Monikanavamarkkinointi

Monikanavaisuudesta on mainonnassa puhuttu aina. Aiemmin se on ollut pienille yrityksille tavoittamaton maali koska silloin vaihtoehdot olivat vähissä (TV, radio, lehti, suoramainonta, ulkomainonta, tapahtumat….). Mutta maailma on muuttunut ja sen myötä tekniikka on tuonut meidän ulottuville aivan uuden maailman, joka tunkee sanomiaan ihmisiä kohtaan yhä suuremmalla sykkeellä ja mainostajan sanoma on yksi niistä tuhansista viesteistä, joita sensorimme nappaavat päivittäin.

Nykyaikainen monikanavaisuus pienelle yritykselle tarkoittaa minimissään kotisivuja ja sosiaalisen median kanavaa. Seuraavalla tasolla tulevat oman työauton teippaukset, työasut logoineen, mainostaminen paikallisissa medioissa ja jonkun paikallisen urheilun tai urheilijan sponsorointi, tai miksei taiteilijan – omien mieltymysten ja asiakaskohdentamisen mukaisesti.

Monikanavaisuus ei maksa enää maltaita, mutta kuten kaikki muukin mainontaan ja markkinointiin liittyvä, tulee se suunnitella etukäteen ja varmistaa omat resurssit. Aika on tärkeä tekijä nykyaikaisessa mainonnassa. Eikä vain oma aika, vaan mainonta pitää ajoittaa sille ajalle, kun potentiaalinen asiakas on kenties saatavilla. Nykyään mainonnan seuranta ja sen analysointi on entisestään tärkeämpää ja nykytekniikka onneksi antaa siihen aiempaa paremmat mahdollisuudet.

Valitettavasti liian monet yritykset pyrkivät tekemään mainontansa kuitenkin mahdollisimman halvalla, tyylillä koska Facebookissa voi kirjoittaa ja jakaa kuvan ilmaiseksi, ei mainonnasta kannata maksaa mitään – kun oikeasti pitäisi miettiä asiaa toisesta päästä: haluan myydä X eurolla enemmän, mitä minun pitäisi myydä ja kenelle jotta pääse tuohon tavoitteeseen.

Tässä tavoitteiden asettelussa ja mainonnan kanavien hallinnassa ja analysoinnissa me voimme olla yrittäjän apuna, tehdä sen "tylsän" analyysi ja päivitysosion ja yrittäjä voi hoitaa sen tärkeämmän eli palveluiden ja tuotteiden myymisen.

KO