Paikallista toimintaa kannattaa aina tukea. Monet yrityksetkin huomaavat sen toiminnassaan. Kuluttajat voivat omilla henkilökohtaisilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, päätyvätkö rahat jonkin suuren verkkokaupan haltuun vai paikallisen yrityksen tukemiseen. Samalla tavalla myös yrityksillä on mahdollisuus tukea paikallista yhteisöä monella eri tavalla. Urheilujoukkueen sponsorointi on yksi erinomainen keino, joka hyödyttää paitsi yritystä itseään, myös sponsoroitavaa kohdetta.
Mikäli sponsorointi voi tulla yrityksen kohdalla kyseeseen, on siitä paljonkin iloa. Seuraavaksi esitellään muutamia sponsoroimisen myötä saatavia hyötyjä.

Hyväntekeväisyyden valtava voima
Kun yritys suuntaa osan varoistaan yhteisössä toimivaan urheilujoukkueeseen, on siitä aina hyötyä ja iloa. Sponsorointi nähdään hyväntekeväisyytenä, joka edistää erilaisia hankkeita ja kannattaa urheilujoukkueen toimintaa. Monet urheiluseurat kamppailevat talousvaikeuksissa, sillä seurojen perimät jäsenmaksut täytyy sittenkin pitää kohtuullisina. Oli urheilun ystävä tai ei, voi yritys tehdä paljon hyvää paikallisen urheilujoukkueen hyväksi pienelläkin lahjoituksella.
Erinomainen markkinointikeino
Yritys voi turvautua hyvin monenlaisiin keinoihin markkinoidakseen palvelujaan tai toimintaansa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä mainonta kaupunkilehdessä ovat yleisiä keinoja. Joskus kuulee sanottavan, että suosittelumarkkinointi on tehokkain markkinoinnin muoto. Yllättävän toimivaa on myös yrityksen nimen lisääminen urheilujoukkueen pelaajien pelipaitoihin, sillä se näkyy ja huomataan. Oli kyseessä sitten pienempi paikallinen joukkue tai suuri kansainvälinen tähtijoukkue, seuraa yleisö tiiviisti joukkueen pelaajien liikkeitä. Siinä samassa yrityksen nimi paidassa tulee varmasti hyvin tutuksi ottelua seuraavalle yleisölle.
Näkyvyys yhteisössä
Sponsorointia ei harrasta ihan joka yritys, joten mikäli yrityksellä on toiveena erottua positiivisella tavalla joukosta kovan kilpailun keskellä, on sponsorointi yksi hyvä tapa. Monet haluavat tukea erityisesti omaa kotikaupunkiaan tai yhteisöään. Kun yritys ryhtyy sponsoroimaan paikallista joukkuetta tai urheilijaa, kertoo se kaikille siitä, että kyseessä on yritys, joka on aktiivisesti kiinnostunut tukemaan yhteisöään. Vaikka sponsorointi tuntuisi suurelta sijoitukselta, riskien ottaminen yleensä kannattaa pidemmän päälle.
On paljon yrityksiä, jotka ovat lähteneet mukaan sponsoritoimintaan. Mukana on yrityksiä hyvin laajasti laidasta laitaan eri aloilta. On remonttialan firmoja, pankkeja, leipomoita, olutmerkkejä, erilaisia opistoja, sähköalan yrityksiä, korjaamoja, huonekaluliikkeitä ja ruokakauppoja. Edellytyksenä ei todellakaan ole se, että myös itseään mainostavalla yrityksellä olisi jotain tekemistä urheilun kanssa. Esimerkiksi Helsingin IFK:n pelaajilla paidassa voi nähdä panimomerkki Koffin logo ja Susijengillä Microsoftin logo.
