Kaikki asiakkaat eivät ole samanlaisia

Olin tuossa taasen yhtenä päivänä kouluttamassa yrittäjiä – uusia ja jo useamman vuoden toimineita ja jälleen totesin asioita, joihin olen törmännyt menneinä vuosina useasti. Aiheena oli tällä kertaa pääteemana asiakkuus ja toisena markkinointi.

Valitettavan useasti suomalainen yrittäjä ei pidä minkäänlaista asiakasrekisteriä paitsi laskutuksensa – sekin tehdään useasti yhä vielä excelillä. Erilaisilla digikanavilla puhunut hienot termit ja ajatukset ja ohjelmistot eivät ole lähellekään tätä päivää tavallisille omaa yritystään pyörittäville alansa ammattilaisille – tottakai asiat muuttuvat ja entistä enemmän tietoisuus ja mahdollisuudet tavoittavat myös yrittäjät, mutta tosiasia on, että asiakkuus ja markkinointi on monelle yrittäjällä mahdoton ajatus.

Mitä siitä asiakkaasta pitäisi tietää?

Muutama vuosi sitten oli paljon sellaisia tilanteita, missä kävin tai pidin pieniä kursseja markkinoinnista ja monet niistä lähtivät ajatuksesta, että yrityksen on pakko kerätä asiakastietoja jo pelkästään sen vuoksi, jotta voisi tietää ketkä ostavat ja myös ketkä eivät. Asiakasrekisterin tulee sisältää myös mahdollisuuksien mukaisesti tietoa niistä mahdollisisista asiakkaista, jotka eivät ole (vielä) ostaneet, eli silloin puhutaan jo enemmän kontaktitietokannasta.

Eikä se vielä mitään, ettei yrittäjä kerää asiakastietoa – se toinen aste, että se asiakastieto pitäisi vielä ryhmitellä jollakin tavalla, on vielä useammalta tekemättä. Ryhmittelyjä voikin sitten olla jo vaikka kuinka paljon esimerkiksi tilausmäärät, asiakkaan koko, sijainti….

Markkinointia ei voi tehdä kaikille

Miksi sitten pitäisi jotain siitä asiakkaasta tietää tai ainakin itse miettiä, kenelle niitä oman yrityksen tuotteita ja palveluita haluaa myydä. Yksinkertaisesti siksi, koska yksi ja sama sanoma ei mene jokaiseen kuluttajaan ja ostajaan – valitsemalla se oma kohde paikkakunnan, iän, sukupuolen, jonkun mukaan, antaa mainostajalle ja markkinoijalle huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada vastakaikuja mainonnalleen. Et voi markkinoida kaikille, sinun pitää valita kenelle haluat markkinoida – sen sijaan periaatteessa kuka tahansa voi tilata ja ostaa sinulta.

Markkinointi voi olla jokaisessa valitsemassasi kanavassa samanlaista tai kanavakohtaista. Pienille yrityksille on tärkeätä ymmärtää omat resurssit, jotka usemmiten liittyvät nimenomaan henkilöresurssiin, omaa itseensä ja silloin pitää ymmärtää, että kaikkea ei ehdi tehdä, mutta jossain pitää näkyä. Silloin pitää entistä selkeämmin tehdä itselle selväksi se, mitä yritys oikeasti tekee ja kenelle, vain silloin voi käyttää se omat resurssit asiakkaiden ja markkinoinnin suhteen oikein.

Jos siis et ole vielä tehnyt:

  1. Ala kerätä omaa asiakasrekisteriä, tee se sähköisesti ja kerää vain ne tiedot, jotka oikeasti tarvitset omaan toimintaasi
  2. Ryhmittele asiakkaasi tavalla tai toisella

Jos tarvitset apua, ota yhteyttä. Olen auttanut ja kouluttanut vuosien varrella kymmeniä yksinyrittäjiä ja pieniä yrityksiä.

KO