Sosiaalisen median käytöstä asiakkaiden aktivoinnissa nettikasinoalalla

Sosiaalinen media on tullut 2010-luvulla oikeasti yhdeksi käyttökelpoiseksi markkinointikanavaksi oikeastaan kaikille liiketoiminnan alueille. Jokainen yritys voi halutessaan löytää itselleen toimivan sosiaalisen median kanavan, on sitten kyse uusien työntekijöiden etsintä, partnereiden löytäminen, omien uutuuksien esittely, ostajien löytäminen – nämä eivät välttämättä löydy kaikki samasta kanavasta, ja voi olla että yritys joutuu perustamaan useammankin sosiaalisen median kanavan, mutta kunhan se pitää huolta, että toimii siellä aktiivisesti.

Sosiaalisen median kanavien käytössä ja käytön suunnittelussa pitää muistaa, että yritykseltä pitää löytyä resurssi, joka huolehtii, että valitun tai valittujen kanavien sisältö on aktiivista ja että sisältö täyttää kyseisen kanavan käyttöön kohdistetut suunnitelmalliset tavoitteet. Vai onko käynyt niin, että olette lähteneet sosiaaliseen mediaan ilman suunnitelmaa ja ilman tavoitteellisuutta?

Sosiaalinen media ja nettikasinot

Nettikasinot ovat oiva esimerkki ala ja casinopelit nimenomaan. Sillä sekä itse kasinot että koko kasinoteollisuus ovat tulleet suomalaisten silmille 2010-luvulla eurooppalaisen avoimuuden kautta, ja siksi, että suomalainen aikuinen pelaaja saa aivan rauhassa pelata netin rahapelejä. Ainoa ihmeellisyys on, että Suomen arpajaislaki kieltää eurooppalaisilta ja muilta nettikasinoilta oman mainonnan ja markkinoinnin Suomessa, vaikka suomalaiset pelata siis saavatkin(!).

Sosiaalisen median käyttö nettikasinoiden markkinoinnissa on vielä ollut kohtuullisen pientä ja mainoksia kyllä näkyy moneltakin nettikasinolta ja joidenkin tunnettujen henkilöiden mukaan ottamista kasinoiden mainontaan, mutta muuten sosiaalisen median kanavien käyttö nettikasinoiden pelaajien aktivoinnissa on ollut kohtuullisen olematonta, tämä tullee muuttumaan tulevien vuosien aikana. Yksi todennäköinen syy on ollut nettikasinoiden oletus, että niiden pelaajat eivät ole niin aktiivisia sosiaalisen median kuluttajia, mutta pelaajien keski-iän laskiessa alaspäin, tulee erilaisten sosiaalisen median kanavien käyttö varmasti lisääntymään kuten tulee myös muiden kuin YouTuben suoratoistokanavan käyttö – eli erilaisia suoratoistopalveluita käyttäviä nettikasinoalan kanavia on tulossa 2020-luvulla tarjolle.

Sosiaalinen media on nimenomaan sosiaalista

Nettikasinot, kuten monet muutkin digimarkkinointia tekevät alat ovat vähitellen ymmärtäneet, että toimiakseen tuottavasti sosiaalisessa mediassa, pelkkä mainonta ei välttämättä ole riittävää vaan kanavaan pitää perustaa ja tuottaa omaa sisältöä, ja tälle sisällölle pitää saada seuraajia. Seuraajien kautta voi sitten entistä helpommin kertoa alan uutuuksista, uutisista ja innovaatioista.

Siinä missä eUrheilu valloitti maailman, nettikasinot voivat tehdä sen eUrheilun vanavedessä, mutta se vaatii sitä, mitä pelistudiot ovat sanoneet: uusia pelejä, nopeassa tahdissa julkaistavia uutuuksia sekä paljon lisä innovaatioita sekä peleihin että nettikasinoiden palveluihin ja entistä enemmän huomiota mobiilikäyttäjiin. Tuleva pelaaja sukupolvi on tottunut hienompiin, monipuolisiin ja nopeisiin palveluiden ja peleihin ja entistä enemmän odotetaan myös, että kaikki tapahtuu mobiilisti. Lisäksi muutosta tarvitaan myös lähes kaikkien nettikasinoiden raha- ja maksuliikenteeseen, jonka on jatkossa oltava yhtä nopeata niin pelitilille maksettaessa kuin sieltä kotiutettaessa voittorahoja.

Sosiaalinen media tuo alalle paljon uutta, jos ja kun nettikasinoiden omistajatahot huomaavat mahdollisuudet. Se tarkoittaa samalla, että alalle syntyy uudenlainen osaajajoukko, jonka pääosaaminen perustuu nettikasinoiden liiketoiminnan ymmärtämiseen yli tavallisten pelien ymmärtämisen. Parhaat ammattilaiset tulevat ymmärtämään millaista sisältöä pitää tuottaa, jotta uudet pelit saavat mahdollisimman suuren huomion ja että uudet nettikasinot löytävät mahdollisimman nopeasti ne pelaajat, jotka haluavat olla ensimmäisten joukossa testaamassa uutuuksia.

ER-tuki tuottaa palvelut

Samalla kun nettikasinot kehittävät ja laajentavat näkyvyyttään sosiaalisen median kanavissa ja suoratoistopalveluissa, myös muiden liiketoiminta-alueiden yritykset tulevat kehittämään ja laajentamaan omaa näkyvyyttään. Kaiken tämän pitäisi tapahtua aina suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti ja ER-tuki tulee konsultoimaan jatkossakin kaikkia niitä tahoja, jotka kokevat tarvitsevansa apua oman toimintansa viemisessä sosiaalisen median kanavien kautta mahdollisten käyttäjien ja tilaajien saataville.