Miksi tarinankerronta on tärkeää verkkokaupalle ja yleensäkin kauppaliikkeelle

Voitko arvata, miksi tarinankerronta on niin tärkeää verkkokauppayrityksellesi? Eivätkö tarinat toimi vain kirjoissa tai elokuvissa? Loppujen lopuksi et ole kirjailija, joten miksi sinun pitäisi edes käyttää niitä?

Mutta entä jos sanomme, että 63% ihmisistä muistaa tarinat, ei tilastoja tai erilaisia graafeja? Tai että 55 % asiakkaista ostaa tuotteen halukkaammin, jos he nauttivat bränditarinasta?

Totuus on, että ihmiset eivät halua nähdä ylimielisiä yrityksiä, jotka kertovat vain kuinka suuria he ovat, ja kuinka paljon yritys myy. Sinun ei tarvitse olla kaukana asiakkaistasi tai kasvoton – paikallisestikin voi toimia tuottavasti, ja kirjoittaa tarinoita oman yrityksen toiminnan tueksi. Markkinoilla on niin paljon tuotemerkkejä, että sinun täytyy erottua. Sinun on välitettävä jokin viesti, jokin idea tunteaksesi olosi samaistuttavaksi.  Tiesithän, että verkkokauppoja on laskutavoista riippuen noin 24 miljoonaa!

Lisää aitoutta

Verkossa on ne miljoonaat eri verkkokauppasivustot. Toki, löydät jo oman markkinarakosi ja sinulla on asiakkaita voit toimia jonkin aikaa myös ilman tarinoita. Mutta onko mahdollista parantaa tuloksia, joita sinulla on nyt?

Totta kai! Ja tarinankerronta on täällä auttamassa.

Mutta ensinnäkin, ajattele itse – olisitko tekemisissä yrityksen kanssa, joka yrittää vain myydä? Miksi sinun pitäisi valita se muiden tuotemerkkien sijaan? Tämä tuo meidät takaisin imagoon, jota yritys onnistuu rakentamaan. Ja imagoa ei rakenneta päivässä, tai yhdellä päivityksellä – se jatkuvaa ja toistuvaa työtä, jota pitää tehdä pitkäjänteisesti.

Tarinat tekevät yrityksistä samaistuttavampia. Yritykset kääntyvät geneerisistä myymälöistä tuotemerkkeihin, joilla on visio, historia, etiikka ja tavoitteet.  Aseta aitous mielesi kärkeen. Jaa sisältöä, joka on osuvaa ja kiinnostavaa yleisöllesi. Älä kuitenkaan yritä hyödyntää samaa tarinaa uudestaan ja uudestaan.

Ensinnäkin, jaa brändisi ja yrityksesi historia. Älä pelkää jakaa epäonnistumisia ja sudenkuoppia. Se tekee siitä vain inhimillisemmän, ei heikomman. Älä kuitenkaan unohda näyttää, kuinka käsittelet mahdollisia ongelmia ja pidät brändisi kukoistavana ja kehittyvänä.

Näytä, kuka työskentelee yrityksessäsi. Kun asiakkaat tietävät, kuka hoitaa liiketoimintaa, se näyttää läpinäkyvämmältä ja luotettavammalta.

Jaa arvosi. Älä unohda sanoa yleisöllesi, mitä yrityksesi edustaa. Kannatatteko hyväntekeväisyyttä? Teetkö mitään yhteisösi hyväksi? Kerro siitä asiakkaille!

Nämä pienet vinkit auttavat yritystäsi erottumaan joukosta.

Rakenna vahvempia suhteita asiakkaisiin – tunne asiakkaasi

Asiakkaat ovat olennainen osa verkkokauppaliiketoimintasi menestystä. Loppujen lopuksi he päättävät valita sinut kilpailijoiden sijaan vai eivät. Joten miten voit rakentaa vahvempia suhteita nykyisiin asiakkaisiisi? Sama toimii myös kivijalkamyymälöissä – sinun on tiedettävä asiakkaasi.

Luota meihin, jokaisella asiakkaalla on tarina, joka on suhteellista muihin asiakkaisiisi. Joten varmista, että jaat nämä kokemukset yleisösi kanssa. Mutta miten keräät ne?

Käytä sosiaalista mediaasi ja pyydä ostajiasi kertomaan, mistä he pitävät brändissäsi ja mitä ongelmia tuotteesi tai palvelusi auttoi ratkaisemaan. Voit käyttää erilaisia kannustimia kannustaaksesi kuluttajiasi jakamaan tarinansa.  Pyydä myös palautetta. Anna sitten tekstinkirjoittajien luoda tarinoita siitä, mitä arvoa yrityksesi voi tarjota.

Olisi myös hyvä idea linkittää käyttäjien profiilit, jotka ovat kertoneet tarinansa. Näin nykyiset ja uudet asiakkaat näkevät, että tuotteesi todella toimivat.

Herätä enemmän huomiota

Nyt on uskomattoman vaikeaa kiinnittää ihmisten huomiota – jokaista meitä kohtaa päivittäin entistä suuremmat informaation tulvat. Olemme niin tottuneet pikaruokasisältöön, että yritysten on pyrittävä tekemään itsestään havaittavissa.  Tarinankerronta auttaa sinua pitämään yleisösi pidempään sivustollasi. Lisäksi se voi auttaa sinua rakentamaan pysyvän muiston yrityksestäsi, tai voit kehittää tekstisarjan, tai jopa jonkin jatkuvan kilpailun linkitettynä palveluihisi ja tuotteisiisi.

