Muutamia vuosia sitten mediassa, myös lehdissä, nähtiin paljon yritysartikkeleita. Niissä yleensä haastateltiin yrityksen henkilöitä ja kerrottiin tarkemmin, mitä yritys tarjoaa ja tekee – nämä olivat yleensä maksettuja artikkeleita, ns. PR-artikkeleita. Nykyään nekin ovat kehittyneet uudelle tasolle – puhutaan natiiviartikkeleista. Me avaamme hieman tässä miten käytännössä natiiviartikkelit toimivat ja minkä alan yritystoiminta voi hyötyä niistä.
Ihmiset etsivät ratkaisuja ja tietoa
Tämä on lähtökohta natiiviartikkeleiden teossa: ihmiset etsivät ratkaisuja ja tietoa netistä käyttäen pääosin Googlea, mutta myös erilaisia sosiaalisen median kanavia tiedonhakuun. Yritykset vastaavasti tarjoavat ratkaisuja ihmisten ja toisten yrittäjien ja yrityksten ongelmiin ja tarpeisiin, mutta harvemmin kukaan hakuhetkellä hakee mitään tiettyä yritystä, vaan nimenomaan vastauksia. Natiiviartikkeleissa ei siis suoranaisesti mainostetan artikkelin maksanutta yritystä, vaan kyse on vastauksien tarjoamisesta mahdollisiin tietonhakuihin – eli Googlelle esitettyihin kysymyksiin.
Totta kai ihmiset etsivät myös viihdettä ja tekemistä itselleen, eivätkä aina pelkästään faktatietoa, joten artikkeli vaikka Brad Pittin tekemistä voit tuoda heidät teidän kanssa yhteyteeen, jos artikkelin vain muokkaa oikean tyyliseksi.
Natiiviartikkeli tarjoaa vastaukset
Natiiviartikkeli on nimetty sen vuoksi, että se on lähes aina ainoastaan kerran julkaistu jollakin sivulla, ja kirjoitettu nimenomaan sitä sivustoa varten jostain tietystä aiheesta. Esimerkiksi www.ykkoslohja.fi voi sisältää artikkeleita aiheesta kuin aiheesta, koska sivusto on yleisuutissivusto, mutta esimerkiksi autoalan markkinointiin soveltuu www.europeancars.fi tai www.laatukuljetus.fi sivustot, ja tekniikkaan ja viihteeseen esimerkiksi www.nettiruutu.fi suoratoiston uutissivusto. Suomesta löytyy erikoissivustoja ja sopivia sivustoja kaikille aiheille.
Artikkeleiden perusidea on siis tarjota vastaus tietoa hakeville potentiaalisille asiakkaille. Otetaan esimerkkinä tiedonhakija, joka haluaisi matkustaa Porvooseen, ja asiakkaana olisi porvoolainen ravintola: kirjoitetaan muutamalle sivustolle artikkeli Porvoosta tai yleensä Suomessa matkustamisesta ja kirjoitetaan artikkeliin kappale hyvästä ruokapaikasta Porvoossa ja sisällytetään artikkeliin linkiksi “hyvä porvoolainen ruokaravintola”, josta sitten on linkki ravintolan omille kotisivuille. Kun nämä artikkelit sijoitetetaan sivustoille, joiden Google arvot ovat hyviä, nousevat kyseiset artikkelit hakutuloksissa, kun haetaan porvoolaista ruokapaikkaa – eikä se vaadi, että ne yksittäiset sivut olisivat tuhansien kävijöiden sivustoja, vaan että itse artikkeli osuu tiedonhakijan hakuun! Täsmä artikkeleilla osutaan täsmä asiakkaisiin, ja siten artikkelin lukijoista suurempi prosentuaalinen osuus on oikeasti kiinnostunut artikkelin sisältämästä tiedosta, ja artikkelin antamasta vastauksesta.
