Yksinyrittäjän apuna

Ensi syksynä ER-tuen Kari Oksanen on jälleen mukana Yksinyrittäjäakatemian kouluttajana Lohjalla, aihealueena markkinointi.

Markkinointi on mielenkiintoinen ja osittain epäkiitollinen koulutusaihe, koska siinä ei ole niin selviä opeteltavia asioita, kuten esimerkiksi kieliopissa tai matematiikassa. Markkinointi on paljon onnea, sattumaa, osaamista, tietoa ja markkinatilannetta. Paljon on kiinni myös yrittäjän omasta tahdosta, toiveista ja siitä mitä hän yritykseltään haluaa.

Joskus alkuaikoina minusta tuntui että harrastin markkinointia ja tein myyntiä ja mainoksia, mutta vähitellen sekä oma työnkuva että omien yritysten toiminta muuttui ja nykyään tuntuu enemmän, että muuttuminen on jatkuvaa ja kokoaikaista ja maailma ympärillämme muuttuu alati nopeammalla syklillä.

Meissä yrittäjissä on monta erilaista

Jokainen yrittäjä on erilainen ja jokainen yritys on erilainen, siksi myös jokaisen yrityksen markkinointi on lopulta aina erilaista, vaikka ne pohjimmaiset olettamukset ovat olemassa: yrityksen pitää olla esillä tilanteissa, missä potentiaalinen ostaja tekee ostopäätöksensä. Tähän tilanteeseen pääsemiseksi jokaiselle yrityksellä ja yrittäjällä on sitten omat mahdollisuutensa.

Myös ajatus siitä, että jokaisen yrityksen pitäisi kasvaa ei nykyaikana enää pidä paikkaansa. Suomessa on kymmeniä tuhansia oman alansa ammattilaisia, jotka tekevät töitä ammattinsa merkissä, palkkaamatta ketään, haluamattakaan kasvattaa yritystään. Tällaisilla yhden hengen yrityksillä on kuitenkin useimmiten samat velvoitteet kuin isoillakin yrityksillä ja valtio ja esimerkiksi verottaja muut viralliset tahot kohtelevat usein miljoonayrityksiä samalla tavalla kuin yhden henkilön mikroyritystä. Mikroyritykset kuitenkin pitävät Suomen liikkeellä.

Miksi mukana kouluttamassa?

Olen ollut tekemässä markkinointia Suomessa ja Euroopassa yli 30 vuotta, olematta kuitenkaan minkään isomman firman palveluksessa tai kirjoittamatta yhtäkään isompaa teosta aiheesta tai tienaamatta miljoonia, mutta olen oppinut (toivottavasti) vuosien varrella paljon ja voin antaa yrittäjille jotain – pieniä tiedonmurusia, aihioita ideoihin ja joskus vastaavasti ampua jonkin idean haulikolla alas. Kun yrittäjien kanssa keskustelee, on tärkeätä puhua totta, myös silloin kun tietää, että toinen ei kestä sitä kuunnella ja suuttuu.

Tämän vuoksi olen vuosien varrella myös menettänyt asiakkaita, vaikka olen ollut lopulta oikeassa, mutta olen vain kertonut huomioni asiakkaalle, joka ei olekaan ollut valmis kuulemaan liian kriittisiä sanoja. Kriittiset sanat ovat asia, jotka jokainen yrittäjä saa joskus kuulla, ja siitä miten niihin suhtautuu, voi ratketa monia asiassa vielä pitkänkin ajan päästä.

Odottelen jo innolla tulevaa syksyä.