EU tietosuoja-asetus ja lohjalaiset websivut- tutkittua tulosta

      Comments Off on EU tietosuoja-asetus ja lohjalaiset websivut- tutkittua tulosta

MELKEIN JOKAISELLA YRITYKSELLÄ ON KOTISIVUT – mutta ovatko ne ajantasalla?

EU:n uusi tietosuoja-asetus astui voimaan viime viikolla ja sen myötä yritysten nettisivuilla pitäisi olla seloste, miten esimerkiksi kävijöitä seurataan (tuo itseasiassa piti olla Viestintäviraston ohjeen mukaan jo aiemmin) ja miten asiakastietoja käsitellään.

Asetuksessa on siis kyse periaatteessa siitä, että jokainen yritys dokumentoi, miten se käsittelee asiakastietoja ja siinä samalla kyllä tulee ilmi, pitääkö jotain parantaa tai muuttaa. Minä olen tehnyt dokumentointeja ja tuottanut sisältöä käytännössä koko reilun 30 vuoden yrittäjyyteni ja voin auttaa paikallisia yrittäjiä tämän asetuksen vaatimusten täyttämisessä.

Miksi tämä teksti?

Olen muutamalle asiakkaalleni jo tehnyt rekisteriselosteen ja evästiedotteet, mutta sitten kävin manuaalisesti läpi 68 lohjalaista nettisivua- eli otanta ei ollut täydellinen, se oli satunnainen mutta tulos oli tällainen:

Seitsemän sivustoa oli hoitanut asian kuntoon (10,3%)
20 sivustoa oli hoitanut toisen näistä kahdesta (29,4%)
ja 41 sivustoa olivat täysin hoitamatta! Eli 60,3% sivustoistamme ei noudata kumpaakaan ohjeistusta(!)

General Data Protection Regulation (GDPR) padlock on european union flag

Nuo selosteethan eivät vaikuta teidän yrityksen toimintaan millään tavalla ja 99% yrittäjistä, joita olen tavannut, heittäisi ne suoraan roskikseen – mutta näin on määrätty ja näin pitäisi suoriutua. Suurella osalla pieniä yrityksiä ei ole minkäänlaista dokumenttia omista käytännöistä tai asiakastiedon käsittelystä – ja siinä on tämän asetuksen syy, jotta jokainen yritys ja yrittäjä miettisi, miten oikeasti niitä asiakastietoja käsittelee, mitä käsittelee ja missä niitä tietoa säilyttää. On tärkeätä, että jokainen yrittäjä miettii näitä asioita ja kirjoittaa tuon dokumentaation – jos sitten tuntuu, ettei se itseltä luonnistu, niin apua on saatavilla niin lähellä kuin kaukanakin.

Jos haluat, että käydään asiat yhdessä läpi niin soita tai laita sähköpostia – palaveriin menee 1-2 tuntia ja teen selosteet sinulle 1-2 päivässä – NÄIN SIIS TAVALLISESSA PIKKU FIRMASSA – jos rekisteriesi ovat monimutkaisempia niin se kyllä selviää tuossa palaverissa. Palaverin hinta on 89,- + alv ja pienille yrityksille se myös sisältää selosteen kirjoittamisen!

Palaveriasiat käsitellään luonnollisesti TÄYSIN LUOTTAMUKSELLISESTI.

Kari Oksanen 0400- 733 469
kari.oksanen@ertuki.fi

Onko muste päässyt loppumaan?