Tarinoista ja niiden kirjoittamisesta

Kirjoitin juuri tämän artikkelin tuonne www.kettumarkkinointi.fi sivustolle, mutta koska se oikeastaan on pitkälti myös minun töitäni, kopioin sen myös tänne, teille luettavaksi.

Viimeiset puolisen tusinaa kirjaa, jotka olen työhöni liittyen lukenut, ovat liittyneet tavalla tai toisella tarinoihin. Uusin luettavana oleva opus on David Aakerin “Creating Signature Stories”, josta en vielä osaa mitään sanoa, mutta edellisistä sen verran, että jokaisella yrityksellä ja yrittäjällä on oma tarinansa kerrottavana.

Jokaisella meistä on tarina, mutta jokainen meistä ei ole tarinankertoja tai -kirjoittaja. Siinä astumme me esille. Me hoidamme haastattelut ja kirjoittamisen, ole sinä ja yrityksesi se päähenkilö. Koska me kirjoitamme viikoittain myös aivan tavallisia uutisia ja tapahtumapalstoa, emme kuivetu kirjoittelemalla ainoastaan yritystarinoita, siksi voit olla varma, että tekstisi on niin elävä kuin se nyt vain voi olla.

Muistan eräänäkin vuonna tässä muutama vuosi takaperin olin työ-kirjoituskeikalla Hyvinkäällä ja olimme jo toimitusjohtajan kanssa istuneet toimistossa jonkin tovin, eikä tekstiä ollut syntynyt käytännössä vielä lainkaan. Keskusteltu oltiin, mutta sitä hyvää punaista lankaa vaan ei tuntunut löytyvän, joten lähdimme kävelylle tehdassaliin. Tehdassalissa tapahtui sitten se ihme, eli löytyi se yrittämisen palon syy ja seuraus, ja siitä olikin helppoa lähteä kirjoittamaan. Sillä kertaa oli vain niin, että yrittäjä, herra toimitusjohtaja oli niin sisällä siinä oman yrityksensa töitä ja menestystä, että se varsinainen pohjasyy oli hänelle niin itsestäänselvää, ettei sitä ollut tullut mieleenkään kertoa alkuhaastattelussa.

Useasti onkin niin, että yrityksen vetäjä, yrittäjä on oman alansa rautainen ammattilainen ja suhtautuu työhönsä kuin se olisi enemmän kuin työtä, ja näin se monella yrittäjällä onkin. Siksi siitä varsinaisesta työstä saattaa olla vaikea kertoa, varsinkin jos pitäisi vielä itseään taputtaa selkään ja kertoa kuinka hyvä on. Tässä me tulemme kuvioihin, ja kirjoitamme tarinan yrittäjästä ja yrityksestä, sen palveluista ja tuotteista, positiiviseen tapaan – markkinoiden samalla yritystä kohti tulevia haasteita.

Oletko sinä meidän seuraava asiakkaaamme?

KO