Artikkelimainonnan käyttö
Euroopassa ja USA:ssa artikkelimainontaa on käytetty paljon. Jos olet markkinointitoimiston asiakas, saatat törmätä näissä asioissa sellaisiin termeihin kuin SEO eli Search Engine Optimation, ja Offpage SEO, linkkien ostaminen, ulkoiset linkit yms. Kaikki liittyy kaikkeen – tarkoittaa, että mikäli yrityksesi esimerkiksi tarjoaa Suomen laajuisesti harrasteautoille jotain erikoispalvelua, olet varmasti omille kotisivuillesi tehnyt sitä varten oman sivun, ja asiaan liittyy termejä, joita käyttävät vain harrastajat – näitä termejä hyödyntäen ja artikkelimallista markkinointia tehden, saadaan yrityksen kotisivuille tarkkuusosumia, ja todennäköisesti myös tilauksia.
Artikkelimarkkinoinnin tuloksellisuus?
Onko artikkelimarkkinointi sitten tuloksellista? On, jos se tehdään oikein ja pitkäjänteisesti. Nopeallakin yksittäisellä kampanjalla voidaan saada aikaan tuloksia, mutta jos projektin suorittaa pitkäjänteisesti, saadaan myös pidempi aikaisia tuloksia. Nopeissa projekteissa toteutetaan artikkeleita sopiville sivustoille hyvillä hakusanoilla, mutta laajemmissa ja pidempiaikaisissa projekteissa muokataan myös yrityksen omien kotisivujen sisältörakennetta ja tekstejä vastaamaan käytettäviä hakusanoja, kuitenkin siten, että hakusanat sopivat sivuston sisältöön loogisesti.
Artikkelimainonta toimii kaikille sellaisille yrityksille, jotka etsivät ja haluavat uusia asiakkaita – alaan katsomatta – ja varsinkin siinä vaiheessa, jos yritys tietää edes jollakin tasolla, miten yrityksen asiakkaat etsivät tietoa heidän tarjonnastaan netistä, nimenomaan Googlesta tai sosiaalisen median kanavista.
Artikkelimainonta perustuu muutamaan peruspylvääseen:
- artikkelin on oltava hyvin kirjoitettu, mielenkiintoinen ja sen pitää sisältää ratkaisu tiedonhakijan ongelmaan
- artikkelissa toistuu kampanjalle sovittu hakusana
- yrityksen omilla kotisivuilla on selvä kohdesivu, joka antaa lisätietoja ja tarjoaa suoran mahdollisuuden tilaamiselle ja ostamiselle
- artikkeleita on useita ja kaikki niistä ovat Google arvoiltaan hyvillä sivuilla, jotta yrityksen oman tietosivun Google arvo nousee kampanjan aikana ja avulla
- kyse ei ole määrästä vaan laadusta
Artikkelimarkkinoinnin hinta
Jos toteutat projektin yhteistyössä Kettu Markkinoinnin kanssa, voit saada perustason projektin noin tuhannella eurolla. Artikkelimarkkinoinnissa, kuten kaikissa muissakin, on hyvä tehdä kunnon suunnitelma, ja suunnitelmalle tavoitteet – tässäkin Kettu Markkinointi voi auttaa, yrityksellä on kokemusta Googlen kanssa ja kotisivujen kanssa toimimisesta jo 90-luvulta lähtien.
Artikkelimarkkinointiprojekti on mahdollista tilata päivässä ja toimittaa viikossa – kaikki riippuu tilaavan yrityksen valmiustilasta, tiedetäänkö mitä halutaan myydä ja kenelle, ja onko omat kotisivut valmiina. Joskus tarvitaan pidempi alustus sekä sisällölle, että tilaavan yrityksen kotisivuille, jolloin projekti voi helposti kestää kuukauden – mutta yleisesti myös tulokset ovat pidempiaikaisia, kuin esimerkiksi yksittäiset mainokset. Mutta jos yritys on valmis pitkään projektiin, joka varmasti myös tuottaa tulosta, niin natiiviartikkelit ovat hyvinkin kokeilun arvoisia, eikä projekti kuitenkaan ole investoinnilta paha edes pienemmälle yritystoiminnalle – kyse on kuitenkin siitä, että yrittäjä tai yritys laskee, kuinka paljon halutaan saada kauppaa – onko se tuhat euroa tai miljoona euroa, ja siitä sitten voidaan lohkoa joku osu markkinointikuluihin.
You must be logged in to post a comment.