Toisaalta on kuitenkin paljon sellaisiakin sponsoreita, jotka ovat itsekin tavalla tai toisella urheilutoiminnassa mukana. Esimerkiksi West Ham Unitedia sponsoroiva Betway on esimerkki aktiivisesti urheilussa mukana olevasta sponsorista. On myös hyvin yleistä nähdä erilaisia urheiluvaate- ja tarvikekauppoja mukana sponsoritoiminnassa. Esimerkiksi NHL:ssä yksi näkyvimmistä sponsoreista on urheiluvaatemerkki Adidas, jonka logo vilkkuu esimerkiksi suomalaisen NHL-tähti Patrik Laineen niskassa. Suomessa XXL Sports ja Intersport näkyvät useammankin urheilujoukkueen vaatetuksessa.
Taloudellinen kannattavuus
Pitkällä tähtäimellä sponsoroinnilla on toki jokin tavoite,
sillä vaikka yritys välittäisikin aidosti oman kaupunkinsa asioista ja
urheilujoukkueesta, ei silkka hyväntekeväisyys useimmiten ole se kaikkein
voimakkain kannuste sponsoriksi ryhtymiseen. Yrityksen täytyy loppujen lopuksi
aina ajatella taloudellista kannattavuutta varmistaaksensa toimintansa
jatkumisen.
Mistä johtuu, että monikansalliset yhtiöt ovat valmiita maksamaan
satojatuhansia euroja saadakseen nimensä formula-autoon tai tunnetun
jalkapalloilijan pelipaidan selkään? Sijoitettavana on suuri summa rahaa, mutta
tiimivaatteet ja joukkueasut ovat niin näkyviä, että ne huomataan. Näkyvyyden
myötä tuloja on parhaimmillaan odotettavissa parhaimmillaan moninkertaisesti.
Harva ymmärtääkään, miten suuri vaikutus tällaisella näkyvyydellä on.
On totta, että vain harva yritys kykenee sponsoroimaan
F1-kuljettajia tai Mestarien liigassa pelaavia pelaajia. Yrityksen tehtävänä ei
kuitenkaan ole pyrkiä hakeutumaan mahdollisimman tunnetun ja näkyvän joukkueen
sponsoriksi, vaan tärkeää on ajatella kohdeyleisöä ja omaa asiakaskuntaansa.
Markkinointi ja myynti paikallisesti on useimmille yrityksille kaikkein
kannattavinta.
Myös pieni paikallinen yritys voi suhteessa saada vastaavanlaista taloudellista
hyötyä paikallisen joukkueen sponsoroimisesta. Kajaanilaisen leipomon on
yleensä huomattavasti kannattavampaa solmia sponsorisopimus paikallisen
jalkapallojoukkueen kanssa kuin lähteä tukemaan jotain suurempaa ja tunnetumpaa
joukkuetta. Toisaalta kansainvälisesti näkyvä joukkue saa helpommin suuriakin
yrityksiä sponsoreikseen. Tästä esimerkkinä on HJK, jonka pelaajien pelipaitoja
on koristanut muun muassa Samsungin logo.
Sponsorointi voi onnistua monellakin eri tavalla
Mikäli yrityksellä ei ole käytettävänään valtavia rahamääriä, eikä urheilujoukkueen sponsorointi suoraan ole juuri tällä hetkellä mahdollista, on onneksi paljon muitakin keinoja auttaa ja saada hiukan lisänäkyvyyttä omalle toiminnalleen. Esimerkiksi tuotepalkintojen tai palveluiden lahjoittaminen urheiluseuran järjestämiin urheiluseuran järjestämiin arpajaisiin ja rahankeruukampanjoihin on yksi hyvä keino, joka ei useimmille yrityksille ole taloudellisesti mitenkään ylitsepääsemätön rasite.
Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa auttaa urheilujoukkuetta. Mikäli kiinnostusta asiaan löytyy, saattaa parhaat neuvot saada ottamalla yhteyttä suoraan urheiluseuraan ja kysymällä, millainen apu olisi tarpeen.
You must be logged in to post a comment.