Search Engine Marketing (SEM) eli hakukonemarkkinointi tarkoittaa yksinkertaisesti markkinointia, jonka tarkoituksena on nostaa kohdeyrityksen ja sen palveluiden ja tuotteiden löydettävyyttä halutussa hakukoneessa. Tällä hetkellä suurin osa kuluttajista sekä ammattilaisista käyttää ensisijaisena hakukoneenaan Googlea, joten siksi mekin yleisesti puhumme Google näkyvyydestä, vaikka voimme seurata ja analysoida myös muiden hakukoneiden tuloksia kuten Bing tai vaikkapa YouTube.
Koska meiltä tasaisesti kysytään, miten me teemme ja toteutamme oman palvelumme, ajattelin avata tässä prosessiamme:
- Meillä on muutamia kysymyksiä, joita esitämme uudelle asiakkaalle alkuvaiheessa saadaksemme tiedon asiakkaan toiveista ja tavoitteista. Samalla kyselemme myös kilpailijoista.
- Budjetti on myös tärkeä, sillä se lopulta määrittelee sen, kuinka paljon me voimme käyttää omasta työajastamme asiakkaan projektiin. Suurin osa nimittäin SEM-projektista on manuaalista työtä.
- Perustietojen saamisen jälkeen teemme alkukartoituksen asiakkaan kotisivuista, sekä analysoimme sen liikenteen: mistä se tulee, ja miten se tulee. Millä hakusanoilla liikennettä on tullut aiemmin ja millä sitä tulee nyt.
- Alkukartoituksen jälkeen teemme myös pienimuotoisen kilpailijoiden liikenneanalyysin, jonka jälkeen toimitamme asiakkaalle ehdotuksen etenemistavasta: millä hakusanoilla lähdetään hakemaan minkäkinlaista sijoitusta ja mahdollisesti lisäliikennettä asiakkaan kotisivuille
- Ehdotuksen mahdollisten päivitysten jälkeen aloitamme oman työmme, joka kestää 1-4 viikkoa tavoitteista riippuen. Tulokset voivat alkaa näkyvä jo viikossa, mutta yleisesti mielipiteemme on, että tulokset näkyvät vasta noin kuukauden päästä aloituksesta.
- Suoritettuamme oman työmme, josta myös raportoimme asiakkaalle kirjallisesti, seuraamme tarkasti myös liikenteen muutoksia.
- Loppuraportin kanssa tuotamme asiakkaalle myös ehdotuksen asiakkaan omien kotisivujen mahdolliseen muokkaukseen. Perusprojektissa emme välttämättä koske lainkaan asiakkaan kotisivuihin, joskin yleisesti niiden muokkaaminen parantaa SEM-projektin tuloksia huomattavasti.
Tuloksia aivan yhden hengen yrityksille
Projektimme maksaa analyyseineen ja töineen yleisesti alkaen 1500 euroa + alv, mutta projekti voi helposti maksaa myös 3000 euroa, riippuen täysin asiakkaan kilpailutilanteesta. Kovassa kilpailussa Google tuloksissa nouseminen edellyttää enemmän töitä, ja myös jatkuvuutta markkinointiin ja sisältötyöhön.
Tammikuussa olemme suorittaneet kolmelle eri alan yrittäjälle SEM-projektin ilman koskemista yritysten omiin kotisivuihin. Teimme tämän varmistaaksemme oman työmme aikataulut useamman asiakasprojektin yhtäaikaisuudessa. Olemme kuitenkin tehneet näitä projekteja jo vuosia Eurooppaan, nyt sitten myös Suomeen.
Kolmen pienen SEM-projektin tuloksia tammikuu 2024
Asiakkaamme oli paikallinen asiantuntija kiinteistöalalla ja hänen yksi palveluistaan saa Suomessa noin 1500 hakua kuukaudessa. Ilman SEM-projektia hänen kotisivunsa eivät olleet TOP100 hakutuloksissa, joten yksikään palvelua etsinyt ei löytänyt hänen sivuaan. Nyt 2 viikkoa projektin aloituksesta hänen sivunsa on Googlessa sijalla 12 ja nyt on sivustolle tullut jo klikkauksia enemmän kuin ennen oli yhteensä.
Toinen asiakkaamme oli pääkaupunkiseudulta oman erikoisalansa ammattilainen viihdeohjelmien puolella. Hänen toimenkuvaansa kuului 2 selkeätä palvelua joiden hakutuloksissa hänen kotisivunsa tulivat esille sijoilla 56 ja 42. Hänen kohdallaan maksuton SEM-projektimme on jo tähän mennessä tuottanut uudet sijaluvut 22 ja 20 ja nousua on yhä odotettavissa, sillä vielä ei ole mennyt tuota kuukautta aloituksestamme ja työmme tekemisestä.
Kolmas asiakkaamme oli Espoossa liikettään pitävä autoalan yritys, joka on olemassa jo vuosikausia. Kotisivutkin ovat olleet jo vuosia ja ihan toimivat, mutta liikennettä on ollut satunnaisesti, ja silloinkin pääsääntöisesti yrityksen nimelllä. Nyt SEM-projektin kautta nostimme yrityksen palvelut esille Googlessa ja tuplasimme yrityksen kävijämäärän kahdessa viikossa. Samalla yrityksen palvelut nousivat sijalta 73 sijalle 16 ja sijalta 36 sijalle 12, mikä välittömästi on näkynyt myös yrityksen kotisivujen kävijämäärissä, ja tälläkin asiakkaalla Google tulokset ovat vielä nousussa.
Kaikkien näiden kolmen esimerkin suhteen on saatavilla entistä paremmat Google-sijoitukset, tekemällä SEO eli hakukoneoptimointitöitä kotisivuille liittyen näiden projektien avainsanoihin, mutta jo näin jokainen näistä asiakkaista sai lisää potentiaalisia asiakkaita – kuinka moni uusista kotisivujen kävijöistä muuttuu asiakkaiksi, sen näyttää aika.
Haluatko sinä olla yrityksesi kanssa seuraavien joukossa, joiden Google sijoitus paranee huomattavasti? Jos nyt mennään helmikuussa, todelliset tulokset olisivat saatavilla jo maaliskuussa.
-> ota yhteyttä kirjoittamalla vapaamuotoisesti myynti@ertuki.fi osoitteeseen.