisesti. Kun sitten aivomme saavat näitä samoja ärsykkeitä tarpeeksi useasti esimerkiksi jonkin logon tai väriyhdistelmän tai kuvan kautta, muodostuu sinne aivojen johonkin lohkoon vähitellen muistijälki, joka on käytettävissä sitten täysin automaattisesti, kun ihmiselle syntyy tarve.

Otetaan esimerkiksi pesujauhe. Pyykinpesujauhe on varmasti tuote, mitä emme ajattele päivittäin, mutta kun se hetki tulee, että tarvitsemme kotiin uuden paketin pesujauhetta, useimmalle meistä aikuisista aivomme syöttävät tajuntaamme jonkin kuvan tai muiston jostakin tuotteesta, logosta, nimestä ja päädymme usein ostamaan sen tuotteen. Me voimme järkiperäistä ostomme jälkikäteen, jos joku sitä kysyy mutta tosiasia on, että näin ”pienen” ostoksen yhteydessä aivomme on tehnyt automaattisen päätöksen ja sen päätöksen syntyyn on vaikuttanut oma henkilöhistoriamme ja ne kaikki signaalit mitä aivomme ovat keränneet – siksi mainontaa tehdään.