Kuvittele vain, että kuulet upean tarinan, joka on tunteellinen ja johdonmukainen kokemuksellesi. Haluat todennäköisesti tietää, kuka sen loi. Ja vaikka et olisikaan valmis olemaan vuorovaikutuksessa tämän tuotemerkin kanssa juuri sillä hetkellä, tarina pysyy muistissasi.  Älä pelkää kokeilla erilaisia sisältötyyppejä. Käytä tekstimuotoja, lyhyitä (tai ei lyhyitä) videoita tai käytä podcasteja.  Löydä se, mikä sopii yrityksellesi paremmin, ja rakenna vahva side yleisöösi.

Lisää arvoasi – kyse on tunteista

Usein brändin arvo ei tule todelliseen hintaan. Se on pikemminkin aineeton osa tavaroitasi ja palveluitasi.

Tietenkin on vaikea luoda täydellistä tarinaa ensimmäisestä yrityksestä. Kuten aiemmin totesimme, testaa erilaisia sisältömuotoja osoittaaksesi, kuinka tuotteesi voivat rikastuttaa ihmisten elämää. Tekemällä oppii, ja kun tekee paljon, osuu kyllä myös oikeaan.

Yksi oikea strategia on osoittaa, että ymmärrät yleisösi ongelmat ja kivut. Joten luo tarina, joka osoittaa, kuinka tuotteesi tai palvelusi voivat ratkaista ne. Kerro, miten ihmiset voivat saavuttaa tavoitteensa tai toteuttaa unelmiaan palveluidesi jälkeen.

Toinen arvokas lähestymistapa on vedota tunteisiin. Leivotko piirakoita? Kerro, kuinka leipominen oli aina linkki perheellesi ja kuinka reseptejä annettiin isovanhemmilta vanhemmille ja niin edelleen. Tai ehkä sinulla on sydäntä lämmittävä tarina ostajaltasi? Sitten voit käyttää sitä myös tuotteesi arvon näyttämiseen.

Motivoi ostamaan – anna asiakkaallesi mahdollisuus

Kirjoita tarinoita tavoitteellisesti. Kuten olet jo ymmärtänyt, tarinankerronta auttaa rakentamaan vahvempia suhteita yleisöösi. Sen ansiosta osoitat, että jaat erityisen siteen asiakkaidesi kanssa ikään kuin he olisivat osa perhettäsi.  Samalla voit luoda uskomattoman tarinan, joka johtaa kuluttajasi ostamaan.

Intuitiivinen käyttöliittymä, hienosäädetty maksujen käsittely, käyttökelpoinen ostoskori jne., Ovat kiistattomia osia myynnistäsi. Silti emotionaalisen yhteyden rakentaminen ja asiakkaiden vakuuttaminen ostamaan tarinoiden kautta voi rakentaa sinulle tasaisemman myyntivirran.

Älä pelkää käyttää verbejä viesteissäsi: soita, osta, tule, kokeile ovat aina tuhat kertaa parempia kuin puhelin, osoite tms tavat.

Urheilusta ja sen seuraamisesta

Muistatko vielä Tukholman Globenin, se on nykyään Avicii Areena. Tai mitä tapahtui juuri Lahdessa, kun Red Bull juoksutapahtuma valtasi Lahden suurmäen? Nykyään tapahtumia on entistä enemmän ja valikoimat sen kun laajenevat – kiitos pitkälti aikuisten lisääntyvän vapaa-ajan ja nousseen elintason. Vai olisiko sittenkin Golf se sinun valintasi, ja sitä auttamassa ovat sitten erilaiset Golf-videot. Tässä kaikessa kehityksessä ja lisääntyneessä tarjonnassa myös vastuullisuus (sustainability) on noussut aivan uusiin otsikoihin.

Taloudenhallintaan apua ja uusia ajatuksia

Lainamarkkinat ovat myös laajentaneet palveluitaan, ja kuka tahansa meistä aikuisista voi hakea lainaa netistä yhdestä palvelusta ja saada vastauksena useamman lainatarjouksen. Toisaalta myös lukemalla voi oppia lisää historiasta, jonka kautta kuitenkin lähes kaikki nykyajankin tapahtumat ovat selitettävissä. Ja jos sitten siitä talousrahasta jää ylimääräistä, niin ainahan naisena voi sitten shoppailla vaikka uusia vaatteita. Taloudenhallinnan ajatusten mukana tulevat helposti suunnitelmiin myös kierrättäminen ja oma hiilijalanjälki, kysymyksiä, joita pitää silloin tällöin miettiä.  Taloudenasioita ajatellessa ja suunnitellessa voi vastaan tulla paljon termejä joista ei ole aiemmin kuullutkaan, kuten annuiteetti ja tasaerä. Tai voihan tilanne olla sellainenkin, että olet tilanteessa missä tarvitset apua toiselta, tai sinä olet se, joka antaa apuja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta.

Valmistaudu syksyyn ja talveen

Kun kaikki liikuntasuoritteet ovat kalenterissa, ja oma talous tsekattu kuntoon, on aika tarkistaa auto syksyn kelejä varten, onhan renkaat kunnossa? Syksyn tullessa pitää koiranomistajienkin muistaa pari tärkeätä asiaa koiran kanssa ulkoillessa metsässä. Syksyn tullessa aurinkoiset päivät alkavat hetkellisesti ainakin vähentyä ja syksyn sateet tulevat, silloin voi välillä myös oma työmotivaatio laskea, mutta onneksi voi omalla ajattelulla löytää työmotivaation uudelleen. Toisaalta taas yrittäjät voivat syksyllä miettiä uutta ilmettä oman yrityksen ilmeeseen talvikautta ajatellen, sillä on taloudellinen tilanne maailmalla mikä tahansa, elämä ja liiketoiminta jatkuu kuitenkin.